elvir Postat 6 september 2012 Postat 6 september 2012 hallå där,jag har nu i ett par dagar tänkt hur jag ska göra med mitt 60l nanoextreme kar..har inte hittat någon lösning direkt, ett av lösningarna var att köpa lösa led produkter och sätta ihop det själv. Men jag är inte så teknisk och vet inte riktigt hur man gör.Däremot så hittade jag denna hemsida med dessa LED-strips.Har någon nån erfarenhet av dem? eller vad tror ni kan de vara bra drag i dem?http://www.ecoxotic.com/stunner-led-strips.html/Elvir
Mr_Ewing Postat 6 september 2012 Postat 6 september 2012 Verkar som ett vettig produkt eftersom man kan välja våglängder på dem, men det är ganska liten effekt på dem - 6W styck och de skriver inte ut vilket fabrikat det är på leddarna.Om de använder kassa leddar så kan det vara en ganska dålig produkt, men om det till ex. är Cree leddar så kan den vara vettig.Du kommer i vilket fall att behöva kombinera ett antal av dem för att få till en duglig belysning.
elvir Postat 6 september 2012 Författare Postat 6 september 2012 Jag förstår det där om Watt men det finns också en video om leden.. Tkr det verkar ge ett fint skimmer.. Sammtidigt verkar det vara svagt, vet inte om man vågar lita på dem.
Mr_Ewing Postat 6 september 2012 Postat 6 september 2012 Jag tror personligen att det finns bättre alternativ än det där, men som sagt om man inte provar så får man ju inte veta.Kolla om det finns några rescensioner på nätet.
freguz Postat 6 september 2012 Postat 6 september 2012 Jag tycker de här STRIPS:en verkar hyfsadehttp://www.aquastyleonline.com/categories/DIY-LED-Lighting/DIY-Dimmable-LED-Strip-Kits/
Mr_Ewing Postat 6 september 2012 Postat 6 september 2012 Jag tycker de här STRIPS:en verkar hyfsadehttp://www.aquastyleonline.com/categories/DIY-LED-Lighting/DIY-Dimmable-LED-Strip-Kits/Ja de verkar klart vettigare!
elvir Postat 6 september 2012 Författare Postat 6 september 2012 Mm de verkar bra men vad är det för watt styrka på dem?
freguz Postat 6 september 2012 Postat 6 september 2012 3W per led, klicka på kitet kan du läsa merSkickat från min Samsung Galaxy S3 via Tapatalk 2
NiXoN Postat 6 september 2012 Postat 6 september 2012 Det är lite skillnad på kitten, den från ecoxotic är mer lämpad för färgkomplementering till befintligt ljus medan den från aquastyle är menad som ett komplett belysningssystem.Observera dock att aquastyle kittet kommer att behöva extra kylflänsar/kylning, den är inte ett komplett DIY paket som den säljs på sidan.Själv skulle jag dock inte köpa ecoxotic, per watt så blir dom rätt dyra och jag är tveksam till hur mycket man får ut av dom få watten.//NiXoN
elvir Postat 6 september 2012 Författare Postat 6 september 2012 Det är lite skillnad på kitten, den från ecoxotic är mer lämpad för färgkomplementering till befintligt ljus medan den från aquastyle är menad som ett komplett belysningssystem.Observera dock att aquastyle kittet kommer att behöva extra kylflänsar/kylning, den är inte ett komplett DIY paket som den säljs på sidan.Själv skulle jag dock inte köpa ecoxotic, per watt så blir dom rätt dyra och jag är tveksam till hur mycket man får ut av dom få watten.//NiXoNprecis vad jag behövde veta, ska nog gå på aquastyles.. frågan är då hur många blå och hur många vita? sen såg jag att det fanns 2 blå och 2 violett
NiXoN Postat 6 september 2012 Postat 6 september 2012 Jag föredrar att använda 2 blåa per vit, det vita ljuset blir annars väldigt dominerande.Här blir det dock svårare då man inte vet vad det är för vita dioder, låg K eller hög som blir lite blåare och bekvämare.En annan fråga är spridning, kör man en stripp vita så blir spridningen lite ojämnare om man inte kör utan linser eller så kör man 2 vita och troligtvis så får man reducera effekten något för ett bra ljus.Jag hade nog lagt en extra 15 dollar och köpt antingen en extra blå eller vit så jag kunde växla om mitt första val blev fel När det kommer till actinics så hade jag definitivt valt dom, det ger en fin extra kick till ljuset.//NiXoN
elvir Postat 7 september 2012 Författare Postat 7 september 2012 jag gör såhär,1 Vit 2 Blå1 4blå 2 violet Samt en 30cm kylfläns... resten ingår ju i paketet så som kylfläns lim och alla kablar. Detta skulle gå på runt 120dollar? vad blir frakten då? är det någon moms på grejerna?Självklart 60 graders spridning, mitt akvarium är 45cmlångt 40 cm djupt inklusive inbyggd sump, utan sump 23cm djupt, höjden är 40 cm till vattenytan. så jag tror att 60graders spridning borde räcka gott och väl./Elvir
NiXoN Postat 7 september 2012 Postat 7 september 2012 40cm högt så skulle jag nog välja 80graders linser för bättre mix av ljuset, man riskerar o få discoeffekt om man har snäva linser och armaturen nära vattnet.//NiXoN
mikoto Postat 7 september 2012 Postat 7 september 2012 är det någon moms på grejerna?Högst troligtvis kommer de att lägga på moms på grejerna när det kommer in till sverige, så räkna med att du får betala plus 25% av värdet ungefär. Hur mycket det blir exakt beror på vem som arbetar när ditt paket kommer fram i Sverige och vad Aquastyleonline skriver för värde.
elvir Postat 7 september 2012 Författare Postat 7 september 2012 Högst troligtvis kommer de att lägga på moms på grejerna när det kommer in till sverige, så räkna med att du får betala plus 25% av värdet ungefär. Hur mycket det blir exakt beror på vem som arbetar när ditt paket kommer fram i Sverige och vad Aquastyleonline skriver för värde.Tack!
Rekommenderade inlägg