Gå till innehåll

HerrLarssons 120L rev


HerrLarsson

Rekommenderade inlägg

Har alltid fascinerats av saltvattensakvarium och länge funderat på att skaffa ett. Tyvärr så kostar ju saltvatten en hel del och jag skaffade därför ett sötvattensakvarium för ett par år sedan istället. Det inköpet stillade dock inte saltsuget och jag har därför det senaste halvåret planerat och förberett en övergång till salt. Så för några veckor sedan började jag så smått införskaffa all nödvändig utrustning samt avveckla sötvattenskaret. Igår blev jag till sist klar med allt och har nu börjat cykla karet.

Akvarium/teknik:

Akvariet är ett Cayman 80 på 120L.

Cirkulationen ombesörjs av en tunze 6015 (1800l/h) samt akvariets inbyggda innerfilter (500l/h).

Doppvärmare integrerad i innerfiltret.

Osmos Aquatic Nature Standard S 150-220l.

Tänker försöka köra utan skummare genom att göra regelbundna vattenbyten på ca 10-15% i veckan.

Belysning:

I nuläget enbart 2xt8 lysrör på vardera 18w ska dock kompletteras med en hemmagjord ledramp som kommer ge ytterligare ca 40-50w. Ledrampen har kallvita led (6500k) medan lysrören kommer att bytas ut till blåa för att försöka få ett estetiskt tilltalande ljus.

Inredning:

Uppskattningsvis ca 10kg levande sand, 15kg död sten och 5kg levande sten.

Framtida uppgraderingar:

sump med skummare

ytterligare en streampump

Hade tänkt låta karet vara i princip orört fram till löningen och sedan så smått börja tillsätta några koraller och möjligen någon fisk. Skulle uppskatta om någon har någon synpunkt på själva aquascapingen eller om det funkar med nuvarande setup. (beklagar bildkvaliteten enbart mobilkamera tyvärr.)

post-6880-14468926239437_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen till saltvattenshobbyn och SVG ;-)

Ser ut som att du har lagt stenen på sanden, stämmer det? Risken är stor att du med tiden köper något som gärna vill gräva i sanden och då kommer revet att rasa.

Ett tips är att köpa lite bakterier typ ZEObac eller liknande för att få igång karet lite snabbare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen till saltvattenshobbyn och SVG ;-)

Ser ut som att du har lagt stenen på sanden, stämmer det? Risken är stor att du med tiden köper något som gärna vill gräva i sanden och då kommer revet att rasa.

Ett tips är att köpa lite bakterier typ ZEObac eller liknande för att få igång karet lite snabbare.

Det hade jag inte tänkt på. Ska ändra lite på själva aquascapingen imorgon och då se till att gräva ner stenen ordentligt som nu mycket riktigt ligger uppe på sanden.

Lät biobollarna och makaronerna från sötvattenstiden sitta kvar i innerfiltret så jag hoppas att det ska kunna snabba på processen en anning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har funderat lite på era synpunkter och ändrat på själva revetsplacering (och grävt ner grundstenarna) samt installerat ledrampen på karet. Upptäckte nu efter 2år! att det gick att flytta filtret över till den andra kortsidan så det har jag också gjort.

post-6880-14468926258917_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Pga diverse omständigheter har karet legat i träda den senaste tiden, men har nu återigen fått möjlighet att börja göra förändringar.

Jag har blandannat investerat i "fattigmanshalider" dvs 2st 50w led på 20000k som jag hängt ovanför karet:

post-6880-1446892739093_thumb.jpg

Har även tagit bort huven för att kunna få plats med skummare (NACQQ) och belysningen.

Har börjat fundera på att skaffa någon sorts fisk till karet så om det är någon som har något bra förslag på vad som kan passa så tipsa mig gärna.

post-6880-14468927391112_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar din LED lösning. Grov och vacker! Har du linser på dioderna? Köp till det annars, det kan nog ge en bra skjuts åt ljuset du redan har och så blir det kanske mindre spill av ljus.

Ditt kar ser väldigt grönt ut men jag antar att det är gröna alger som är förtjänsten till det?

Mitt fiskförslag idag blir... Fyra stycken pyjamas kardinaler. Snälla och vackra, de kan simma i en trevlig grupp. Får du till det bra kan du få de att leka med och dra upp yngel! Det kan blir fantastiskt och kul. http://se.reeflex.net/tiere/297_Sphaeramia_nematoptera.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Roligt att du gillar min ledlösning :)

Har faktiskt linser på mina leds redan, men satte dem lite för högt upp från början (när bilden togs) så jag har sänkt dem en ganska bra bit sedan dess.

Anledningen till det gröna ljuset beror främst på min dåliga mobilkamera som inte riktigt tycks kunna återge ljuset på ett bra sätt, i verkligheten skulle jag beskriva ljuset som väldigt vitt med en lite blå underton. Sen har jag mycket riktigt en del alger vilket säkert gör sitt med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt fiskförslag idag blir... Fyra stycken pyjamas kardinaler. Snälla och vackra, de kan simma i en trevlig grupp. Får du till det bra kan du få de att leka med och dra upp yngel! Det kan blir fantastiskt och kul. http://se.reeflex.net/tiere/297_Sphaeramia_nematoptera.htm

Intressant förslag förresten!

3-4st sådanna kombinerat med någon blenny eller wrasse kunde kanske bli ganska bra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...