Gå till innehåll

30L inbyggt&skummarlöst


Alexander

Rekommenderade inlägg

Nja, zeolit brukar normalt användas som bas för bakteriella system(kolkälla) som binder fosfaten för skummning, sen hur bra stenen binder fosfat verkar variera beronede på typ av zeolit.

Vad jag läst mig till under åren så är inte den stenen vi använder normalt speciellt bra för att binda fosfat, men jag misstolkar kanske vad du menar?

Saliferts fosfatest är nog mer lämpat för fisk och mjukiskar, prova låna ett mer känsligt test av nån annan akvarist.

Hysterixens form baserar sig mer på flöde, jag har nollade fosfatvärden med lite bättre test och mina hysterixar blir spinkiga som attan där jag har lägre flöde.

//NiXoN

Altså jag är ute och cyklar.. Har alltid blandat på Kalium och Fosfat av nån supermysko anledning(tre språk :S). Nu ska jag försöka korrigera mig själv. Altså, det är Kaliumbrist jag har, vilket orsakar problemen jag beskrivit tidigare. Underskattade helt klart Zeolitens absorbering av detta ämne. Det att SPS skulle växa snabbare och bli smalare och skörare i högt PO4 håller jag fast vid. Det är förstås även så att hystrix drar iväg på höjden med lågt flöde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalium och Zeo är en klassisk problem kombination men då verkar skummningen vara styrande(vilket inte borde vara ett problem för dig).

Det finns fler anekdoter kring skillnaden på pinnwheel och venturi där den förstnämda ökar kaliumförbrukningen markant, utan så har vissa kunnat sluta dosera kalium.

Men visst stenen binder även den en del kalium, men med ett så litet kar så bör det gå o lösa med ett vattenbyte...

Att SPS skulle bli klenare med högt po4 är inte konstigt, det hämma formande av skelettet(kalcifieringen)...

Men jag har inte så mycket erfarenhet av högt po4 så att jag skulle kunna säga att det bidrar positivt till tillväxten.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Har kommit fram till att trots blekhet (som f.ö. minskat rejält) så mår korallerna bra. Har tydlig tillväxt och har börjat med Zeolit igen. Acroporan har åtminstone 9st nya grenar på G av varierande storlek, då jag fick den hade den en gren. På de ställen jag "säkerhetskopierat"(fraggat och gett till kompis) Seriatopororna så har det kommit nya toppar på 2-3mm. Ska försöka ta nya foton ikväll men vet inte om jag orkar redigera ngt ikväll då jag måste installera om photoshop/lightroom då jag nyligen uppgraderat till Windows 8...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag tycker personligen inte att en så pass aktiv och stor fisk(upp mot 10 cm när den är vuxen) som en Pseudocheilinus hexataenia är lämplig alls för ett 30 liters nano. Den kan nog bli väldigt aggressiv med i ett så litet kar, de kan vara oerhört tuffa i ett betydligt större kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en bättre storlek :-) Där kommer den mer till rätta, ofta är dessa fiskar ganska små när man får de så den klarar sig nog temporärt i ditt 30 liters medan du startar upp Riot utan problem. Men något permanent hem kan det aldrig bli som sagt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
  • 3 veckor senare...

Mätte lite igår. No3&Po4 mättes 3ggr för att eliminera risken för felavläsning/mätning.

No3 10-15

Po4 0

Mg 1365

Ca 500+

kh 8.8

Höjde på kh till 9.2 och satte i en halv nypa socker. Idag var No3 ca 3.

Hur??

Specs:

Tunze DOC 9015

60g Zeovit

aktivt kol

litet innerfilter för mekanisk filtrering

MP40w

Korallerna mår utmärkt. Seriatopororna lite bleka men har antagligen att göra med Zeovit/Po4 brist.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...