Gå till innehåll

Sinchiropus marmoratus - Länkar till info


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har fått tag på 2 st Sinchiropus marmoratus som jag har bokat tills det att akvariet blir bra igen.

Undrar om någon vet var man kan hitta info om dem? Hittar bara på italienska och det kan jag inte så bra.

Bild på en av skönheterna bifogas.

post-843-14468912061507_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är fler webbsidor gällande Synchiropus marmoratus, anledningen till att du bara fick en träff förut var p.g.a. felstavningen Sinchiropus istället för Synchiropus. http://www.google.com/search?sourceid=navclient&hl=sv&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=%22Synchiropus+marmoratus%22

Eftersom den finns med i fishbase http://www.fishbase.org/Summary/SpeciesSummary.cfm?ID=8001&genusname=Synchiropus&speciesname=marmoratus är det en egen art. Jag kan ha fel, men jag tror att de som säljs i affärer under det namnet vanligtvis är felaktigt namngivna Synchiropus stellatus. Det finns många arter av Synchiropus och flera av dem liknar varandra, så det är inte så konstigt om en grossist, affär eller vanlig akvarist ger dem fel namn. http://www.fishbase.org/NomenClature/ScientificNameSearchList.cfm?Crit1_FieldName=SYNONYMS.SynGenus&Crit1_FieldType=CHAR&Crit1_Operator=EQUAL&Crit1_Value=Synchiropus&Crit2_FieldName=SYNONYMS.SynSpecies&Crit2_FieldType=CHAR&Crit2_Operator=contains&Crit2_Value=&group=summary&backstep=-2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som du säger Greger så verkar det som om Marmoratus är ett äldre namn. Hittar flera sidor där marmoratus och Stellatus är samma fisk.

Dock så är det en egen art på fishbash vilket skulle innebära att det eventuellt inte är samma art och om det är sant så kan jag tänka mig att marmoratus är betydligt ovanligare i handeln än Stellatus.

Troligtvis är det som du, Aqua_Max, säger att flera affärer har fel namn på sina fiskar. Men om jag jämför dessa med "vanliga" stellatus så skiljer det oerhört mycket i färgintensitet så förhoppningsvis är det äkta marmoratus.

Om det nu finns något sådant. Annars är det väl bara fint färgade Stellatus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror helt enkelt att dom varierar mycket från ex till ex,kanske också beroende på geografiskt ursprung (dom finns ju faktiskt med svart marmorering också)

Titta på S.splendidus-vissa ex (dom från palau trakterna) är betydligt mer "terrakotta" och inte alls lika skarpa kontraster sin teckning som de fångade på andra ställen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...