Gå till innehåll

Värt att uppgradera?


JohanL

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag har just köpt ett beg 130/130D som just har gått en vecka med vatten och sten nu.

Nu kommer så frågan, efter att ha tittat igen forumet och Youtube funderar jag på om det inte är värt att direkt nu uppgradera med inTank media basket + Tunze9002 och surface skimmer.

Vad är era erfarenheter av det, är det värt uppgraderingen?

Tacksam för alla svar och förslag.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

efter att ha ägt två rsm 130d så kan jag Starkt rek konventera till Led, ca 60,70w. Byta skimmer är absolut bra, då orginalet låter mycket, sätta in mediabhållare är inget behov då man utan problem kan sätta strumpor innan returen. Överinnings kammar är nästan ett måste.

Mvh Jonathan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan rekomendera dig att köpa ecotechs radion led belysning, det blev som ett helt nytt akvarium.

Dock kostar den mer än ett nytt rsm :P finns DIY kit som går på 25% av priset, och när man 'ndå ska montera in det i huven så spelar det ingen roll hur det ser ut i mina ögon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom burken står i sovrummet så ska skummaren bytas först.. men naturligtvis ligger LED konversion på önskelistan. Men har varken kunskap, utrustning eller tid att fixa med DIY därav min kommentar om att vänta på RSM egen uppgradering. Tills dess får det väl inte bli så svåra SPSer..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bytte även ut fläktarna till lysrören då jag tyckte de lät som jetturbiner. Kör nu 4 st fractal design 50mm med ungefär samma kylresultat men mycket lägre ljud

Detta är en bra uppgraring om man är ljudkänslig då det är en relativt billig en

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har beställt ny skummare o mediarack.. så får se hur mycket det gör på vattentemperaturen. Jag tycker att burken är ganska tyst om man bara stänger av skummaren så att byta fläktar tycker jag får bli ett senare projekt.. :nöjd:

Ska även kolla vad som kan växa med originallyset men som jag skrev tidigare så finns ju tankarna på en LED konvertering där i bakhuvudet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...