twe141 Postat 17 september 2012 Postat 17 september 2012 HejVar en vecka i Europa när jag kom hem så hade en korall och en fisk dött, En annan korall som ser rätt vissen ut. Har tyvärr ingen möjlighet att mäta så mycket i mitt kar mer än Nitrat, nitrit calcium och KH samt Ph. Inga andra tester finns här i stan.Har haft problem med klorin förut i vattnet här men la precis i en påse aktivt kol innan jag åkte och jag känner inte att osmosvattnet luktar borde inte vara detta, konstiga är att några koraller ser helt opverkade ut.Alla värden är helt ok utom PH, lågt, ligger på 7.7, höjde det till 8 nu med kalkvatten tänkte försöka dra upp det till 8.3 under veckan, tänkte börja dosera mättad kalklösning droppvis i sumpen för att se till att det inte kryper för mycketMen 7.7 är väl inte katastrof alla andra värden är toppen, kör balling light, funderar på ett byte till helgen för att jämna ut saltbalansen, men tror inte att det skulle vara problemet, byter minst 10-20% 1ggr per månad, försöker ligga på 2ggr per månad men i bland är man lat....Förslag?//Thomas Citera
Reuben Postat 17 september 2012 Postat 17 september 2012 Kör du något system för att hålla nere värden? lägger du till några bufferts etc? Väldigt mycket det skulle kunna vara men utan mer info är det svårt att säga.Har du några SPS koraller i ditt kar? Är dem ok så kan du nästan utesluta att det är vattenvärden som är åt skogen Citera
twe141 Postat 17 september 2012 Författare Postat 17 september 2012 SPS mår bättre än LPS, buffer ja, Vodkan kan ta ner PH indirekt från nedbrytningen har jag för mig jag läst någonstans. Citera
fraggen Postat 17 september 2012 Postat 17 september 2012 byt 25 % vatten! Vtnbyten är underskattade. Citera
Lasse Postat 17 september 2012 Postat 17 september 2012 Mätte du pH före du tänt akvariet eller hade det vari belyst en längre period?MVH Lasse Citera
twe141 Postat 23 september 2012 Författare Postat 23 september 2012 Ligger på 8 dag som natt,numer tilsätter mättad kalkösning dropvis någon dl om dagen, korralerna ser ut att må bättre men det var dock för sent för 2 lps. Ligger på 8 i KH bär jag höjer upp ph till över 8 så år det tillbaka igen antar att buffern funkar åt båda hållen, förvisso konstigt att den i så fall kryper under 8... Kanske dags för et nytt KH test Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.