Gå till innehåll

Rätt ljus till mitt kar?


nelson

Rekommenderade inlägg

Hejsan !

För anemoner och stenkoraller.

Karet har måtten 150*50*50 panorama 300liter

Jag har ett par andra upplägg.

T8 ramp på 2*36watt(den tillhör akvariet) + 2*metallhalogen

T5 4*80watt + 1*metallhalogen

T5 2*80watt + 1/2*metallhalogen

T5 4*80watt

Enbart 2*metallhalogen

Kul om ni kunde komma med lite åsikter om mina allternativ.

Mvh Nelson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du tänkt köra med enbart T5 bör du helst satsa på minst 6 rör, helst 8 (kanske blir trångt). Då förlorar du dock "glittret" från MH samt genomslagskraften från MH även om tillräckligt med T5 säkert räcker till ditt kar. Det bästa är om du kan kombinera T5 och MH, då får du fördelarna från båda ljusen. Med tanke på längden på ditt kar skulle jag köra med 2 MH annars blir ljusfördelningen på sidorna för dålig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du bör absolut ha 2 * 150w. Det fungerar bättre med högre intensitet och kortare belysningstid. I naturen får korallerna nästan full ljusstyrka i 6-7 timmar. Sedan kan man fylla på med actinic lysrör 6-10 timmar till. Skuggiga ställen blir det alltid med inredning i akvariet. Mina skivanemoner vänder sig mot ljuset på 25 cm djup och lyset 15 cm över vattenytan (utan skugga). Jag har några stenkoraller som växer bra i ungefär samma ljusstyrka. Mitt ljus motsvarar ungefär 1w/liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...