Gå till innehåll

Ler rör sötvatten


Marcus-

Rekommenderade inlägg

Tror inte att det är att rekommendera... för att citera herr wikipedia "Lera är en finkornig jordart där över 15 procent av vikten består av partiklar med en diameter på mindre än 0,002 mm. Partiklarna benämnes ler. Ler är den mest finkorniga vittrings- och erosionsprodukten och dess sammansättning, liksom andra sediment, speglar sammansättningen på den ursprungliga vittring och erosionsprodukten. Ler kan dessutom innehålla partiklar (sekundära lermineral) bildade av vattenlösta(vittrade) kisel-, aluminium- och järnoxider."

Det kan ju vara lite spår av mineraler du inte vill ha där i ditt kar, så kanske bäst att låta bli eller ta en risk och hoppas på det bästa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte det ska vara några problem med att använda dem om det är de vanliga malgrottorna "Catfish Cave"? En del av färgen flagnar eller nöts antagligen bort med tiden, precis som i sötvatten, så man ser fläckvis själva rörens ursprunliga orangebrända lerkruksfärg istället. Färgen och materialet som malgrottorna består av är ju ofarligt för sötvattensfiskar, sötvattensräkor och sötvattenssnäckor så jag tror inte den gör någon skada i saltvatten heller. Finns odlare som använder olika typer av lerkrukor som leksubstrat och gömställen i saltvatten för olika fiskar, så jag ser ingen fara med att använda dessa grottor heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är absolut ingen expert på området... min mor var keramiker en gång i tiden och jag läste produktbladet på dom inpackade lerklabbarna och det innehåller en del järnoxider osv... lerkrukor är nog säkrare än att stoppa i lavasten i karet, men är leran glasserad ska man absolut inte ha det i närheten av saltvatten då glasyr/glaseringen består av mestandels tungmetaller.

Men det finns ju massor av lera utav olika slag... så är det en sk. mal-grottor så är dom nog redigt testade för att fungera i ett akvarium.

Du kan ju alltid googla runt på ämnet, brukar ju alltid vara någon som testat och kommit fram till en slutsats =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även om en glaserad glaserad yta består av tungmetaller så är just ordet som är nyckeln. Man glaserar för att leran inte skall lösa upp sig i vatten och ytan blir mer eller mindre inert (olöslig - påverkar inte) Jämför vissa färger (epoxi som ett exempel) som är giftiga innan de härdat för att sedan bli ogiftiga.

Sedan tror jag att det är lite av en myt att saltvatten löser mer ämnen än sötvatten - den typ av vatten som löser mest ämnen är RO-vatten på grund av sin jonsvaghet. Däremot får saltvatten vissa metaller att rosta mer eftersom kloret i kloriderna kan bilda saltsyra under vissa betingelser. De flesta metalljoner (och andra joner) som finns i saltvatten kommer från ämnen som löst upp i sötvatten (plus en del som spys ut via "skorstenar" på havsbotten). Att de koncentrerats beror mycket på att avdunstningen bildar nytt sötvatten som regnar ner över mark och i sin tur löser upp mer ämnen på sin väg ner till haven.

Malakvarier (för odling) brukar vara extremt jonsvaga ("mjukt" vatten) och rätt så sura (pH<7) så en sak som används där under en massa år skulle jag inte vara så rädd för att placera i ett saltvattenskar faktiskt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...