Blåbert Postat 27 augusti 2012 Dela Postat 27 augusti 2012 Dags att dra igång då.Med resevation för ändringar har jag följande plan:Kar: 240 l MP/Eheim från Hornbach (120x40x50)Ställning: Svetsad egen av 20x40x2 regtangulär stålprofilTäcksidor/dörrar: Ikeas köksinredning - sidorna skruvas fast och dörrarna sätts med magneterSump: 112 l från Hornbach med skiljeväggarAvrinning: Bottenborrning i karet i avrinningskammare - 25 mm PVC dubbelt ned i sumpRetur: Tunze returpump som trycker ca 1200 l/h vid 1 mBelysning: Dream Chip med Lasses elektronikÖvrigt TBDI rummet kommer det att se ut ungefär såhär (inte helt vän med Sketchup ännu...)Tänkte försöka hålla mina frågeställningar här.... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ormet Postat 27 augusti 2012 Dela Postat 27 augusti 2012 Ser ut som ställningen blev väldigt smäcker och stjäl minimalt med utrymme för teknik & prylar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 28 augusti 2012 Författare Dela Postat 28 augusti 2012 Ja nog ska det finnas plats för grejer där alltid... Första konkreta frågeställningen rör sumplayout.Se bilderna - fack från vänster till höger:1) - Avrinningsfack med plats för ca 9 l media som jag kan dela upp i olika behållare2) - Teknikfack3) - Mediafack (6l) och bakom returfack4) - OsmosvattenTanken är att avrinningen mynnar ut i botten på fack 1 och filtreras genom det man har där. Sen över kanten in i fack 2 där skummare, värmare och framtida kalciumreaktorer etc får sitta. Sen rinner vattnet under skivan in i fack 3:1 och flödar upp genom mediabehållare och över kanten till fack 3:2 där returpumpen sitter. Det facket borde också vara det som känner av avdunstningen och därför sätter jag givare till ATO där och pumpar även över osmosvatten från fack 4 dit.Kanten till fack 4 får ligga nån cm under sumpens kant som yttersta nödvolym - skall dock aldrig behövas enligt mina beräkningar.Så frågor:1) Verkar upplägget vettigt?2) Vad skall/kan man ha i de olika mediafacken? Jag har ju möjlighet att ha media både före och efter tekniken nu.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ormet Postat 28 augusti 2012 Dela Postat 28 augusti 2012 Du ska inte ha avrinningen genom en socka? Eller ta höjd för att kanske vilja ha så någon gång.Annars handlar det väll mer om vilken teknik/media du är sugen på att testa. LS/Refugium/macroalger/biobollar/makaroner/aktivt kol/GFO går att ha i fack och/eller nätpåsar på olika sätt & vissa fungerar ännu bättre i reaktorer. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 28 augusti 2012 Författare Dela Postat 28 augusti 2012 Vad vill jag uppnå med att få avrinningen genom en socka? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freguz Postat 28 augusti 2012 Dela Postat 28 augusti 2012 Vad vill jag uppnå med att få avrinningen genom en socka?Jag har ingen socka men ska nog skaffa. Det bildas (iaf i min sump) ett tunt lager med smuts (detritus?) som lägger sig lite överallt...ofräscht Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sardellen Postat 28 augusti 2012 Dela Postat 28 augusti 2012 Kan bara trycka på "Gilla"En sump helt i min smak.Skissar själv på en liknande lösning men kommer ha 2 st filterstrumpor monterade "på vägen" mellan 1a och 2a kammaren. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 28 augusti 2012 Författare Dela Postat 28 augusti 2012 Min tanke är att ta avrinningsrören genom en plexiskiva någon centimeter från botten på sumpen. Denna är avtätad eller tight tillverkad så att vattnet tvingas rinna upp genom mediabehållarna. Grundtanken är sedan att i botten av varje mediabehållare så lägger jag filtermatta.Behållarna kan lyftas ur för rengöring Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 28 augusti 2012 Författare Dela Postat 28 augusti 2012 Tack Sardellen - tanken är att jag förfiltrerar i princip allt vatten genom filtermatta (minimalt kommer att läcka bredvid om jag är nogrann...) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sardellen Postat 28 augusti 2012 Dela Postat 28 augusti 2012 Jag förstår din tanke. Dock är det bökigt att byta filtermattan när du har media ovanför (om du nu inte ska ha "korgar" att lyfta upp) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 28 augusti 2012 Författare Dela Postat 28 augusti 2012 Jag förstår din tanke. Dock är det bökigt att byta filtermattan när du har media ovanför (om du nu inte ska ha "korgar" att lyfta upp)Jo, matta och media läggs i korgar som går att lyfta ur - dock tänkte jag lägga mediet direkt på mattan. Vill jag rengöra mattan kan jag hälla över mediet i en hink så länge. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ormet Postat 28 augusti 2012 Dela Postat 28 augusti 2012 Skippa filtermattan. Kör socka istället för att filtrera ut partiklar & detriutus (detrius?). Det finns risk att klegget ligger kvar för länge i filtermattorna och de gör ingen nytta biologiskt ändå i ett kar med LS. Kommer bara ligga skit där som läcker näringsämnen ut i vattnet. En socka (eller 2) tar man ur sockhållaren och rengör / byter på ett par sekunder.Här är e spännande tråd om socka på RC: http://reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2201312 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Stensson Postat 29 augusti 2012 Dela Postat 29 augusti 2012 Skötte tidigare min sump så den var spotless.Efter mötet i linköping så nämde Mattiashttps://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?36984-Mattias-70-tum-widescreen-i-Eskilstuna&highlight=meklAtt i stället för att ta bort det jämt ,, rör runt i det så kommer det korallerna tillgodo.Finns säkert lite mumma där. Sedan skadar såklart inte en socka eller slamsugning, men detta kan absolut vara värt att tänka på.I övrigt, känns som du allt e lite kompis med Sketchup.Tycker det ser klockrent ut. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Mr_Ewing Postat 29 augusti 2012 Dela Postat 29 augusti 2012 Skippa filtermattan. Kör socka istället för att filtrera ut partiklar & detriutus (detrius?). Det finns risk att klegget ligger kvar för länge i filtermattorna och de gör ingen nytta biologiskt ändå i ett kar med LS. Kommer bara ligga skit där som läcker näringsämnen ut i vattnet. En socka (eller 2) tar man ur sockhållaren och rengör / byter på ett par sekunder.Här är e spännande tråd om socka på RC: http://reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2201312Det var en intressant tråd! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 2 september 2012 Författare Dela Postat 2 september 2012 Tack stenson, men man saknar lite cad-funktioner... Min ursprungstanke med korharna var att ha filter i botten för att helt enklet lägga mediet på, men kag gör nog en tvådelad lösning med ett undre fack under korgarna med bara filtermatta så att jag kan få ut den genom att lyfta korgarna bara... Blir en del plexislöjd... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 15 september 2012 Författare Dela Postat 15 september 2012 Lyckades få en garagedag, så änd´tligen blev det lite verklig progress i projektet. Bänken är nästan färdigsvetsad Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
maxium Postat 15 september 2012 Dela Postat 15 september 2012 Vilket mått är det på profilerna ??40*20*3 ??? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 15 september 2012 Författare Dela Postat 15 september 2012 40x20x2 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Mr_Ewing Postat 15 september 2012 Dela Postat 15 september 2012 Smarta magneter! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 15 september 2012 Författare Dela Postat 15 september 2012 Jo, funkade skitbra, men jag skulle ha haft fyra när de inte kostade mer än 49 spänn styck på jula Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 30 september 2012 Författare Dela Postat 30 september 2012 Ficl lite gjort som ren bonus. Handlade luckor och täckskivor ur Ikeas kökssortiment samt en bänkskiva i ek på rusta. Hann även göra den sågning av detta som behövs.Nästa helg finns det hopp om att bänken närmar sig färdigt läge Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 1 oktober 2012 Författare Dela Postat 1 oktober 2012 Fick lite mums på posten idag:- en hög pvc- tunze osmolator- tunze returpump- r/oOch lite annatEn liten fundering bara. Pvc- ventilerna och returpumpen var liksom lite oljiga. Vad är det för olja? Borde ju inte vara farligt för alvariet, men känns lite fel att ha nåt oljigt i burken....Sent from my iPad using Tapatalk HD Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ormet Postat 1 oktober 2012 Dela Postat 1 oktober 2012 Trevligt Vilka dimensioner på rör?*25mm läste jag nu*Hade annars en gate valve till över som borde passa 32...Sent from phone Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 1 oktober 2012 Författare Dela Postat 1 oktober 2012 2x25 ned och ett 20 uppDock såg jag att pumpens utlopp var större än jg trodde... Inte helt säker på vad jag ska göra...Sent from my iPad using Tapatalk HD Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 8 oktober 2012 Författare Dela Postat 8 oktober 2012 Sumpämne, 112 l kar på hornbach, inköpt i fredags. Mätt och verifierat mellanväggarna till sumpen och avrinningsboxen också.Hoppas jag har räknat rätt nu så att sumpen rymmer det som kan rinna ur karet om returpumpen stannar ....Stålstativet är nästan klart, bara lite hål och svetsmuttrar kvar, sen färg.Har lagt en första vända polyuretanlack på bänkskivan också - blankt blir det Synd att man har en timme enkel till garaget... Srgt när man har fyra varv ytbehandling att göra plus hämtning av torkade grejer... Sent from my iPad using Tapatalk HD Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.