Gå till innehåll

Vad tror ni om de här LED- Strips?


elvir

Rekommenderade inlägg

hallå där,

jag har nu i ett par dagar tänkt hur jag ska göra med mitt 60l nanoextreme kar..

har inte hittat någon lösning direkt, ett av lösningarna var att köpa lösa led produkter och sätta ihop det själv.

Men jag är inte så teknisk och vet inte riktigt hur man gör.

Däremot så hittade jag denna hemsida med dessa LED-strips.

Har någon nån erfarenhet av dem? eller vad tror ni kan de vara bra drag i dem?

http://www.ecoxotic.com/stunner-led-strips.html

/Elvir

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar som ett vettig produkt eftersom man kan välja våglängder på dem, men det är ganska liten effekt på dem - 6W styck och de skriver inte ut vilket fabrikat det är på leddarna.

Om de använder kassa leddar så kan det vara en ganska dålig produkt, men om det till ex. är Cree leddar så kan den vara vettig.

Du kommer i vilket fall att behöva kombinera ett antal av dem för att få till en duglig belysning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är lite skillnad på kitten, den från ecoxotic är mer lämpad för färgkomplementering till befintligt ljus medan den från aquastyle är menad som ett komplett belysningssystem.

Observera dock att aquastyle kittet kommer att behöva extra kylflänsar/kylning, den är inte ett komplett DIY paket som den säljs på sidan.

Själv skulle jag dock inte köpa ecoxotic, per watt så blir dom rätt dyra och jag är tveksam till hur mycket man får ut av dom få watten.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är lite skillnad på kitten, den från ecoxotic är mer lämpad för färgkomplementering till befintligt ljus medan den från aquastyle är menad som ett komplett belysningssystem.

Observera dock att aquastyle kittet kommer att behöva extra kylflänsar/kylning, den är inte ett komplett DIY paket som den säljs på sidan.

Själv skulle jag dock inte köpa ecoxotic, per watt så blir dom rätt dyra och jag är tveksam till hur mycket man får ut av dom få watten.

//NiXoN

precis vad jag behövde veta, ska nog gå på aquastyles.. frågan är då hur många blå och hur många vita? sen såg jag att det fanns 2 blå och 2 violett :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag föredrar att använda 2 blåa per vit, det vita ljuset blir annars väldigt dominerande.

Här blir det dock svårare då man inte vet vad det är för vita dioder, låg K eller hög som blir lite blåare och bekvämare.

En annan fråga är spridning, kör man en stripp vita så blir spridningen lite ojämnare om man inte kör utan linser eller så kör man 2 vita och troligtvis så får man reducera effekten något för ett bra ljus.

Jag hade nog lagt en extra 15 dollar och köpt antingen en extra blå eller vit så jag kunde växla om mitt första val blev fel ;)

När det kommer till actinics så hade jag definitivt valt dom, det ger en fin extra kick till ljuset.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag gör såhär,

1 Vit

2 Blå

1 4blå 2 violet Samt en 30cm kylfläns... resten ingår ju i paketet så som kylfläns lim och alla kablar. Detta skulle gå på runt 120dollar? vad blir frakten då? är det någon moms på grejerna?

Självklart 60 graders spridning, mitt akvarium är 45cmlångt 40 cm djupt inklusive inbyggd sump, utan sump 23cm djupt, höjden är 40 cm till vattenytan. så jag tror att 60graders spridning borde räcka gott och väl.

/Elvir

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är det någon moms på grejerna?

Högst troligtvis kommer de att lägga på moms på grejerna när det kommer in till sverige, så räkna med att du får betala plus 25% av värdet ungefär. Hur mycket det blir exakt beror på vem som arbetar när ditt paket kommer fram i Sverige och vad Aquastyleonline skriver för värde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Högst troligtvis kommer de att lägga på moms på grejerna när det kommer in till sverige, så räkna med att du får betala plus 25% av värdet ungefär. Hur mycket det blir exakt beror på vem som arbetar när ditt paket kommer fram i Sverige och vad Aquastyleonline skriver för värde.

Tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...