Gå till innehåll

Allt matnyttigt om karantäner


Blåbert

Rekommenderade inlägg

Jag är lite förbryllad kring karantäner. Ibland verkar det som att man helt enkelt måste ha ett 100 l karantärkar som ständigt är igång för att öht hålla på med salt - något som för mig och många andra är omöjligt av olika skäl.

Därför, några frågeställningar:

- finns det nån brake even- punkt? Är det bättre att ha ett 20 l karantänkar ständigt igång än att köra helt utan? Dvs kommer karantänen för tex nyinköp att fylla sitt syfte (om än nödtorftigt)i ett så litet kar?

- Letar man efter några särskilda symptom hos djuret i karantän?

- Bör koraller och anemoner hållas i karantän också?

- Hur hållar man bra vattenkvalitet i karantänen om man inte kör med ls, som man inte ska sägs det?

- Finns det något alternativ till att ha den igång jämt? Hur gör man isåfall? Kör man bara över lite vatten från sin huvudburk? Hur gör man då med filter, ett sådant måste ju köras in nån månad under alla omstämdigheter....

Ordet är fritt. Kanske skapar vi en bra sticky om karantäner....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fiskar karantänhålls för att man ska kunna upptäcka sjukdomar och parasiter så inte resten av karet insjuknar. Det är även bra om fisken har det lungt ett tag och kan äta i fred och sånt efter en flytt då den kan vara svag och kanske har svårt att hävda sig i ett kar med massa starka fiskar.

Koralller och anemoner kan ha parasiter som man inte vill ha in i sitt kar.

När djuren är i karantän så har man tid att observera dem och se om de verkar sjuka eller bär på parasiter.

Jag har haft levande sten i mina karantänkar, men sand är jag mer skeptisk mot. Problemet som jag ser det med sten och sand är ju man får in parasiter i systemet blir det svårare att bli av med dem om man har sten och sand. Finns säker fler andledningar till att inte ha det i en karantän. Jag har stenen för att djuren ska ha någon stans att gömma sig så de inte blir för stressade.

Jag har haft karantänkar till och från, när jag inte haft det som karantän har jag haft korallfraggar i det, så det behöver ju inte stå oanvänt bara för man inte har nya djur hela tiden.

Mina karantänkar har varit mellan 30L-60L, mycket större behöver man inte om man inte ska ha stora fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är precis det här jag vill diskutera. Över tid kan man såklart inte det. Men om jag har ett tillräckligt stort kar, men knte plats för större karantän än 20 l, innebär det att jag inte kan ha nån kirurg alls då för att jag inte kan fasa in den på rätt sätt? Eller klarar den ett par veckor i liten volym, eller stressas den mer än det ger avstresnkng och tillvänjning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

var någon i forumet som en gång i tiden sa 10liter per centimeter som karantänkar, än idag känns det som en bra lagom storlek. Risken med ett för litet kar är att stressar fisken mer än om du bara hade i den direkt, för att inte tala om risk att den hoppar ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reuben, jag förstår att det inte är idealt, men som sagt, valet står mellan 20 loter eller ingen karantän alls....

Tror dock att en karantän som den skulle ge motsatt effekt, för det första så skiter en kirurg ner ett 20liters kar på noll tid. så du får hålla på med konstanta vattenbyten. Syrebrist är något mer som alltid kommer vara lite riskabelt i ett så litet kar med en fisk som en kirurg.

Skulle inte alls förvåna mig om en sådan fisk skulle börja matvägra i miljöer som det under allt för länge.

Jag spekulerar bara, men i mina ögon, så är en kass karantän inte mycket bättre än att inte ha någon alls.

Någon som är i akvariebranchen kanske kan göra en upskattning på hur mycket fisk har farliga parasiter som sprider sig. Men för mig känns det som att det är under procenten iaf. Största dödsorsaken i våran hobby (efter slarv) är nog vita prick (finns massor av typer, men den vanligaste "ich" är den jag talar om nu). Något som ALLA som inte kört stenhård karantän har i sina kar, men endast dyker upp från stress då fiskens immunsystem försämras (och fiskens vävnader som låter pricken fästa sig).

detta är dock helt min personliga åsikt utan några direkta grunder, mer än min tid i hobbyn och vad jag läst om andras problem.

För att babbla på lite mer så faller det under två kategorier egentligen.

Om man kör karantän från ett Ekonomiskt perspektiv eller om man gör det för fiskarnas skull.

Går man efter ett ekonomiskt perspektiv så tror jag både man stressar ihjäl mer fisk än man annars skulle rädda i långa loppet (nu räknar jag bara på de större fiskarna i ett nanokar, den fungerar super för små gobbies, clowner etc). Räknar man även in kostnader för 75% vattenbyten flera gånger i veckan risk för hoppande fiskar (risk för syrebrist om du täcker för ett så litet kar utan skummare) så är det helt klart en förlustaffär ekonomiskt.

Om man istället har fiskarna i fokus och pengar inte är så viktigt, varför inte bara ha en 50liters dunk som du tar fram när du köper en större fisk? Hur många gånger per år kan detta hända? Är att det estetiskt fult ut runt akvariet värt mer än att riskera denna och alla andra fiskars liv?

Detta är iaf mina tankar runt det hela, jag har under senaste tiden alltid lagt i nya fiskar i min vattenbyteshink (50l) där de fått gå upp mot en vecka bara för att se till att de äter ordentligt flera dagar i rad. Genom något så enkelt kan man utesluta en hel del parasiter, fisken har fått vila upp sig efter att ha varit stressad efter resa / trångtbebott hos ens lokala butik etc....

Just my 5 cents.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Har fått go på att skaffa ett 54 l som karantän att ställa upp vid behov. Just det att jag oftast inte kommer ha det uppställt ställer lite krav på vattenhanteringen. Helst vill jag använda vatten från stora burken till karantän, men samtidigt är det lite bökigt om jag måste åstadkomma 45-50 l vatten varje gång jag köpt en fisk. Så frågor:

- Hur länge tror ni man kan lagra gammalt vatten i dunkar - mörkt och svalt?

- kommer detta vatten att gå till sig och kan lagras igen när det gått i karantän någon vecka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom vi nyss hade möte med vår veterinär angående nya karantänsprotokoll kände jag att jag kunde tillägga lite om karantän. Detta är bara mina blandade tankar och det finns säkert flera här på Guiden som har mycket mer erfarenheter kring detta.

Finns ju olika anledningar till att ha karantän.

Du vill att nya djuret ska observeras, börja äta och må bra efter transport. Och vara säker på att det inte tar med sig sjukdomar eller parasiter till de redan etablerade djuren i ditt akvarium.

Detta kan ta en hel del tid, beroende på hur noggrann du vill vara. Vill du vara noggrann så ska du helst ha nytt vatten(med någon probiotika(bra bakterier som tex Sanolife eller Aqua crobes)) för att minska trycket på imunförsvaret på ett förmodligen redan stressat djur. Har du gammalt vatten utsätter du det nya djuret för allt som finns i akvariet, som de etablerade djuren har vant sig vid. Sen ska ju visserligen de nya djuren ändå vänjas in i akvarievattnet men det kan vara lite väl mycket att göra det när det kommer in efter en transport.

Tiden för karantän varierar mellan 40 och 90 dagar. Detta för att vara på säkra sidan med vissa parasiter.

Sen gäller det ju att inte stressa djuret mer än nödvändligt efter en transport. Men kanske vill ha ett litet, rent och lättskött kar. Men samtidigt kanske djuret behöver tryggheten som gömställen och stenar ger(och där kan man nämna att levende sten kan ta med parasiter mm om man skulle flytta den mellan akvarier).

Sötvattendopp används också ofta i karantän, under karantänstiden och precis innan djuret får flytta.

Vart man köpt djuret och hur statusen är på det spelar ju också in på hur noggran man är.

Detta var lite tankar. Sen funkar alla djur och akvarier olika. Ibland kan man få bäst resultat av att få i fisken så fort som möjligt i akvariet, men hur vet man att det är rätt just den gången?

Vi har inte följt något specifikt protokoll än, men jobbar på ett nytt just nu. Är i testfasen och fokuserar på sjöhästar till en början.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...