Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat
dra bort med fingrarna sen ta upp stenen och skrubba med en tandborste och skölj av med lite saltvatten=)

Problemet med att göra så är att du tar inte bort problemet varför den kom från första början..

Man kan lägga flera timmar på att skrubba o fixa med stenen för att sen bara se på när skiten växer ut igen.. Kolla dina värden o se om något är galet.. Första steget..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Postat

Som Manne skrev så finns det en anledning till att du får alger, men om du vill behandla symptomen istället för sjukdommen så rekommenderar jag en sjöborre. De brukar äta de flesta alger. Jag hade liknande alger i ett av mina gamla kar och inget förutom sjöborren åt dem.

Postat

Har du övervägt ATS? Naturligtvis som föregående talare sagt så får du kolla upp dina värden, hur mycket matar du, ljus mm. Men att starta en algodling i ats tar inte bara bort alger i karet utan även fosfat och overskott av näring i vattnet.

Mvh Jonathan

Postat

Om karet bara är ett par veckor gammalt så är det helt naturligt med alla möjliga alger, det kan mycket väl gå bort av sig självt om ett tag. Till att börja med är det bara att rycka det värsta/längsta med fingrarna.

Postat

Jag har haft liknande alger i mitt nano som inte eremiter, sjöborre (diadema) eller turbosnäckor tagit. Men när jag stoppat ner stenarna i mitt större kar så äter min zebrasoma flavescens upp algern på ett par timmar så det kan ju va ett alternativ.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...