Gå till innehåll

336l optiwhite shallow reef [planeringsskede]


Alexander

Rekommenderade inlägg

Min sambo diggar inte mitt nuvarande sera marin Biotop Cube 130 och tycker att vi bör skaffa ett nytt, snarast. Har länge sett på olika Shallow Reef system och har bestämt mig för att ge mig på att bygga ett. Akvariet kommer bli ett 140x60x40 Optiwhite kar, utan genomförningar utan istället en overflow box i akryl, 2600l/h. Röret från den kommer gå in via sidan på skåpet. På tal om skåpet, blir 2st förstärkta Ikea FAKTUM köksbänkar med dörrar i rostfritt stål, varav en är 60x60 och andra 80x60. I den större kommer sumpen att placeras. Sumpen kommer ha måtten 75x50x40, och kommer även innehålla utrymmen för påfyllningsvatten och ballingämnen. Som skimmer tänkte jag mig antingen 3st BubbleMagus NAC-QQ(skulle behöva 2 till isf.) eller en NAC6A. Ang. ljuset blir det nog DIY LED inbyygt i en akryllåda, upphängd på armar. Mer detaljer om ljuset kommer vid senare tillfälle.

I morgon ska jag ringa till två olika akvarietillverkare så jag får en uppskattning på hur stort hål i plånboken det här projektet kommer bli.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Menade en extern overflow, enligt siphon metoden. Det där med tre skummare har jag inte riktigt funderat på, men tänkte använda min nuvarande BM-QQ och utöka med två till, mest för att hålla kostnader nere, men kom nu fram till att en hundralapp(euro) hit eller dit i det här projektet inte påverkar slutkostnaden så mycket.

Här kommer lite detaljer på ljuset jag tänkt mig. Följande LED monterade i 5st kluster. De tre 420nm placers "mellan" de fem klustren, eller i tre av de fem klustren.

5x20W 20000k+457nm hybrider

5x20W 10000K

5x20W 453-457nm

3x20W 420nm (UV)

= 429W/m² altså relativt lite ljus.

Det är möjligt att jag byter ut 5x20W 10000k mot 5x50W 10000k, då jag gillar vitare ljus. Det skulle resultera i ungefär 600W/m². Inget som säger jag skulle köra leddarna på max, och jag återanvänder gärna min teknik och ett riktit stort revakvarium skulle ju inte sitta helt fel nån gång..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

undvik 3 skummare, man kan inte bara plussa ihop deras rekomenderade akvariestorlek och gå efter det, jag kan inte förklara varför, men är något som diskuterats mycket förr. du tjänar mer på att sälja ditt gamla och köpa typ en bubble magus 150pro

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pratade med akvariebyggaren. Ca 500€ för karet med 10mm optiwhite på fram&sidorutor, ok eller blir jag lurad?. Han skulle gå med på att bygga en extern overflow men jag tror inte att det skulle se snyggt ut, då jag vill ha akvariet relativt nära vägg och helst inte ngt. extra på sidorna.

Laggeman, blir nog en NAC7 då. :) Varifrån tog du din, och till vilket pris?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter väl som ett ok pris, jag vet inte hur nivåerna ligger i Finland i övrigt.

Jag gav nästan 9000 för mitt här med optiwhite på 3 sidor på mitt som är 1200x1000x600.

Den skummaren köpte jag ny, fast av en annan person som köpt den från en som aldrig startade upp sitt kar, så den var oanvänd, men ändå begagnad. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...