akutmottagning Postat 18 september 2012 Dela Postat 18 september 2012 har funderingar kring zeo till större system ca 1400lblir kostnaderna enorma eller man doserar såpass lite att flaskorna varar länge?sen är frågan om man har 7 kanaler på doserpump som doserar som minst minst 1 ml kan man då få det hel automiserat eller hur det stavas tacksam för vänlig hjälp. ska man överdimisionera reaktorn till 2000l kar? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Reuben Postat 18 september 2012 Dela Postat 18 september 2012 har funderingar kring zeo till större system ca 1400lblir kostnaderna enorma eller man doserar såpass lite att flaskorna varar länge?sen är frågan om man har 7 kanaler på doserpump som doserar som minst minst 1 ml kan man då få det hel automiserat eller hur det stavas tacksam för vänlig hjälp. ska man överdimisionera reaktorn till 2000l kar?Tjena,Kan nog svara på lite av frågorna iaf. Priset går självklart upp i ett större kar. På mitt 400l har jag räknat min kostnad till ~150kr i månaden. Där är det även inräknat att vissa flaskor inte hinner användas under året (zeofood / spongepower och mer eller mindre alla 50ml flaskor man droppar lite av) Självklart beror kostnaderna på lite hur fullt ut du kör och även lite på belastning (högre belastning = mer zeovit stenar, och kol vilket är dina största kostnader, de står för ~100kr i månaden i mitt 400) på ett 1400l så hamnar du nog under 400kr i månaden. Jag kör själv automatdosering på ZeoStart3, Pohl's Xtra, och B-Balance, Fungerar utan problem hade jag haft så många pumpar som du skulle nog kalium (eller k-balance) vara det andra jag doserade.Brukar även droppa i 5dagars dosering av Jod i Osmosvattnet så den delen sköter sig själv. Kvar är det inte så många flaskor. Blir manuella doseringar 2 dagar i veckan för min del.Jag kör Large reaktorn i mitt kar, inget som skapar problem egentligen är bara lite svårare att få till rätt vattenflöde. 2000l är nog ganska lagom ifall du skulle behöva överdosera Zeovitsten under en tid. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
akutmottagning Postat 18 september 2012 Författare Dela Postat 18 september 2012 Vill inte starta en ny tråd då jag har många frågorvarför sätter man så kraftiga pumpar till reaktorerna när flödet bara skall vara litet kolla på denna tex eller har jag missat något reuben du verkar vara hemma på detta så förvänta dig många frågor http://tritonakvarium.se/product.asp?product=1095där är tex den jag kommer införskaffa ( bara för att jag är lite fixerad av att ha allt i samma märke . )Verkar ju bara vara zeo som får fram pastell sps så verkar ju inte finnas andra alternativ till stora kar Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 18 september 2012 Dela Postat 18 september 2012 Automatisering är ju en engångskostnad, men jag tror kostnaden för förbrukningsvarorna i de små dyra blå flaskorna tar knäcken på den som kör större akvarium. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 18 september 2012 Dela Postat 18 september 2012 Vad är det som gör reaktorn så fruktansvärt dyr? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 18 september 2012 Dela Postat 18 september 2012 Vad är det som gör reaktorn så fruktansvärt dyr?Pumpen kostar ju en slant och akrylrör är inte heller gratis.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Reuben Postat 18 september 2012 Dela Postat 18 september 2012 Vill inte starta en ny tråd då jag har många frågorvarför sätter man så kraftiga pumpar till reaktorerna när flödet bara skall vara litet kolla på denna tex eller har jag missat något reuben du verkar vara hemma på detta så förvänta dig många frågor http://tritonakvarium.se/product.asp?product=1095där är tex den jag kommer införskaffa ( bara för att jag är lite fixerad av att ha allt i samma märke . )Hej,Har alltid undrat samma sak. Det blir svårare för vattnet att komma fram ju mer sten man har men man är ändå helt overkill på pumparna... Enda jag kan anta är att man kan sänka flödet påp en pump, men man kan inte höja, så man väljer att ha i en lite kraftigare Fauna marin har något som heter Zeolith som kan vara att det är annorlunda krav på den, stenarna är mycket mindre så kan vara att det kräver mer tryck för smama flöde... Zeovit har dock slått ut den marknaden lite grann tror jag och är nog lite av en döende produkt, om inte annat så är det mycket mindre av ett comunity runt det. till skilland från Zeovit (se www.zeovit.com för att se hur stort det faktiskt är) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
akutmottagning Postat 18 september 2012 Författare Dela Postat 18 september 2012 Har varigt där och läst med så zeovite är enda alternativet om ingen mirakelprodukt kommer . Hur stryper man flödet då? Ventil på utblåset? Eller andra alternativ Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 18 september 2012 Dela Postat 18 september 2012 Typ 150 spänn för en rörstump som borde räcka... http://www.plexiglasshopen.se/shop/product/plexiglas-xt-ror-ofargat-1234567Nu är ju det grosspriser, men 300 då för en lagom snutt hos nån som håller på med set. Ett par hundralappar för en pump och lite pvc och akrylbitar så har man snott ihop en för en tusing. Det borde ju vara nåt känsligt här..... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dykaren Postat 18 september 2012 Dela Postat 18 september 2012 Typ 150 spänn för en rörstump som borde räcka... http://www.plexiglasshopen.se/shop/product/plexiglas-xt-ror-ofargat-1234567Nu är ju det grosspriser, men 300 då för en lagom snutt hos nån som håller på med set. Ett par hundralappar för en pump och lite pvc och akrylbitar så har man snott ihop en för en tusing. Det borde ju vara nåt känsligt här.....Eheimpumpar är inte billiga... och det är nog inte helt lätt att snickra ihop något som är tätt och möjligt att pumpa materialet. Men visst kan man säkert spara ett par hundralappar på en DYI-lösning. Men man får nog spendera en hel del tid också... ingen vidare timpenning på det jobbet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
akutmottagning Postat 18 september 2012 Författare Dela Postat 18 september 2012 Har själv provat diy saker konstaterar var gång det blir billigare och betydligt bättre att köpa saker ( då är jag endå ganska händig ) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Reuben Postat 18 september 2012 Dela Postat 18 september 2012 drog bort originalpumpen på min och kopplade på en Tunze silantpump för 300kr vilket gör jobbet utmärkt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 18 september 2012 Dela Postat 18 september 2012 Det handlar som vanligt om att värdera sin egen tid. Har man begränsade ekonomiska förutsättningar så är det juntiden man har att ta av. Kan ju gälla almt från en zeovit-reaktor till ett badrum.... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mekl Postat 19 september 2012 Dela Postat 19 september 2012 Finns ett kalkylark på sidan 1 i denna tråd https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?19106-Kostnad-f%F6r-ZEOvit-metodenMin erfarenhet är att efter de inledande månaderna går det gå ner o ligga på ca halv dosering av det mesta liksom att dra ut lite på tiden mellan sten o kolbyten. Detta utan att märka några större effekter i akvariet. Har du massor med fisk eller matar för mycket får man givetvis räkna med att dosera mer. Mattias Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Reuben Postat 19 september 2012 Dela Postat 19 september 2012 Finns ett kalkylark på sidan 1 i denna tråd https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?19106-Kostnad-f%F6r-ZEOvit-metodenMin erfarenhet är att efter de inledande månaderna går det gå ner o ligga på ca halv dosering av det mesta liksom att dra ut lite på tiden mellan sten o kolbyten. Detta utan att märka några större effekter i akvariet. Har du massor med fisk eller matar för mycket får man givetvis räkna med att dosera mer. MattiasSen skall det kanske tilläggas att priset han räknar på är lite på den dyra sidan. man kan nog skala av ca 20% av slutpriset. Edit: och lite konstigt i dosering tydligen, zeofooden är tex helt off, har haft en 25ml flaska (delade på den med en annan zeovitare då jag inte hinner använda 50ml innan det blir gammalt) och har bra använt hälften. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
akutmottagning Postat 21 september 2012 Författare Dela Postat 21 september 2012 bestämt mig för att prova zeo i nya karet direkt från start då det kommer inehålla en del död ls.blir grotech zf 150 har jag bestämt mig för:)verkar bli stor skillnad på tillväxt o färg på koraller så värt att prova. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
hansson_1985 Postat 21 september 2012 Dela Postat 21 september 2012 Det tycker ja att du gör rätt i! Jag startade zeo för nån månad sen och märker redan nu hur det tar fart i tillväxt och färg. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
akutmottagning Postat 25 september 2012 Författare Dela Postat 25 september 2012 Beställt zf 150. Liten fråga där sitter en eheim 1250 . 1 liter zeosten ska ha 400l genomströmning om jag har 3 liter behöver jag inte strypa pumpen alls? Eller fattat detta fel? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Reuben Postat 25 september 2012 Dela Postat 25 september 2012 jo du kommer behöva strypa lite grann Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
akutmottagning Postat 26 september 2012 Författare Dela Postat 26 september 2012 hur ska man då veta flödet när det rekomenderas 400l/h på 1 liter sten Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Reuben Postat 26 september 2012 Dela Postat 26 september 2012 Du får räkna på hur länge det tar att fylla X liter när det gått genom reaktorn och sedan räkna ut vad det blir på en timma Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.