Gå till innehåll

Hjälp min Catalaphyllia jardinei trivs inte !


niki68

Rekommenderade inlägg

Har haft den i 3 veckor.Sista 2-3 dagarna vill inte öppna sig den är stängt.

Det bara min Mg som gick ner från 1320-1215 på 3-4 dagar.

Vet inte vad det kan vara för fel.

Mg=1230

Ca=400

Kh=7,15

PO4=0,9-0,11-hanna

NO2=0,08225 --hanna

Potassium=375 ppm.

No3=6-7

zeostart3 -2 x 0,4 /day--(morning /evening)

Sponge power- 5 drops / day

zeobak-5 dropar - Tuesday / Saturday

Coral Snow -1 times a week (5ml) after the water changed.

bio mate -5 drops every other day

K-Balance strong-5ml /day

zeozym - 1/2 spoon in 1/2 liters of water -1 times a week

salt is 1,025

Zeovit -Flow throuh reactor: 545 liters/hour" -(3600/6,6 sec = 545 liters/hour )

Lampa Pacific Sun 8ch kör jag den på 60% (bara vita lamp är på 45% den är för stark ).

post-5479-14468926550918_thumb.jpg

post-5479-14468926551115_thumb.jpg

post-5479-14468926551297_thumb.jpg

post-5479-14468926551482_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt de böcker jag läst om denna korall så är det en korall som skall placeras i sand eller annat mjukt underlag där den kan begrava sitt skelett, att ha den på sten kan leda till att den skadas.

I böckerna står även att det är en korall som är känd för att inte klara sig i akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt de böcker jag läst om denna korall så är det en korall som skall placeras i sand eller annat mjukt underlag där den kan begrava sitt skelett, att ha den på sten kan leda till att den skadas.

I böckerna står även att det är en korall som är känd för att inte klara sig i akvarium.

Jag har sett också några bilder att den är liggande i sand, ska försöka hitta en plats i sand vi få se vad händer.Ska jag ha den liggande på ena sida med skelleten i sand eller ?

Jag tror att den är död försökte skaka lite grand upp och ner och och såg att den släppte några små byttar (tentakle) från skelleten

Ändrat av niki68
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

antar att du köpt din catalaphyllia via deepocean? isf ska det inte vara några problem med varet dden plockats då alla dejong catalaphyllior kommer från australien.

såhär ser min ut och har sett ut ungefär så sedan jag fick den då dejong var och åkte ca 3 veckor sedan. Har den varit så öppen för dig?

post-5812-14468926558548_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du funderat på om det kanske är kass sten du har? Dina värden har ju varit stabila sedan länge, zeovit är beprövad och du verkar följa den som man skall... Enda som man kanske kan klandra dig för lite är alla förändringar hela tiden. Men kan inte tänka mig att det skulle ha sånn effekt utan mer att saker aldrig riktigt är på topp..

att din MG går ner så snabbt i ett kar som varit igång så länge har jag svårt att tänka mig, särskillt med så lite tillväxt som du har... Måste nästan vara att du mätte lite annorlunda, råkade få med en dubbeldroppe eller något, du kanske skall skaffa dig två olika tester och köra dubbla tester varje gång ett tag så man kan utesluta exterm otur med tester? (kanske 1x salifert 1x red sea max nya tester)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

antar att du köpt din catalaphyllia via deepocean? isf ska det inte vara några problem med varet dden plockats då alla dejong catalaphyllior kommer från australien.

såhär ser min ut och har sett ut ungefär så sedan jag fick den då dejong var och åkte ca 3 veckor sedan. Har den varit så öppen för dig?

[ATTACH=CONFIG]82117[/ATTACH]

Ja, den är köpt via deepocean köpte en medium i storlek.Min har inte varit som din.

Har tagit några bilder imorse den verkar död, finns bara två tentakle kvar.Vad ska man göra vänta några dagar till eller ta bort den.

Den Catalaphylla jag fick liknar inte den jag ville ha.Förra året köpte på akvarileasing en stor med långa tentakle mina clown kunde vara i den.

Har bild på den.

post-5479-14468926560703_thumb.jpg

post-5479-14468926560918_thumb.jpg

post-5479-14468926561109_thumb.jpg

post-5479-14468926561304_thumb.jpg

post-5479-1446892656152_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Catalaphyllia är en speciell korall att sköta.

Den lever inte på korallrev utan i slam och sand i lugnare vatten, ofta lite grumligt ibland med sjögräs eller mangrove.

Tips:

Måttlig skumning.

Låg cirkulation.

Mata lite men regelbundet.

Sätt den så att den köttiga delen inte är i kontakt med sten eller botten. Den blir lätt bakterieangripen på skador.

På botten - gärna lite skuggad.

Lästips: http://suite101.com/article/elegance-coral-a51827 eller http://animal-world.com/Aquarium-Coral-Reefs/Elegance-Coral

Jag har kilat fast min mellan stenar i ett lugnt läge på botten så att all vävnad är minst 1 cm från andra stenar och den verkar växa utmärkt.

Mina Clowner går inte i den utan föredrar Euphyllia.

Det är en koral för "High nutrition" kar alltså inte för Zeovit och liknande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...