Gå till innehåll

Vad för sorts alger? och varför?


Samelin

Rekommenderade inlägg

Hej!

Vi skaffat ett Red Sea MAX 250 liters kar för 10 dagar sen som är 1 år och 7 månader gammalt med ca 40 kg sten och 5 fiskar i. förra veckan fans röda alger på 2 eller 3 stenar. vi trodde de var kalkalger, men nu är vi tveksamma, de spred sig snabbt i karet, till och med lite på sanden.

vad är det för sort? kan det var röda slemalger? (kolla bilderna)

varför och vad ska vi göra?

Tack på förhand!

ps. vi var förra veckan hos "stigigemla" och han hjälpte oss med att mäta vattenvärden, då hade vi bara lite hög fosfat annars alt var som det ska.

post-7013-14468926485624_thumb.jpg

post-7013-14468926485844_thumb.jpg

post-7013-14468926486047_thumb.jpg

post-7013-1446892648625_thumb.jpg

post-7013-14468926486464_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle nog gissa på Cyano jag med, hos min brukar det triggas av obalans i fosfat nitrat förhållandet men det är helt ovetenskapligt spekulerande ;)

Att ta död på cyano är i sig inget problem men det är att hämma den från att återkomma direkt efteråt som är svårare.

I längden har det funkat bäst med bra snurr på vattnet och nån metod för att absorbera fosfat, eventuellt kombinerat med lite bakterier.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ni en skrapa med långt skaft kan man vifta lite ovanför algerna så att vattenvirvlarna "sliter loss" cyanon.

Sug sedan upp det med slang, hävert.

Har man sump så kan man sätta en vanlig strumpa i ändan av slangen och låta vattnet rinna tillbaka i sumpen. Annars kan man fånga upp vattnet i en spann för att sedan slå tillbaka det.

Kasta sedan strumpan (och algerna som är i den)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är inget ovanligt eller konstigt i ett nyuppsatt kar. Dock brukar det dröja mer än 10 dagar.

-Startade ni med nytt eller "gammalt" vatten?

Ett alternativ kan vara att ta en streampump och blåsa loss skitet från stenen för att sedan ta det med hävert som jag beskrev ovan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Startade ni med helt nytt vatten? Jag brukar alltid svära i kyrkan och tillsätta lite nitrat till nystartade akvarium för att undvika cyano. För en gångs skull är jag och Nixon eniga :) Tja vi brukar vara det men retas lite kan man ju göra.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är inget ovanligt eller konstigt i ett nyuppsatt kar. Dock brukar det dröja mer än 10 dagar.

-Startade ni med nytt eller "gammalt" vatten?

Ett alternativ kan vara att ta en streampump och blåsa loss skitet från stenen för att sedan ta det med hävert som jag beskrev ovan.

Vi tog med ca 80 % av det gamla vattnet och fyllde på med nytt. Sanden tog vi inte med utan köpte ny. Tycker egentligen att det röda är fint men vill ju inte att det ska ta över hela akvariet, plus att jag vågar inte införskaffa några koraller nu när slemalgerna finns. Men nu har jag många tips här att testa! Tack.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog det bästa tipset - skaffa något som stör den, alternativt blanda till lite nytt vatten och sug ut slemalgerna varje dag på kvällen och fyll på med nytt vatten. Lite nitrat skadar nog inte heller. Normalt tar man chilesalpeter eller vanligt salpeter (finns i kryddhyllan). Man kan blanda 40 gram till 460 gr vatten. 1 ml av detta höjer sedan 100 l 0,5 ppm ungefär. men i ditt fall i starten kan du ta en knivsudd varje dag i 5 dagar men sug ut och stör algerna samtidigt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där ser inte ut som några kalkalger och kalkalger sprider sig inte så fort heller. Jag är helt enig med NiXoN om att det med stor sannolikhet är en skevhet mellan fosfat och nitrat. Antagligen för mycket fosfat i förhållande till nitrat. Följ Lasses recept, ni har förmodlingen inget att förlora på det. Möjligen har ni fått in en hel del fosfat med den nya sanden?

Vad är ert fosfat och nitrat värde?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ni en skrapa med långt skaft kan man vifta lite ovanför algerna så att vattenvirvlarna "sliter loss" cyanon.

Sug sedan upp det med slang, hävert.

Har man sump så kan man sätta en vanlig strumpa i ändan av slangen och låta vattnet rinna tillbaka i sumpen. Annars kan man fånga upp vattnet i en spann för att sedan slå tillbaka det.

Kasta sedan strumpan (och algerna som är i den)

Tack för tipset om att suga upp algerna med slang genom en strumpa. det fungerade väldigt bra! Nu syns inte algerna längre och vi måste få ordning på vattenvärdena, ska till stig i gemla imorgon så han får testa värdena på nitrat och fosfat som andra tipsade om och se om de stämmer med våra resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...