Gå till innehåll

Sardellens Juwel Rio 240


Sardellen

Rekommenderade inlägg

Juwel karen har ju inte speciellt tjocka glas och frontrutorna brukar ju bukta ut med original stagen eftersom de oftast inte sitter jätte bra. Har 240 karen bara ett stag också eller?

Jag är nu ingen expert på glashållbarhet men ser ut som du har 2 stag till i karet, borde räcka att bara ha de 2 på en tredjedel av karet var?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 85
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Juwel 240 har bara ett stag på mitten orginal och glaset är 8mm i karet.

Mina 2 yttre stag är gjorda i 6mm glas, så även det längsgående 76cm långa staget längs framrutan.

Dessa 2 stag sitter cc ca 25 cm in från kanten med ca 80 cm cm

I den bakre rutan är båda bottnarna i terasserna 10mm glas.

Botten av balkongen är 6mm glas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Denny.

Tackar för välkomnandet, men jag har inte varit borta från hobbyn enbart vacklat i min fortsatta utveckling :-)

Nå väl..

Vad har så hänt i helgen med detta projekt?

....inte mycket.....

Lördagen blev en mycket trevlig utflykt med familjen till utställningen vid Hallands Ås och därefter järnvägsmuseet i Ängelholm.

Kan varmt rekommendera ett besök på dessa. Båda ställena funkade fint för både mig, sambon och barnen på 8 resp 11år.

Nu lite bilder.

post-5521-14468926840011_thumb.jpg

-Kammarna tillpassade och monterade

-Nederkanten klädd med Sockel från Ikea. Här valde jag en sockel som är laminerad med "rostfritt". Detta främst för att slippa spår efter dammsugarmunstycket, vilket det lätt blir på vitt. Den skarpsynte ser att socklarna på kortsidan är tjockare än frontsockeln. Detta för att få en liten ventilationsspalt framtill vid frontglaset för fuktig luft.

Frontsockeln är nerskuren till ca 5mm tjocklek och limmad med bygglim.

De som följt tråden vet att jag limmat en tunn skiva frigolit under hela bänken för att utjämna mot golvet. Det är inte den frigolitskivan ni ser på bilden utan den som syns är bara ett underlägg för att skydda golvet. Sockeln i "rostfritt" är limmad så att den inte går ända ner till golvet ytan slutar i kant med den Limmade frigolitskivan.

-En "Flage" har byggts. För er som inte vet vad en flage är så är det skånska för ...ehh.... what ever...

Kort och gott är det ett Podium för sumpen som ni ser på bild 3. Denna Är försedd med läkten utplacerade efter noggranna ingenjörstekniska beräkningar i avancerade datapro....eller enligt Kajsa Vargs gamla recept: Man tager vad man haver.

-"Flagen" är placerad som den ska ligga på bild 4. Dock ska denna målas först när limmet torkat. På denna ska sedan placeras ett kar på 250L. Det blir ett vanligt ramkar på 45x45x110cm som ska inhysa färskvatten, fack för LS, Skummare, Filtersockor, fack för biopelletsfilter + ev ett annat filter samt returpump.

Imorgon ska nytt bygglim inhandlas, det sista på sockeln sågas till. Lite målning av kanter och "Flagen" samt förhoppningsvis ska dörrarna hängas.

Nu börjar det ta form :-)

post-5521-14468926839174_thumb.jpg

post-5521-14468926839475_thumb.jpg

post-5521-14468926839726_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser just nu mest fram emot kvällen.

Det sista på sockeln blev limmat i går. I kväll ska det främst målas och sättas dörrar är det tänkt.

Sitter och funderar på sumpen

I de flesta fall ser man filtersockor sitta ganska direkt efter inloppet/ nedkommande vatten.

Någon som valt att sätta dom i slutet av sumpen istället innan returpumpen?

Detta borde ju vara en fördel då man slipper borde få mindre snäckor i pumpen.

Ett annat alternativ borde ju vara att placera filtersockorna mellan stenfacket och skummarfacket.post-5521-14468926852963_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jag tackar så mycket. Just nu vet jag inte om jag ska skylla på i-phones stavningskontroll om det blir rörigt eller om det är Tangit-ångerna.

Jag har tidigare beskrivit hur jag tänkt dra returrör under stenen i sandbotten, men så blir det inte. Istället blir det 4 returer, en i varje hörn från ovankant.

En ryslig massa pvc. Ca 3000 kr och många skarvar.

Returen ska delas i två, som sedan delas med T-kors, som ni ser på bilden.

Kulventilen efter T-korset som ni ser närmast i bild styr flödet i utloppet i framkant, vid frontglaset. e5ujy6ej.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det hela up´n running.... men jag har ett problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

Överrinningen är en Dursovariant med en 90° böj ner i kammaren (balkongen)

Därefter genomföring genom bakglaset.

T-stycke ,men end cap + 32mm rör ner i sumpen och kulventil innan sumpen

(detta kan man se på fg sida i denna tråd)

Returen kör jag med en Deltec Hlp 5250

Denna pump kan ställas i 3 lägen och ger mellan 2500L & 5800L

Med pumpen ställd på lägsta hastighet 2500L så fick jag "spolningseffekt"

Höjde jag till mellanläget så klarade inte fallröret det utan att evakueringsröret fick hjälpa till.

Efter det borrade jag ett 4mm hål i den Endcap som sitter på ordinarie fallrör.

Nu funkade det bättre, men var tvungen att ställa returpumpen på lägsta läget och strypa fallröret med kulventilen ganska mycket.

Har jag gjort något fel eller är det så att ett 32mm fallrör inte klarar ner än 2500L men inte klarar mellanläget (gissar på 3500-4000L)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får justera kranen efter det flödet du kan få från pumpen, ifall det är lägsta som då gäller så får du köra på det. Alternativt sätter du ett T-kors på returröret och leder ner en del av vattnet igen i sumpen med en kran så du kan ställa in hur mycket som ska gå upp igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

post-5521-14468927264233_thumb.jpgDet börjar ta sig i Eslöv

Konstruktionen är så gott som klar.

Dörrarna ska finjusteras.

Rampen ska ha en genomgång och rengöring.

Kanske skulle mäta lite värden.... det var nog ett drygt halvår sedan...Nå ja... jag bytte i alla fall 60L vatten efter flytten.

Pelletsfiltret ska in och så även UV.

Ett av dessa ska matas på returpumpen, dock vet jag inte ännu vilket.

Separat tappkran för det.

Ska dock vänta lite för det är fortfarande mycket skit i vattnet och skummaren går ostrypt på full fart.

Ett litet fläkthus står klart med en liten datorfläkt på 230mm ska stå bakom karet och blåsa ner i skåpet.

Sidopaneler ska på så att rördragningen bakom döljs.

post-5521-1446892726288_thumb.jpg

post-5521-14468927263106_thumb.jpg

post-5521-14468927263322_thumb.jpg

post-5521-14468927263704_thumb.jpg

post-5521-1446892726392_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tog faktiskt tjuren vid hornen och mätte upp karet i kväll

Här kommer värdena.

Salthalt: 0,026

Ph: >8,0

No2: 0,025

Kh: 10,2

NH4: >0,25

No3: >10

PO4: >0,25

Ca: 400-410

Sr: 3

Mg: 1230

*Jag får väl summera det med att det är inte helt illa även om det finns mer att önska.

Lite phosfatremover

*Få igång biopelletsfiltret

*Öka Magnesium och Strontium

*Sänka Salthalten lite

Några andra råd och tips mottages gärna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...