Gå till innehåll

Hur dumm kan man vara?


koaala

Rekommenderade inlägg

Hur många gånger ska man göra samma fel? Har nu några gånger lagt i strumpa med diverse medel i, som har hängt över sumpkanten och börjat läcka vatten. Man skulle inte behöva göra samma fel mera än en gång tycker jag. Jag vill inte ens veta hur golvet mår under akvarium. Sedan till annat problem. För jag har många små luftbubblor i karet, bildas det ganska snabbt tillräcktligt stora luftluckor i häverten att den ska brytas. Har två tunze rör i boxen( egengjort). För att minska risken att båda rör slutar fungera, kopplade jag den ena till pumpen i karet. Funkar perfekt, tills man for t. ex elavbrott. Då sätter den igång häverten på motsatt riktning, som slutar inte fören pumpen är ut ur vattnet, eller det utvändiga boxens vattennivå nås. Hur kan man enklast göra att motverka detta? Att ha pumpen högre upp? Den är så högt den bara går, men inte tillräckligt. Funderade lite på säkerhetsventilen till artemiaodlingen. Det bygger ju väl på principen, luften in på ena sidan, men inget vatten från andra( skydd till luftpumpen).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då skulle jag rekomendera att lägga ner en väldigt grov filtermatta i sumpen mellan ytavrinningen och returpumpen, borde stoppa alla bubblor, du kankse behöver rengöra den en gång i månaden eller något men är nog inte så mycket annat du kan göra tyvärr

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pumpen som jag använder nu är ganska så stort. Så om jag skulle pressa i det så skulle det inte finnas mycket plats kvar. Mycket turbulent kan det också bli för då har man x l/h i ett väldigt litet plats. Men teoretiskt skulle det absolut funka. Ska testa ventilen och om den inte fungerar kan kanske bygga något att lyfta upp pumpen på rätt nivå. Med sina sugknoppar är den alldeles för lågt, men ganske kan jag skruva fast något på ramen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag antar att slangen är kopplad på en diffusor. Vad händer om du gör ett ca 1 mm hål på sugslangen strax ovan vattenytan - ser till att slangen gör en mjuk sväng (och blir högsta höjden). Vid strömavbrott borde luft gå upp och häva häverten, vid normal drift sugs både luft och vatten igenom.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tänkt på samma sak faktiskt, men hålet straks under ytan istället. Under tycker jag kan vara bättre när den är på gång. Tror att den kan tappa kraftigt effekt om den får chansen att dra i sig luften från någon annanstans än röret. Några mm under utan skulle inte bli så mycket vatten i sumpen. Har inte provat än dock och vet inte om ett littet hål skulle hjälpa att bryta den negativa häverten. Svårast är nog att veta hur stort hål ska man göra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hålet bör nog vara precis under ytan annars finns risk att den suger luft och resulterar i ännu mer bubblor i karet.

Dock kläggar det igen med alger å annat i hålet så du får putsa ofta.

Du för prova dig fram lite vilken storlek på hålet som är bäst, men det ska inte behöva vara särskilt stort, ett par mm bör räcka om man orkar hålla på att putsa det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du ha det under ytan så kan du ha det lite större. annars räcker det med ca 1 mm hål. Du kan väl testa. Rensa behöver du troligtvis inte göra oftare än en gång i veckan. vill du ha det totalt underhåsfrit och med själv start så kopplar du en slangpump, typ doseringspump till slangen. Pumpen sätter du att gå 10 minuter varje timme eller om nivån sjunker i sumpen. Går fint programera detta med profilux exempelvis.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du någon link? Mina bubblor kommer nog inte bara från sumpen. Det finns totalt fyra ställen. 1. där pvc kommer in i sumpen. 2. Skummare i sumpen.3. Slang där vatten åter rinner i akvariet. 4. Självaste överrinningsboxen där vatten rinner i den innersta boxen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, men om du har en bubbelfälla, dvs en glasskiva som vattnet tvingas rinna under innan det når returpumpen, så kommer bubblorna bli kvar i sumpen.

Bromma zoo har färdiga sumpar, tex denna http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=16517&prodid=10530&ref=%2Fproduct%2Ddlist%2Easp%3Fcatid%3D16517, men det finns såklar andra, eller alternativt så byger du en egen genom att limma en glasskiva i ett vanligt akvarium med en spalt på ett par cm mot botten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att få en "bubbelfälla" däe du bäst behöver den (i detta fall) sätt ner en skiva direkt efter överfallet i boxen (från akvariet. Skivan skall gå en bit ovanför normal nivå i boxen men inte för högt (skall finnas reserv om det blir täppt under. Mot botten av boxen lämnar du ca 5 mm (gör så att du kan justera. Bra sätt att göra sådant här är att skära till en 3 mm platta 1- 2 mm kortare än boxens insida och skära upp en vanlig "syreslang" och trä på sidorna av skivan - sedan kan skivan pressas fast.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...