Gå till innehåll

Jag har någon slag brist, men vad?


LN21

Rekommenderade inlägg

Hej!

Mina gröna flakväxande Gröna Montipora har dumpat sina symbiosalger mer och mer.

Doserar Balling samt KNO3.

Kör enbart VÄS under min RDSB.

Mina värde är

Ca 420

Mg1300

Kh7-7.4

Nitrat - färgutslag på test.

Det växer rätt bra i karet sedan 10-12 månader tillbaka.

Det ser ut som att jag är påväg mot någon slag brist.

Vad tror ni att det kan vara????????????????????????

post-5316-1446892635131_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur är det med vattenbyten?

Normalt skulle jag sagt Nitrat, men du doserar ju det och får utslag så borde ju inte vara det, strontium och kalium är ju sånt som man kan slänga ur sig, men vet inte riktigt om de har gjort nåt speciellt hos mig, nitraten är ju en av få som jag kunnat se en tydlig förändring när jag doserat det...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar, jag testar härmed att dosera lite mera KNO3 (som innehåller Kalium). Men ska jag vara ärlig så vet jag inte om den formen av kalium är åtkomlig för korallerna.

Jo Wiking ja håller med dig den största bristen hos mig är kunskapsbrist.

Doserar spårämne, hela kongkarongen enligt anvisningar, men ja kommer att testa att öka Strontium/Barium för att se om det har någon possitiv effekt.

Ja har kört med det KH:t i nästan ett år nu, men visst Freddi36 du kan ha rätt iallafall för att det är stor åtgång på KH just nu.

Jag doserar Balling tre gånger per dygn och har funderingar på att sprida doseringarna ytterliggare, för att minska svängningarna över dygnet. Det går ca 2 KH om dygnet (om inte mer)

Sen jani kan du också ha rätt, jag slarvar lite med vattenbytena, men försöker hålla mig till 5% i veckan. O det kan faktiskt även vara det slarvet som påverkar.

Jag har även fått ett kanontips från Hansanden via privat mess, som ja tänker återkomma till när ja läst på i det ämnet mera.

Så mera Kalium och Strontium tänker ja testa direkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kh på 7,7-5 borde vara helt Ok, med tanke på hur zeovit sytem körs (6.5 - 7.5) , däremot kan vissa spårämnen saknas ex. Potassium, som visat sig ha större betydelese än många trott. Traditionellt enligt just zeovit system brukar första rekommendationen vara att göra 2-3 st större vattenbyten vid eventuella problem, med bra salt för att återställa spårämnen. Precis som Edward skriver, kolla kalium värdet. Hur ser dina kalkalger ut om du tittar noggrant, vita prickar i mitten, växer de, etc.

Sen självklar test är Fosfat, så fort jag sett något i mitt eget kar är det till 99% relaterat till fosfaten.

Nitrat har visat sig kunna fungera med extrema värden upp emot 100-300ppm även om det inte är rekommenderat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Stig o Göran för era svar.

Jag gick mot brist på fosfat så att jag kör utan remover men ja tror att min djupa sandbädd ändå tar upp ett eventuellt överskott.

Jag har kanonfärg på mina Acropora, och hysterix så att ja tror inte att jag har ett "farligt" överskott. Saliferts test visar 0.

Har inga vita fläckar på någon korall.

Däremot har jag ändrat belysningen lite, har tillsatt 2st 50W 20K LED chip så att det är över 400 Watt LED i karet just nu.

Så att visst kan lyset vara en orsak, det kan det ju vara.

Lite konstigt dock för att Montin på bilden borde inte vara nådd av de två chipen inte direktljus iallafall.

Jag måste säga att detta är en av orsakerna till att jag har ett saltkar......Inget står skrivet i sten, man behöver 100 parametrar för att allt ska vara bra men bara en ynka fel parameter för att det ska uppträda konstigheter:):)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Medans du funderar och felsöker så tycker jag du ska göra ett par ordentliga vattenbyten. Ibland är det hopplöst att hitta just rätt felkälla och korrigera just den... men det är få saker man inte kan rätta till eller i alla fall lindra med rejäla vattenbyten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt rätt och tack Hans och Morgan!

Det kommer att bli ett 20% igt vattenbyte i morgon och ett på Tisdag, detta för att få in lita mera spårämne.

Dessutom köpte jag i eftermiddag Kaliumklorid som ska i byttan efter Morgans kommentar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...