Gå till innehåll

Levande sten vs Levande sand


Ahlin_88

Rekommenderade inlägg

Har sedan några månader tillbaka mitt första saltnano igång och går nu i tankarna på att starta ett till att ha i andra rummet.

I det jag har nu så har jag använt både levande sten och levande sand. Vad jag förstår har dom samma funktion och jag undrar om det är möjligt att inreda ett nanokar med enbart levande sand och ändå få samma resultat? Vad är för- och nackdelarna med sten vs sand?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

*levandesand* är sand förpackat med havsvatten, dyrt och onödigt. Bra kvalite på levande sten är något annat, massa micro organismer&lägre djur utav olika sorter. Kan växa upp fina macro alger&ibland även korall.

Stenen bygger du din scape med, sanden ligger på botten&blir en nitrat fälla som oftast.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
*levandesand* är sand förpackat med havsvatten, dyrt och onödigt. Bra kvalite på levande sten är något annat, massa micro organismer&lägre djur utav olika sorter. Kan växa upp fina macro alger&ibland även korall.

Stenen bygger du din scape med, sanden ligger på botten&blir en nitrat fälla som oftast.

Håller med! Levande sand är "levande" sand. Levande sten hanteras som ett levande djur i stort sett. Den innehåller massor av nitratnedbrytande bakterier (om det rör sig om "riktig LS") och andra godsaker. Sanden måste dessutom vara väldigt djup för att ha en bra inverkan på nitratnedbrytningen (om det är den man är ute efter - vilket det borde vara om man vill vara utan levande sten).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror att levande stens nitrat och fosfatsänkande förmåga är överskattad, det jag ser den har för funktion är aquascaping, gömställe för djur och att man får med en stor mängd små räkdjur, maskar, filtrerade djur med mera. Jag tycker väl stenen har en funktion i karet dock, det ger en naturlig känsla till det, man ger gömställen till sina djur, det är ju ett krav enligt lagen om man har djur med ryggrad (i vårat fall fiskar), det måste inte vara sten men plaströr eller plastdetaljer ser ju inte så bra ut i mina ögon...

Kommer starta mitt nästa kar med död sten och död sand, så den med bakteriekulturer, och sen ta i ett par små bitar LS (primärt för smådjuren) som har karantänförts en lång tid för att se till att man inte får med några ovälkomna liftare..

Jag har även under en längre tid (halvår eller så) hållit fiskar i ett kar utan varken sten eller sand det åt kompisar, det har varit mitt karantänskar som fått ställa upp, det har haft PVC rör för gömställen, och en filtersvamp som nedbrytnings-filter... Det har fungerat utan problem, ja Nitrat och fosfat har stigit, men det gjorde det även i mitt andra karantänskar som var fullsmockat (ända upp till vattenytan) med Levande sten, och några fiskar), såg ingen skillnad mellan 25Kg LS i ett 54L kar och ett exakt likadant kar helt utan LS måste jag erkänna... Det verkar vara andra saker som påverkar näringsabsorptionen mycket mer...

Så jag är övertygad om att det går att hålla ett kar utan LS, mikrofaunan du får med LS ger självklart en större buffert (för att man har en större variation i livet i karet) men om man ser till att så sanden med djur som små räkor, maskar, och gärna snäckor typ Nassarius som håller rent i sanden, så tror jag det funkar väldigt väl ändå...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mikrofaunan du får med LS ger självklart en större buffert (för att man har en större variation i livet i karet) men om man ser till att så sanden med djur som små räkor, maskar, och gärna snäckor typ Nassarius som håller rent i sanden, så tror jag det funkar väldigt väl ändå...

Det finns ett ordspråk jag gillar.

"Självklart är livsfarligt för det är bara klart för en själv."

Hur menar du?

Hur och vad buffrar microfaunan? Vad är det som variationen ger?

Bajsar inte små räkor, maskar och nasarius?

Sent from phone

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I USA kör man ofta på det spåret att man inte använder ls lika mycket som vi gör, utan många verkar köra med atingen fabrikstillverkat och/eller död sten och sedan adderar microfaunan via olika preparat från affären. Finns både positiva och negativa sidor med det..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ett ordspråk jag gillar.

"Självklart är livsfarligt för det är bara klart för en själv."

Hur menar du?

Hur och vad buffrar microfaunan? Vad är det som variationen ger?

Bajsar inte små räkor, maskar och nasarius?

Sent from phone

:)

Buffert var kanske inte det optimala ordet, utan det jag menar är, att en biologisk mångfald ger en större säkerhet mot att allting slås ut av en händelse, då olika arter har olika tålighet mot olika saker... Tillsätter man bara några få arter så är ju alltid risken att en specifik händelse slår ut en majoritet av individerna. Tanken här är ju monokultur vs mångfald/"polykultur", den rika variationen gör att det "alltid" (inom rimlighetens gränser) finns nån som trivs i förhållandena och övriga finns i bakgrunden, när förhållandena ändras så tar nån annan över, och eventuella patogener har svårare att smitta alla då det finns en stor variation istället för att alla har samma svagheter (och styrkor)...

När det kommer till Nassarius, borsmaskar småräkor, så är det typiska detrivorer (äter detrius/avfall) det gör att de tar upp näring ifrån resterna och använder delar av detta till att bygga upp sin kropp istället för att bakterierna bryter ner allt till nitrat och fosfat... Ju fler sten det finns i nedbrytningen desto fler har sugit ut de sista näringsämnena innan de blir fria näringsämnen i vattenpelaren..

Ändrat av Benighted
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Levande sand är inte levande på samma sätt som levande sten. Sanden innehåller bakterier, men inga djur. Sandens främsta egenskap är att den direkt börjar arbeta med nitrifikation. Man kan därmed korta uppstartstiden rejält.

Så valet bör inte vara levande sten eller levande sand. Två helt olika saker. Välj istället mellan levande sand eller torr sand och då har levande sand en del fördelar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...