Jump to content

Recommended Posts

Ja det finns som sagt lite skillda åsikter kring flödet i sumpen, varför jag inte gillar skummarresonemanget är att det är en generalisering som jag inte finner helt logisk.

Om man har en sump som är byggd så att man kan styra hela flödet genom genom skummaren så kan det vara sakligt att anpassa vattenmängden.

Detta är dock mer baserat på den rent tekniska aspekten av skummarens funktion.

Men om man har en skummare stående fritt i en sump så kommer den att återprocessera en del av vattnet och en del kommer att passera utan att ha åkt igenom skummaren.

Eftersom en skummare aldrig tar 100% av föroreningarna så är detta dock ingen större katastrof.

Man blandar dessutom ut det "rena" vattnet i karet varifrån man matar sumpen, så att begränsa flödet innebär endast en förflyttning av var detta sker.

Sen kan man även argumentera att om man har ett lägre flöde genom sumpen så ökar mängden vatten som omprocesseras av skummaren och därmed slösar man kapacitet.

I våra system så är det långt mer rimligt att utgå från att sumpen och karet innehåller en relativt homogen lösning där dom individuella filtrena extraherar belastande ämnen från denna lösning var och en efter sin kapacitet.

Så om man inte filtrerar över vatten från en behållare till en annan så är det inte så relevant att titta på anläggningens max kapacitet för genomflöde.

Sen vinner man inte så mycket på att ha ett extremt flöde genom sumpen ;)

//NiXoN

Link to post
Share on other sites

Om jag får ge mig på en fri tolkning då så är det lämpligt att avpassa sumpflödet till ungefär skummrflödet. För mycket flöde gör att man bra cirkulerar genom sumpen till ingen nytta. För lite gör tt skummare processar samma vatten flera gånger vilket kanske inte heller är optimalt.

En lämplig skummare för mitt system skulle kunna vra en tunze 9005 som äter 800 l/h, vilket ger att ett större flöde genom sumpen än ca 1000l/h är overkill. Är jag hyggligt på banan?

Isåfall kan jag nog gå med till 20 mm rör och därmed kunna bygga en lite smäckrare avrinningsbox samt skaffa en modell mindre pump, pengar som kan lägga på streamers ostället....

Link to post
Share on other sites

Ja du är hygglit på banan enligt mig ;)

Med den konfigurationen så skulle jag använda en ca 2000 l/h pump då jag anser att det är mer fördelaktigt med något högre flöde genom sumpen.

Pumpen kommer dessutom tappa en hel del med lyfthöjd och vinklar etc...

//NiXoN

Link to post
Share on other sites
  • 2 months later...

Lite funderingar. Ska i morgon göra min rördragning, men jag har en fundering kring nödröret.

Det sägs att man ska skall anpassa längden på det successivt så att man får det tyst, men hur? Har man väl limmat dit det så kommer jag inte åt att såga...

Och primärröret, behöver det egentligen vara längre än själva bottengenomföringen?

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

Om du har en skarvmuff så kan du ju sätta de sista decimetern med en sådan som du inte limmar, då är det bara att plocka av det och såga eller skära lite med kniv för att få det rätt.

Om du inte drar upp primären så kommer ju hela boxen tömmas när pumpen slås av, det är väl ok om man har plats i sumpen, men det kommer bli ett rejält skvalande när du drar igång det igen.

MVH

/Janne

Link to post
Share on other sites
Om du har en skarvmuff så kan du ju sätta de sista decimetern med en sådan som du inte limmar, då är det bara att plocka av det och såga eller skära lite med kniv för att få det rätt.

Om du inte drar upp primären så kommer ju hela boxen tömmas när pumpen slås av, det är väl ok om man har plats i sumpen, men det kommer bli ett rejält skvalande när du drar igång det igen.

MVH

/Janne

Janne glömde nog att säga att du skall ta lite rörtape runt röret innan du trycker dit muffen - då blir det både tätt och lösttagbart:)

MVH Lasse

Link to post
Share on other sites
Janne glömde nog att säga att du skall ta lite rörtape runt röret innan du trycker dit muffen - då blir det både tätt och lösttagbart:)

MVH Lasse

Det kan nog vara en bra idé :)

Min håller faktiskt tätt ändå men det är riktigt tight att få i den, men det kan nog vara lite olika, är iofs inte så mycket tryck på det djupet.

MVH

/Janne

Link to post
Share on other sites

Kan man köra temporärt med röret löst i genomföringen? Passningen verkar vara rätt bra. Jg tänkte köra igång systemet med kranvatten för att se att allt funkt, sen skall dt tömmas och karet skall flyttas till sin slutgiltiga plats, och då kan jag isåfall limma det.

Okej, man kan sticka upp primären någon decimeter kanske....

Bör man ha någon viss höjd mellan kamen och sekundärröret?

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites
Kan man köra temporärt med röret löst i genomföringen? Passningen verkar vara rätt bra. Jg tänkte köra igång systemet med kranvatten för att se att allt funkt, sen skall dt tömmas och karet skall flyttas till sin slutgiltiga plats, och då kan jag isåfall limma det.

Okej, man kan sticka upp primären någon decimeter kanske....

Bör man ha någon viss höjd mellan kamen och sekundärröret?

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Använd knepet med gängtapen i så fall - annars läcker det. Linda två varv på röret så brett som djupet på muffen. Låtn någon mm sticka ut utanför rörändan- vik den mot godstjockleken så glider inte tapen upp näe du trycker in röret. Det har hänt att en sådan lösning fått gå några år när den glömts bort :)

MVH Lasse

Link to post
Share on other sites

Då jag använder mig utav tubvarianten så drar jag en sträng runt röret, trycker ihop delarna och eventuellt vrider rätt ifall det snurrat något, men det gäller att vara snabb, tangiten griper rätt så omgående.

Ifall det trycks ut lim i skarven drar jag runt detta runt röret med ett finger, sen torkar jag av limresterna från fingret direkt på en trasa.

Link to post
Share on other sites

Precis som Laggeman säger är det en kontinuerlig sträng RUNT röret som är nyckeln till en tät skarv.

Drar man några strängar längs med röret på en massa ställen runt röret och trycker ihop det så kan det bildas kanaler utan lim där vattnet kan tränga fram (även om man vrider lite).

Det är även bra att göra rent innan. Det finns en speciell rengöringsvätska för Tangit, men det går rätt bra att ta en fint slippapper och dra ett varv med. Jag brukar göra båda :-)

MVH

/Janne

Link to post
Share on other sites

Jag skulle säga: Det beror på. Om man doppar en tangitfog i vatten innan den är helt genomhärdad blir den grå och har sämre hållfasthet. Men tät är den ändå. Är det rörskarvar går det nog bra. De brukar hugga fast direkt i limningen så att hållfastheten inte är något problem.

Men limmar du en vinkel eller liknande behöver den torka minst 24 timmar innan den har full hållfasthet. T.ex hållare för slangar, mätelektroder eller nivåbrytare till vattenpåfyllning.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...