Gå till innehåll

Kalkvärden som gör mig tokig


Zapf

Rekommenderade inlägg

Snälla någon säg något smart, jag blir vansinnig.

Mina värden

Ph 8.2

Kh 10

Mg 1350

Ca 280 - 340 (högre kommer jag inte)

Jag får inte upp mina Kalciumvärden. Jag använder kalkvattensmetoden (Rowa kalk) med osmos och jag har provat varenda litet råd som finns att läsa. Med och utan ättika, droppat galet sakta på natten, köpt nytt test (salifert). Men hur jag än gör så vägrar mina värden att stiga högre. VId det här laget har jag nog gjort 7-8, 2 liters satser under cirka 1 veckas tid. Ett tag låg värdena still på runt 300 och vid en sats fick värdena hicka och åkte upp ca 40-50 och nu har värdena stannat på 340 de 3 senaste satserna.

Hur är detta möjligt och hur går detta att förstå? Kalk kan ju knappast bli gammalt? Är det nån som har några idéer? Vad är knas? Vad gör jag fel?

Mvh. /Pelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såvitt jag vet så tillför inte kalkvattnet tillräckligt mycket kalk för att göra en större ökning av värdena utan hjälper mer med att eventuellt buffra upp de, har du mycket stenkoraller så räcker nog inte bara kalkvatten utan du bör nog sikta mot att använda något kraftigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först och främst vad mäter du ditt Ca med, vilket testkitt använder du och hur gammalt är det. För det andra, är du 100% säker på att du använder testkittet som det skall användas, dvs att du inte missförstått med hur mycket vatten, antal droppar osv du skall använda?

- För det tredje så är ett Ca värde på 300 väldigt lågt, onormalt lågt. Har du mycket koraller som förbrukar Ca?

- Vad har du för salthalt och vad mäter du den med, och har du dubbelkollat den med en annan mätare?

- Vad använder du för salt?

Sist, kalkvatten är ingen bra metod att höja Ca med från låga ursprungsvärden. Den duger bara att försöka hålla rätt Ca nivå när man har lite koraller, eller kanske enbart för att hålla ph uppe om man har problem med det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bör kanske tillägga att jag använt mig av kalkvatten under flera års tid och att det gått mycket bra att höja värdena tidigare. Senast i juni höjde jag värdet till 420. Nu har jag även skördat en hel del pachyclavularia som växte som sjutton och som jag misstänkte stal allt kalcium jag tillsatt. Men ingen skillnad.

Det är som om nåt mystiskt hänt. Den enda lilla misstanke jag har är att mg egentligen visar fel, eftersom mg och ca är så beroende av varandra. Men det har jag testat med två olika tester (jbl och salifert) som visar samma mg.

Ca värdet är också testat med två olika tester (JBL och salifert) med samma resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dit KH tyder på att du skall jämföra med en annan test. Du kan också ta ut några liter och testa med att höja med kalciumklorid. Men med kalkvatten så kommer du till en punkt när det inte räcker utan du måste börja med balling. eftersom KH är högt så kan du skippa bikarbonaten och bara köra kalciumklorid en tid. Växer det andra som det skall?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar. Jag är verkligen förbryllad här. Dett känns som 1+1 blir noll och att naturlagarna satts ur spel. Min förhoppning var att nån annan haft nåt liknande problem. Och att det fanns nån mystisk faktor jag missat. Jag har så svårt att tro att jag inte skulle kunna få upp ca när jag fösökt så intensivt 4-5 dar i sträck, jag tycker att det borde gå upp utan balling.

Nu har jag köpt ett medel som höjer både ca och kh och som jag kan dosera i sumpen. Men jag måste vänta tills kh går ner lite.

Korallerna mår rätt ok men någon har bleknat lite i färgerna och så tycker jag att tillväxten avstannat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det enda jag kan komma fram till är att det är som flera av säger att kalkvatten är en för svag metod. Jag använde kalkylatorn som sa att jag behövde typ tillsätta 50 l. kalkvatten för att komma upp till önskad nivå. Det var betydligt mer än vad jag trodde. Till det bör tilläggas att jag ökat beståndet av kalkbehövande koraller en hel del den senaste tiden. Det får bli att gå över till typ balling framöver. Om jag kommer ihåg så skall jag berätta hur det gått för mig. /Pelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svaret kom direkt. Åkte till Triton och köpte Fauna Marins Kalcium hydroxid och vips så poppade värdena upp direkt. Tycker väl fortfarande att det är lite konstigt att det inte blev nån skillnad med mina ansträngningar med kalkvatten men det är ändå tydligt att jag överskattat kalkvattens inverkan på kalciumvärdena. Känns skönt att jag hittat en metod som fungerar. Nu återstår det att se om dom färgbleka korallerna kommer att återhämta sig. Tack för tips och råd. /Pelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser inget konstigt med att kalkvatten inte fungerar. Det funkar till en viss punkt, sen är det bara stopp.

Kalciuminnehållet i kalkvatten är relativt lågt i jämförelse.

Vill minnas jag läste någonstans att 900ppm är väl mer eller mindre det man kan klämma ur kalkvatten.

Och det med en helt sluten behållare så det inte kommer in luft i den, då kalciumet i det bildas till kalksten eftersom det reagerar med co2 från luften, och då minskar ju kalciuminnehållet ytterligare.

Lasse (bla.) har stenkoll på detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svaret kom direkt. Åkte till Triton och köpte Fauna Marins Kalcium hydroxid och vips så poppade värdena upp direkt. Tycker väl fortfarande att det är lite konstigt att det inte blev nån skillnad med mina ansträngningar med kalkvatten men det är ändå tydligt att jag överskattat kalkvattens inverkan på kalciumvärdena. Känns skönt att jag hittat en metod som fungerar. Nu återstår det att se om dom färgbleka korallerna kommer att återhämta sig. Tack för tips och råd. /Pelle

Klorid menar du väl - hydroxid använder man till kalkvatten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog det kalkvattensstoppet jag sprungit på. Jag har nog 4-5 ggr fler kalkbehövande koraller än vad jag hade då kalkvatten fungerade bra och dessutom var nog akvariet nästan dubbel så litet som det jag har idag sedan 4 månader tillbaka.

Kalciumklorid it is Lasse!

Sprang visserligen på andra märkliga problem (troligtvis bara okunskap). Jag använde kalkylatorn och fick råd på hur mycket jag skulle portionera. Rättare sagt 145g i 9 dagar. Eftersom jag hade så akut låga värden så chansade jag och slängde i dubbla dosen 300g för att få upp värdena till rimliga nivåer för att sen följa kalkylatorns råd.

Döm om min förvåning när jag mätte ca på 480 dagen efter, hur f*n det nu gick till? Jag som trodde jag skulle dosera i 7 dagar till. Dessutom hade mg hoppat upp till 1440 från tidigare mätta 1350. Känslan jag bär på är att jag fortfarande har mycket att lära och att det händer saker jag inte riktigt förstår mig på och inte följer den logik jag förväntar mig. Allt det här får bli erfarenheter att dra lärdom av tänker jag. Men nu blir det nog inte så svårt att hålla värdena på bra nivåer vilket glädjer mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förlåt min okunskap här men gav aquacalc dig rådet att lägga i 145 gr kalciumklorid om dagen i 9 dagar? Den menade inte 145 gr totalt under 9 dagar? Det blir ju över ett kilo kalciumklorid annars på en vecka. Det låter ganska sjukt. Men jag har aldrig satt mig in i det där...

Höja värden ska man vara försiktig med, det vet jag iaf. Ta det lite lugnt :-) Hoppas det går bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är en idiot! Even distribution over 9 days.......... och jag slängde i dubbla. Herregud!

Tack för att du kommenterade så jag upptäckte misstaget. Såg det först när jag klistrade in bilden.

Man lär av sina misstag. Och jag som tycker att jag läser alla intruktioner så noga jämt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är lätt att vara efterklok :-)

Hoppas din dosering inte orsakar någon skada dock. Det kanske är bäst att du gör ett stort vattenbyte ganska fort och om du har fel värden sedan gör du ett nytt försök att höja de? Jag har ingen aning om hur det levande reagerar på en sådan chock höjning av kalkhalten i vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Några veckor senare kan jag konstatera att två små acroporafraggar strök med pga min fadäs.

För att få en uppfattning om ca mg kh förbrukningen i akvariet har jag mätt värdena ganska ofta på sistone. En upptäckt som förvånade mig var att jag på en vecka gick från 440 - 260 ca och 1350 - 900 mg och så himla mycket kalkbehövande koraller har jag inte. Däremot har jag haft en vacker koloni med kalkalger (Halimeda copiosa) som mår bra och förökat sig en del. Jag började misstänka att det var algerna som tog åt sig av mg och ca. Det blev till att skörda, tog bort 90% av algerna och nu efteråt kan jag konstatera att mg och ca åtgången i akvariet minskat drastiskt. Något någon säkert kan dra lärdom av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...