Gå till innehåll

30L inbyggt&skummarlöst


Alexander

Rekommenderade inlägg

Mitt 130l blev sålt och istället blev det ett tillfälligt 30L nanoburk. Akvariet är placerat inne i ett vitrinskåp med ungefär samma mått som karet.

30L helglas

100W LED från förra akvariet(nerdimmad till ca 50W) 4x20W hybrid & 1x20W 420nm UV

2x 2000l/h nanoskummare

ca 6kg LS

Zeolit&aktivt kol i små filterboxar bakom stenarna

1x Dascyllus trimaculatus

stenarna är fulla av random mjukisar från förr, idag blev det nya LPS&SPS inköpta;

Acropora sp. "Bali Green Slimer"

Euphyllia glabrescens

Plerogyra Sinuosa Jäkligt stor(för mitt akvarium).

Seriatopora hystrix (röd&grön)

Seriatopora guttatus

Seriatopora caliendrum

Ska imorgon byta till stenar utan mjukisar från bekanta. Bilder imorgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar!

Med tanke på att alla SPS&LPS är nya är det kanske svårt att säga någon orsak än så länge, men alla tre(fyra) sorters Seriatopora tycks ha bleaching på G. Polyperna är fullt utslagna så helt döende verkar de inte vara. Flyttade nu upp LED rampen ca 50cm ifall det skulle vara för mycket ljus vilket är mest troligt då dom på förra stället satt under T5. Montiporan mår utmärkt. Brist på flöde tror jag inte heller. Kör som sagt aktivt kol och Zeolit(nu genom innerfilter på 950l/h).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter mycket möjligt. Tyckte min ide med ljuset inte riktigt höll, de borde ha visat nån slags tecken på bättring sedan jag flyttade upp LED rampen ~50cm och sänkte photoperioden till 1h/dag. En bekant har en bytta med LS&mjukisar som är en riktig "filth reactor" som jag kan dosera PO4 från. Ifall det inte duger(jag har för mycket zeolit) så får de flytta in hos nån annan tills de repat sig och jag fått lite sämre vatten.

Eller har ngn annan ide om hur man ska höja på PO4?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller nog inte med om fosfatdelen, det behövs så ytterst lite att det lilla man matar samt det som släpper från stenen räcker långt(speciellt om karet inte har en längre tid med extremtlåga värden).

Sen har du aktivt kol i karet vilket även det släpper från sig lite fosfat om du inte har nåt i mixen som binder fosfaten.

Nitrat är däremot nåt som lättare tar slut och påverkar tillväxt och även färger...

Jag tror dock att det hela handlar om mängden zeolit och det höga flödet igenom filtret, det är nåt som verkligen kan rensa ett kar på koraller.

Ljuset kan även det spela in, du har trots allt en rätt kraftig ljuskälla.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrat är inte på nollvärden, about 2 på Saliferts skala. Fosfat är däremot inte upptäckt av samma tillverkares test. Ljuset är nerdimmat (about 40W?) utan linser och uphöjt about 50cm från karet. Tycker att ljuskänsligare koraller borde ha påverkats först, vilket de inte har. Zeolit är ju en mycket effektiv fosfatremover.. Med tanke på att alla påverkade koraller kommer från samma uppfödare och speciellt hystrixen har tunnt, smalt och utdraget skelett tyder på att de dragits upp i akvarium med höga fosfathalter. Inte konstigt att de fått smärre chock i min bytta.

Och jag märker att jag använder ordet "about" lite för mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, zeolit brukar normalt användas som bas för bakteriella system(kolkälla) som binder fosfaten för skummning, sen hur bra stenen binder fosfat verkar variera beronede på typ av zeolit.

Vad jag läst mig till under åren så är inte den stenen vi använder normalt speciellt bra för att binda fosfat, men jag misstolkar kanske vad du menar?

Saliferts fosfatest är nog mer lämpat för fisk och mjukiskar, prova låna ett mer känsligt test av nån annan akvarist.

Hysterixens form baserar sig mer på flöde, jag har nollade fosfatvärden med lite bättre test och mina hysterixar blir spinkiga som attan där jag har lägre flöde.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har införskaffat kaliumnitrat och kommer köra i. Har även tagit bort största delen av Zeoliten då jag inte har ngt. som egentligen smutsar ner så mycket. Blir att hålla koll på värdena framöver.

Fick även tillökning idag. En liten Euphyllia ancora eller möjligtvis divisa/paradivisa. Time will tell.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...