Gå till innehåll

Avrinningsfrågor


Blåbert

Rekommenderade inlägg

Har lite funderingar kring PVC-kopplingar och dränering:

Hur gör man bäst med genomföringar? De flesta modeller jag sett har en bit rör sticker ut på ena sidan och typ bara ett hål på andra sidan. Skall man då välja ett steg större genomföring än man har rör eller hur kopplar man ihop det? På den sidan med den korta snutten kan man ju använda en skarvhylsa, men på den andra blir det ju knepigare...

Det system jag skissar på innebär ett 240 l huvudkärl och 112 l sump - så runt 300 l vatten i systemet. Hur stor cirkulation bör man sikta på då?

Och följdfrågan, vilken diameter på PVC skall man sikta på för att få en vettig dränering om man tänker sig varianten där man har en strypt huvudstam som tar ca 95% och en till pipa som tar resten (tyst lösning som jag sett att många förespråkar)

Finns det någon infokälla där man ser ytterdiameter på genomföringar så man kan planera layouten?

Planerar att sätta fyra rör (Primär, sekundär, reserv och retur) i fyrkant och byga en kvadratisk box av två skivor i ett hörn av akvariet. MEn frågan är hur det blir med vattnet som hamnar under dräneringsrörens nivå - det kommer att stå stilla... hur gör andra med det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan fästa rör i båda ändorna på normala genomföringar, då man köper dom anges storleken på röret som passar som mått.

D.v.s. du behöver borra ett större hål i karet än vad som anges som rörmått på genomföringen, det brukar ofta frammgå hos säljarna vad som är lämpligt och det brukar vara ett ca mått tex "32-36 mm hål".

Mer nograna säljare brukar ange exakta dimensioner på sina genomföringar så det är bara o läsa på.

Man kan anpassa flödet efter skummaren, men jag är lite skeptisk.

Jag har en burk på ca 200 liter och en 2000l/h pump har varit rätt lagom för flödet genom sumpen(kunde varit lite starkare).

Min burk har 20mm rör och det funkar med dom flöden/pumpar jag har haft, så 20-25 hävert och katastrofen med 25mm.

OBS! Ventiler är lite luriga, en 20mm ventil är storleken mindre innuti(tror den jag mätte var 16mm).

Så vill du få fullt utnytjande av ett 20mm rör (och minska risken att nåt fastnar) så kan du köpa en 25mm ventil och dra på ett par reduceringar.

Om du har lite höjdskillnad på rören(10-15cm primär/sekundär) så kan du lyckas ställa in flödet så att häverten tar 100%.

Vattennivån brukar då stanna 5-10 cm ovanför hävertröret strax innan det går i det sekundära röret(så har jag gjort det på ett kar).

Flödet i boxarna brukar inte vara nåt problem, man får bara suga ut de tyngre skräpet som kan lägga sig på bottnen.

Läs på ordentligt och besök gärna nån som har ett hävertsystem så att du kan få lite tipps o se hur det funkar i verkligheten.

Det är väldigt krångligt o åtgärda om man gjort fel från början ;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså köper man någon annan skruvhylsa så att man får på ett rör då? Eller hur sker den anslutningen på undersidan?

Räcker förresten packningen som tätning?

Du limmar dina rör invändigt i genomföringen, med Tangit.

Packningen räcker, gummi på insidan och nylon (eller vad det är) på utsidan ihop med gängsidan.

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ifall du kikar på min fina skiss gjord i paint så är det enligt följande man monterar genomföringen:

post-1377-14468926259465_thumb.png

Den fasta stora delen med gängorna trär du igenom hålet från insidan med gummipackningen (blå) emellan genomföringen och rutan (grön).

Undertill, på utsidan sätten du nylonbrickan (röd) och sen skruvar du dit muttern. Detta medför att gummipackningen trycks mellan genomföring och glas och skapar ett tätskikt och nylonmuttern på utsidan ser till så att du inte spräcker glaset.

Du drar åt med handkraft och kan efterspänna med verktyg (max!) ett kvarts varv ifall du är lite svag i lederna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lysande - det klarnar.

Ang. Ventilerna - Nixon - ett 20-rör verkar vara 17 invändigt, så om ventilen är 16 så är det väl inte så långt borta?

Skall man ha ventil både på primär och sekundär?

Och returpumpen, den får flöda fritt och man vet att avrinningen räcker till? - eller skall man strypa ned den också?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har lite funderingar kring PVC-kopplingar och dränering:

Hur gör man bäst med genomföringar? De flesta modeller jag sett har en bit rör sticker ut på ena sidan och typ bara ett hål på andra sidan. Skall man då välja ett steg större genomföring än man har rör eller hur kopplar man ihop det? På den sidan med den korta snutten kan man ju använda en skarvhylsa, men på den andra blir det ju knepigare...

Det system jag skissar på innebär ett 240 l huvudkärl och 112 l sump - så runt 300 l vatten i systemet. Hur stor cirkulation bör man sikta på då?

Och följdfrågan, vilken diameter på PVC skall man sikta på för att få en vettig dränering om man tänker sig varianten där man har en strypt huvudstam som tar ca 95% och en till pipa som tar resten (tyst lösning som jag sett att många förespråkar)

Jag planerar retur-flödet efter skummaren.

NiXoN, jag är nyfiken på att veta varför du är skeptisk till detta?

Vidare använder jag RC's calkylatorer för att planera överriningskam och rördiameter.

http://reefcentral.com/calc/drain.php

Det är gph men lätt att konvertera.

Jag tycker att kulventiler är ganska kassa och svåra att finlira med så jag beställda all min PVC från usa och kör gängat och med Gate valve istället. Mycket lättare att finjustera flödet med.

Jag kör klassisk herbie, jag tror det kallas "hävert" här på guiden?

Bor vi grannar i Nacka kanske? Sickla här :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall man ha ventil både på primär och sekundär?

Och returpumpen, den får flöda fritt och man vet att avrinningen räcker till? - eller skall man strypa ned den också?

Man kan ha ventil på båda, det finns några på guiden som har det som kör med 4 rör som du. Det blir tystast så. Man måste inte.

Vanligast är nog att man låter returen flöda fritt, men det går även att strypa den vid behov. Har man råkat planera sin överrinning & rördiameter fel så måste man väll det. Drar onödigt med ström att ha strypt pump tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan ha ventil på båda, det finns några på guiden som har det som kör med 4 rör som du. Det blir tystast så. Man måste inte.

Vanligast är nog att man låter returen flöda fritt, men det går även att strypa den vid behov. Har man råkat planera sin överrinning & rördiameter fel så måste man väll det. Drar onödigt med ström att ha strypt pump tycker jag.

Tänkte mest om det fanns nån vin ning med att strypa ned sekundären också - eller om man skall spara en hundring på en ventil.

Varifrån i USA köper du? Jag har spanat på Aquaristic.net som verkar ha billigt - ca 8-10 Euro för en ventil eller genomföring och ca 1 Euro/meter rör. Nackdelen är att de har dålig info mått och likannde, men jag får det till att det är samma grejer som hus GPA (till mindre än halva pengen), så man kan kika på måtten där...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste rekomendera denna typ av kran för strypning av härdten, mycket lättare att ställa in än de vanliga kulventilerna (kanske var en sådan ormet pratade om).

http://shop-meeresaquaristik.de/product_info.php?products_id=6919

Själv har jag sen en kulventil på varje rör som gör upp eller ner, men det är bara mitt säkerhetstänk om jag är i en situation där jag vill stänga all flöde snabbt för att inte få ner något överskott i sumpen vid t.ex ett planerat stopp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag handlade på ebay på lite olika ställen. Tex http://stores.ebay.co.uk/amekaaquatic. Det blev ganska dyrt med frakt. Jag skall vara ärlig och säga att jag inte hade så stor koll på detta bygge när det gäller mått osv, jag bara körde på och det funkade. Idag har jag "tyvärr" lite mer kunskap och måste kolla mycket noggrannare vad jag köper och använder.

Nästa bygge blir nog med europeisk PVC, om jag känner mig rik så GF+. Problemet är att det bara finns de kassa kranarna.

Vinningen med att strypa sekundären är att 5-10%-röret vattenfylls och inte låter.

Jag har dock bara vatten ner i primären själv och plågas således inte av något oljud.

Du är välkommen att komma förbi och kolla om du vill. Bor på Sickla allé.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst är den dyr, men jag ångrar inte det köpet. Böt till den efter ett tag då jag snålde först för jag tyckte det var för dyrt.

Finns säkerligen även hos svenska handlare som Laggeman säger, själv har jag köpt all PVC där jag kranen fanns, men tror att svenska priser blivit lite bättre nu än vad de var tidigare.

EDIT. Den kranen jag länkade till har även de kopplingar med som går från skruvanslutningen till limmade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lysande - det klarnar.

Ang. Ventilerna - Nixon - ett 20-rör verkar vara 17 invändigt, så om ventilen är 16 så är det väl inte så långt borta?

Skall man ha ventil både på primär och sekundär?

Och returpumpen, den får flöda fritt och man vet att avrinningen räcker till? - eller skall man strypa ned den också?

Vet inte om du fått svar på ovan man jag hittar inte det iallafall.

Det är endast ytterdiametern man pratar om. Ett 20mm rör limmas på en 20mm skarvmuff/ventil/tankgenomföring mm.

Jag har fritt blås på mitt sekundärrör, där vill man ju att allt vatten skall gå om primären täppar igen.

Jag har en ventil på mitt returrör men jag har en så kalla bypass, jag använder 50% av min returpumps vatten till bla mitt UVC.

Så skall man använda returpumpens vatten endast som retur till akvariet och flödet är det man vill ha så behöver man inte en kran.(enligt mig)

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken fart det blev på denhär tråden...

Skall kolla på hur strypningen såg ut på ventilerna om jag har nån liggande, det blir nog värre när man går upp nån storlek och jag har bara gått från minnet får jag medge.

Jag har haft nån 25mm ventil där jag reagerade på att skillnaden var rätt rejäl varpå jag bytte till 32mm(returen till karet).

Normalt så behöver man kanske inte beakta sånthär men tex Deltec brukade ha info om detta då man köppte deras returpumpar(Grundfos pumparna).

Om du däremot vill ha en bra reglerventil så bör du nog titta på den Janne68 använder eller en membranventil, kulventiler är inte det lättaste att finlira med.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag forskade på det här med returflödet lite. Kollar man på tex tunzes pumpar ger pumpkurvan vid handen att en 3000 l/h klarar ca 2000 l/h vid en meters tryckhöjd. Och detta skulle alltså vara lagom fö ca 240 l akvarium? Dvs man skall cirkulera volymen ca. 10 gGr per timme?

Jag menar inte att ifrågasätta, men att man hamnar på de största pumparna med ett relativt öitet akvarium känns lite skumt, så vill bara bekräfta att det är så det bör vara....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag forskade på det här med returflödet lite. Kollar man på tex tunzes pumpar ger pumpkurvan vid handen att en 3000 l/h klarar ca 2000 l/h vid en meters tryckhöjd. Och detta skulle alltså vara lagom fö ca 240 l akvarium? Dvs man skall cirkulera volymen ca. 10 gGr per timme?

Jag menar inte att ifrågasätta, men att man hamnar på de största pumparna med ett relativt öitet akvarium känns lite skumt, så vill bara bekräfta att det är så det bör vara....

Principen är ganska lätt..

Den tekniska utrustningen du har i sumpen, tex Skummaren då framförallt ska ju hinna med o processa det vatten som kommer ner i sumpen.. I många fall är skummarpumpen på 2-3000 liter då vill man att Skummaren ska hinna med allt vatten som kommer ner.. Sån är tanken bakom det hela..

Att du "bara" cirkulerar massa vatten genom sumpen Gör ingen direkt nytta

Om vattnen inte behandlas genom skummare o ev fler tekniska grunkor man har där nere.

Sen finns det givetvis andra åsikter men så är det alltid.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...