Gå till innehåll

fluorescent -> led


Cads

Rekommenderade inlägg

Detta blir mitt första inlägg här. Har hängt i bakgrunden i ett par år- hej!

Jag sitter å glor på ett tomt nanokar, 30 liter. Egentligen skulle det varit ett stort ett..men det får vänta tills vi köpt hus (vilket verkar ta flera år och jag orkar inte vänta längre).

Ju mer jag tittar på det lilla karet desto fulare blir det. Eller iaf belysningen, och filtret.

Filtret tänkte jag inte göra så mycket åt just nu utan det är egentligen belysningen jag vill ändra på.

Det som följde med karet är en decolight duo (aquael) med 1 st 11 w vit å en styck 11 w blå.

Nu frågan- om jag vill byta till led, vad byter jag till då som motsvarar (eller är bättre)? Kan tillägga att jag inte är det minsta kunnig i nått vad gäller bygga ihop saker själv så en färdig lösning vore ju fint..förslag?

/Anna- clueless

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:W:

Färdiga lösningar är lite dyrare och därav har det varit en kraftig "gör det själv" trend på LED sidan.

Om du vill/kan ha det öppet så finns det lampor med blåa o vita dioder som har vanlig sockel e27/e14, man hittar dom efter lite letande på ebay.

Förslagsvis 2 st med blått och vitt samt en helt blå som kan stå för kvällsljuset samt lite extra blått då det annars blir lite väl vitt.

Välj helst såna med 3w dioder, och rikta dig kring 30w i total effekt(tänk dock på spridningen, det brukar lösa sig enklare med fler lampor än få starka).

Ett mer avancerat val är en färdig ramp som maxspect mazarra eller liknande men då kommer du ha mer ljus än vad du behöver.

Priset blir rätt högt och det är inte säkert att den är "framtidssäker" till när du skall expandera.

Sista alternativet är hjälp från nån som kan elektronik i den mån att dom kan hjälpa dig med ett bygge.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte så mycket hjälp om man inte kan något om lödning, det är ju en färdig lösning som Anna efterfrågade...

Tyvärr så finns dett inte så mycket bra färdiga LED belysningar tilll så små kar, inte som jag vet om iallafall.

För att veta vad du ska ha för belysning så är det värt för oss att veta vad du planerar ha i karet.

En sån här lampa skulle nog kunna användas http://viewitem.eim.ebay.se/Aquarium-Lighting--Aqua-Blue-Daylight-15w-LED-Bulb-e27-coral-marine-sps/300764607273/item

Annars kommer jag inte på något om du inte kan bygga själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...