Gå till innehåll

Nitratfilter


Davidm

Rekommenderade inlägg

Guest patric.x
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName
Hej ,jag köpte ett tvättbart förfilter, antar att det är samma som förfilter till osmosen, det var iallafall lika dyrt 800kr .Mvh Stefan

huuga :död:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet är inte att ni får in smuts i filtret, utan att smutsen korkar igen vattenregleringen så det slutar rinna in vatten i filtret. Varpå bakterierna svälter och sen dör, därav så ökar nitraten istället för att minska. Mitt tips är, halvera mängden svavelkulor så startar filtret lättare, sen kan ni öka mängden om det behövs. Jag har ett ADN 110 till mitt 700L som är ganska hårt lastat, men jag har max 1/3 av svavelkulorna i och ändå bara ca. 10 i nitrat.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man sätter ett universalfilter efter pumpen så borde inte slangen korka igen lika lätt

http://www.misab.se/ vet inte om det är möjligt att ta isär men det verkar så. Tänkte på universalfilter för disel 8606. Janne jag tycker att 10 i nitrat är alldeles för högt det måste väl gå att få nära 0 eller men då krävs det mer svavelkulor eller? Jag har själv skaffat ett likadant nitratfilter som du har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName
Problemet är inte att ni får in smuts i filtret, utan att smutsen korkar igen vattenregleringen så det slutar rinna in vatten i filtret. Varpå bakterierna svälter och sen dör, därav så ökar nitraten istället för att minska. Mitt tips är, halvera mängden svavelkulor så startar filtret lättare, sen kan ni öka mängden om det behövs. Jag har ett ADN 110 till mitt 700L som är ganska hårt lastat, men jag har max 1/3 av svavelkulorna i och ändå bara ca. 10 i nitrat.

/Janne

Precis, smutsen korkar igen vatten regleringen. :död:

Men utvattnet från ditt nitrat filtret håller väl 0 i nitrat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går säkert, men jag vet inte om jag vill dit. Dels för att korallernas skull och sen för filtret. När du har noll i nitrat in till filtret så svälter dina bakterier där och till slut så dör de och då generera du nitrat i stället. Jag vet inte hur filtret reagera då om det kommer att börja svänga fram och tillbaka mellan att generera och absorbera nitrat. Jag vet helt enkelt inte hur långt ner jag vågar gå, det kanske inte är något problem ens och jag oroar mig i onödan. Nån annan kanske vet vad som händer när man närmar sig noll? Men så länge jag ej vet konsekvensen så håller jag mig nog där.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName
Det går säkert, men jag vet inte om jag vill dit. Dels för att korallernas skull och sen för filtret. När du har noll i nitrat in till filtret så svälter dina bakterier där och till slut så dör de och då generera du nitrat i stället. Jag vet inte hur filtret reagera då om det kommer att börja svänga fram och tillbaka mellan att generera och absorbera nitrat. Jag vet helt enkelt inte hur långt ner jag vågar gå, det kanske inte är något problem ens och jag oroar mig i onödan. Nån annan kanske vet vad som händer när man närmar sig noll? Men så länge jag ej vet konsekvensen så håller jag mig nog där.

/Janne

Om inte nitratfiltret är kraftigt överdimensionerat bordet inte denna "svängning" kunna uppstå? Att ha 0 nitrat i karet betyder ju att filtret bryter ned nitrat i samma takt som den bildas, filtret skulle bara "svälta" om det bildades extremt lite nitrat. (så lite att behovet av filtret inte finns?)

Men som jag har fattat det så ska utvattnet från nitrat filtret hålla 0 annars är flödet genom filtret för högt, även om akvarievattnet har lite nitrat. Mitt filter kom inte längre än att utvattnet hade samma nitrat som övrigt akvarievatten men med mycket lägre PH. Jag vet inte, mitt filter kunde mycket väl precis ha varit på väg att starta när stoppet inträffade och processen avstannade. :smiley12:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ca 1 i nitrat och har inga problem med nitratfiltret. Man måste bara anpassa flödet och mängden svavelkulor efter sitt nitratvärde. Högre flöde ger mer nitrat att bryta ned (eller egentligen syre för bakterierna eftersom vattnet är syrefattigt måste de ta syret från nitraten och andas detta). Lite svavelkulor ger mindre mat och mindre yta för bakterierna att bo på. Lågt nitrat i karet=>högre flöde genom filtret och mindre svavelkulor. 2 H2O + 5 S + 6 NO3- => 3 N2 + 5 SO4-- + 4 H+.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...