Gå till innehåll

Identifieringshjälp tack!


Clownen

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Som nybörjare inom saltvattenshobbyn har jag som alla stött på många märkliga djur, koraller och alger som börjat växa eller komma fram från den levande stenen. Efter 2 månader hittar man ju nya arter och fenomen nästan varje dag! Det är bla detta som gör saltvatten så mycket mer intressant än sötvatten. Samtidigt blir man lite osäker på om sakerna är ofarliga eller inte. En dag hittar man något som ser ut som en "mördarmask" som sägs vara ett nyttodjur och en annan dag hittar man en söt liten sjöstjärna som kan ge sig på korallerna...

Jag tänkte därför lägga upp lite bilder på oidentifierade invånare och hoppas att ni kan hjälpa mig att identifiera dessa. Andra nybörjare som har liknande frågetecken får gärna lägga upp sina bilder här också.

Ursäkta om en del av bilderna är otydliga. Är det en liten ormsjöstjärna på bild 1 (har sett två st)? Är det någon slags "knappar" som kommit fram på bild 2? På bild 3 skulle jag vilja veta vad den gröna (algen) är för något. Bild 4 Alien vs Predator? Bild 5 är denna snäcka ett skadedjur?

post-1277-14468912082646_thumb.jpg

post-1277-14468912082843_thumb.jpg

post-1277-14468912083134_thumb.jpg

post-1277-14468912083273_thumb.jpg

post-1277-14468912083418_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är två till:

Bild 6 visar en krabba på 1,5cm. Kan den bli problematisk senare? Jag fiskade upp en krabba på nära 8cm efter två veckor och den hade då ätit upp tre av tre Astrea.

Bild 7 är svår att se men den ser ut som en genomskinlig spindelväv med droppliknande grejer på slutet av "armarna". ???

post-1277-14468912083586_thumb.jpg

post-1277-14468912083711_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Ser ut som en ormstjärna. Grattis.

2. Ser ut som knappar t.ex Zoanthus eller Palythea. Kul.

3. Ser ut som en kalkalg. Ok.

4. Ser ut som borstmaskar + en hydroid. Jag försöker ta bort mina med pincett för borsten sticks och är litet giftiga men de är bra "bottenvändare".

7. Om spindelväven är "raka" trådar är det nog fångstarmar från en rörmasktyp. I så fall ofarlig. De drar in trådorna och rensar dem ibland.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en avlägsen släkting till koraller. Den här typen kommer och försvinner hos mig. Jag har inte sett att den tagit byten - inte ens copepoder så den är nog helt ofarlig.

Det finns annars arter som kan bilda stora kolonier och brännas ordentligt.

Jag fick en brun typ av Dykaren som är ett riktigt ogräs hos honom men tagit det ganska lugnt i mitt nano.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Cliffan

nr 2 är snarlik de ricordea jag har, jag tycker att de är riktigt vackra!

Fick en liten på en bit LS jag köpte, nu är de ett antal fler!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det kanske är någon form av Ricordea, efter att jämfört bilder tycker jag inte att Zoanthus eller Palythea har samma "knottror" på sina skivor som dessa har även om de är väldigt små ännu. Ska bli kul att se vad det är (kanske ogräs för vissa) Tack för tipsen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en bättre bild på ormsjöstjärnan. Tror ni den kommer att förbli vit när den blir stor eller byter de färg? Har även läst att de kan ta fiskar när de blir tillräckligt stora, speciellt de gröna. Har någon haft problem med dessa djur?

Mvh

Peter

post-1277-14468912094068_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det dyker som sagt upp nya saker hela tiden :)

Kan någon säga mig vad denna snäcka är för något? Drygt 1cm lång och rör sig "snabbt", verkar äta alger.

Tips på denna och snäckan tidigare i tråden skulle uppskattas.

Mvh

Peter

post-1277-14468912095946_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ormsjöstjärnan är en omdiskuterad varelse ...många hävdar att den är ett aktivt rovdjur, medan många bestämt sig för att den endast tar dött ...

Jag personligen har sett hur de känner av när fisk eller liknande inte är 100% ...var på akvarieudstyr i danmark då en tigerbandad ormsjöstjärna försökte ta en Centropyge bispinosus som hade tagit stryk av andra fiskar i ett större kar ...

såg väldigt intressant ut ...

Peter

Här är en bättre bild på ormsjöstjärnan. Tror ni den kommer att förbli vit när den blir stor eller byter de färg? Har även läst att de kan ta fiskar när de blir tillräckligt stora, speciellt de gröna. Har någon haft problem med dessa djur?

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...