Gå till innehåll

Blåberts projekttråd


Blåbert

Rekommenderade inlägg

Dags att dra igång då.

Med resevation för ändringar har jag följande plan:

Kar: 240 l MP/Eheim från Hornbach (120x40x50)

Ställning: Svetsad egen av 20x40x2 regtangulär stålprofil

Täcksidor/dörrar: Ikeas köksinredning - sidorna skruvas fast och dörrarna sätts med magneter

Sump: 112 l från Hornbach med skiljeväggar

Avrinning: Bottenborrning i karet i avrinningskammare - 25 mm PVC dubbelt ned i sump

Retur: Tunze returpump som trycker ca 1200 l/h vid 1 m

Belysning: Dream Chip med Lasses elektronik

Övrigt TBD

I rummet kommer det att se ut ungefär såhär (inte helt vän med Sketchup ännu...)

post-6894-14468926387056_thumb.jpg

Tänkte försöka hålla mina frågeställningar här....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 63
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ja nog ska det finnas plats för grejer där alltid... :)

Första konkreta frågeställningen rör sumplayout.

Se bilderna - fack från vänster till höger:

1) - Avrinningsfack med plats för ca 9 l media som jag kan dela upp i olika behållare

2) - Teknikfack

3) - Mediafack (6l) och bakom returfack

4) - Osmosvatten

Tanken är att avrinningen mynnar ut i botten på fack 1 och filtreras genom det man har där. Sen över kanten in i fack 2 där skummare, värmare och framtida kalciumreaktorer etc får sitta. Sen rinner vattnet under skivan in i fack 3:1 och flödar upp genom mediabehållare och över kanten till fack 3:2 där returpumpen sitter. Det facket borde också vara det som känner av avdunstningen och därför sätter jag givare till ATO där och pumpar även över osmosvatten från fack 4 dit.

Kanten till fack 4 får ligga nån cm under sumpens kant som yttersta nödvolym - skall dock aldrig behövas enligt mina beräkningar.

post-6894-14468926397375_thumb.jpg

Så frågor:

1) Verkar upplägget vettigt?

2) Vad skall/kan man ha i de olika mediafacken? Jag har ju möjlighet att ha media både före och efter tekniken nu..

post-6894-14468926397227_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ska inte ha avrinningen genom en socka? Eller ta höjd för att kanske vilja ha så någon gång.

Annars handlar det väll mer om vilken teknik/media du är sugen på att testa. LS/Refugium/macroalger/biobollar/makaroner/aktivt kol/GFO går att ha i fack och/eller nätpåsar på olika sätt & vissa fungerar ännu bättre i reaktorer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min tanke är att ta avrinningsrören genom en plexiskiva någon centimeter från botten på sumpen. Denna är avtätad eller tight tillverkad så att vattnet tvingas rinna upp genom mediabehållarna. Grundtanken är sedan att i botten av varje mediabehållare så lägger jag filtermatta.

Behållarna kan lyftas ur för rengöring

post-6894-14468926397849_thumb.jpg

post-6894-14468926397727_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår din tanke.

Dock är det bökigt att byta filtermattan när du har media ovanför (om du nu inte ska ha "korgar" att lyfta upp)

Jo, matta och media läggs i korgar som går att lyfta ur - dock tänkte jag lägga mediet direkt på mattan. Vill jag rengöra mattan kan jag hälla över mediet i en hink så länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skippa filtermattan. Kör socka istället för att filtrera ut partiklar & detriutus (detrius?). Det finns risk att klegget ligger kvar för länge i filtermattorna och de gör ingen nytta biologiskt ändå i ett kar med LS. Kommer bara ligga skit där som läcker näringsämnen ut i vattnet. En socka (eller 2) tar man ur sockhållaren och rengör / byter på ett par sekunder.

Här är e spännande tråd om socka på RC: http://reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2201312

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skötte tidigare min sump så den var spotless.

Efter mötet i linköping så nämde Mattias

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?36984-Mattias-70-tum-widescreen-i-Eskilstuna&highlight=mekl

Att i stället för att ta bort det jämt ,, rör runt i det så kommer det korallerna tillgodo.

Finns säkert lite mumma där. Sedan skadar såklart inte en socka eller slamsugning, men detta kan absolut vara värt att tänka på.

I övrigt, känns som du allt e lite kompis med Sketchup.

Tycker det ser klockrent ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skippa filtermattan. Kör socka istället för att filtrera ut partiklar & detriutus (detrius?). Det finns risk att klegget ligger kvar för länge i filtermattorna och de gör ingen nytta biologiskt ändå i ett kar med LS. Kommer bara ligga skit där som läcker näringsämnen ut i vattnet. En socka (eller 2) tar man ur sockhållaren och rengör / byter på ett par sekunder.

Här är e spännande tråd om socka på RC: http://reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2201312

Det var en intressant tråd!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack stenson, men man saknar lite cad-funktioner... :)

Min ursprungstanke med korharna var att ha filter i botten för att helt enklet lägga mediet på, men kag gör nog en tvådelad lösning med ett undre fack under korgarna med bara filtermatta så att jag kan få ut den genom att lyfta korgarna bara... Blir en del plexislöjd...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Fick lite mums på posten idag:

- en hög pvc

- tunze osmolator

- tunze returpump

- r/o

Och lite annat

En liten fundering bara. Pvc- ventilerna och returpumpen var liksom lite oljiga. Vad är det för olja? Borde ju inte vara farligt för alvariet, men känns lite fel att ha nåt oljigt i burken....

Sent from my iPad using Tapatalk HD

post-6894-1446892674687_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sumpämne, 112 l kar på hornbach, inköpt i fredags. Mätt och verifierat mellanväggarna till sumpen och avrinningsboxen också.

Hoppas jag har räknat rätt nu så att sumpen rymmer det som kan rinna ur karet om returpumpen stannar ....

Stålstativet är nästan klart, bara lite hål och svetsmuttrar kvar, sen färg.

Har lagt en första vända polyuretanlack på bänkskivan också - blankt blir det :)

Synd att man har en timme enkel till garaget... Srgt när man har fyra varv ytbehandling att göra plus hämtning av torkade grejer... :(

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...