Gå till innehåll

Starta saltvatten...


hultanhasek

Rekommenderade inlägg

Jag funderar på att starta upp ett mindre saltvattenskar....

150-200l.

Jag är väl bevandrad vad gäller sötvattensakvarium och dess teknik.

Verkar vara mycket mer att tänka på när det gäller saltvatten.

Räcker det med ett innefilter (filterpatron och ett aquaclear 802 1500l/h)

Skummare Aqua Medic Miniflotor med pump (det står att man ska ha en luftpump på 200l/h.... blir det bättre om man har mer...tex en till aquaclear 802 1500l/h) eller blir det för mycket?

Doppvärmare

vanliga t-8 rör tex. marine-glo

har tänkt hålla ett par mindre fiskar 5-6 st. någon räka kanse. inga koraller (till att börja med)

Är det nödvändigt med osmosvatten?

Ytavrinning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det fins många gamla poster att läsa i detta ämne så det är bara att leta och läsa.

Aquaclear är nog det sämsta märke på pump jag har träffat på så jag föreslår att du tar något stabilare, du kan med fördel ha 2 st på 1500L/h. Sen brukar man inte använda sig av innefilter, utan bara en skum eller galler bit som insugskydd till pumpen.

Miniflotor skummaren ska ha en relatift kraftig luftpump, men det blir inte bättre effekt om man tar en större luftpump. För man stryper flödet så att skummaren går optimalt.

Osmosvatten är bra, med vissa kranvatten är det ett måste. Men det är många som kör utan. Likaså ytavrinning, det är bra men inte nödvändigt, själv kommer jag aldrig planera ett kar utan det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sex Aquaclear 802 och en 402. Fem av dessa pumpar har gått i 15 år eller mer utan ett stopp och är hela ännu. Två ligger hela i förrådet. En åttonde pajade efter ett år och byttes mot en likadan. Jag har aldrig bytt impeller.

Suveränt driftsäker och bra cirkulationspump, men bara till cirkulation. Om du sätter filter på insuget och det börjar bli litet tätt startar den inte efter strömavbrott. Om du försöker använda den som returpump är det samma problem. Ett problem i sovrum är att den låter väl mycket om man använder originalfästet.

Jag har också använt 201 och 302 men där går lindningen ibland så de vill jag inte rekommendera.

Jag försökte i början med Eheim 1250 - 1252 som cirkulationspump men det gick inte. Suger de in litet sand så fastnar impellermagneten, pumpen blir varm och magneten smälter fast. I akvarier utan sand eller som returpump är de bra.

Fina fästen för slangarna så att de inte hoppar. Jag har kört fyra 1060 som filterpumpar utan sand i 16 år utan problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har några funderingar kring Aqua Medic Mini/midi flotor.

Var sätter man luftpumpen?

Går det med en Aquaclear (cirkulationspump) eller ska det vara en luftpump?

Luftstenen....måste man byta den ofta? krångligt att byta?

Någon som använder denna skummare och har några övriga åsikter så är jag tacksam för dessa...."bra eller anus"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en aldeles utmärkt liten skummare. den kräver dock jämn vatten nivå för att fungera bra. Luftpumpen sätter du utanför karet, gärna ovanför karet, det måste vara en luft pump. Man använder inte en luftsten utan en motsvarande i trä, den ger mycket mindre och fler luftbubblor. Den brukar behöva rengöras eller bytas någon gång i månaden. Det fins givetvis bättre skummare men då blir prisbilden en helt annan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skulle alltså fungera med en RENA 300 (200l/h)?

har börjat kika på tyska sidor.... vilka prisskillnader

ögonen föll på en skummare vid namn

Skimmer Beast 400 kostar 99e 896:- med dagens växelkurs

någon som vet något om denna? Åsikter om webbutiker i tyskland?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...