Gå till innehåll

UVc fråga - hög temperatur i karet


dominique

Rekommenderade inlägg

Hej,

jag har nyligen installerat en UVc i mitt Deltec akvarium och har nu problem med för hög temperatur i akvariet. Har nu fått idén att endast köra UVc:n parallellt med ljuset, d.v.s. 9 h per dag istället för dygnet runt som jag gjort sedan några veckor tillbaka. (Jag har även startat upp en fläkt som blåser ut värme ur toppen på akvariet). Undrar nu om någon kan tala om för mig om det kan vara en bra lösning eller ej. Av vad jag har läst här på forumet så verkar det ju som om en del endast kör UVc:n då fisken har vita prick eller annan sjukdom, jag å andra sidan kör den i förebyggande syfte. Tacksam för råd.

Med vänliga hälsningar / Dominique :smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rent temperaturmessigt så borde det väl vara bättre att köra UVC'n den tid på dygnet som inte övriga värme alstrande grejor rullar.

Om det är mer opimalt för UVC'n att gå på dagar istället för nätter har jag ingen aning om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det har du iof helt rätt i. Jag tycker inte att det borde ha någon större betydelse vilken tid UVc:n är igång men är inte heller säker.

Tänkte helt enkelt att det var smidigt att låta den gå på samma timer som ljuset så man slapp ha en till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Vita pricken svärmar ut nya parasiter nattetid.

Jag har för klen UV som går dygnet runt och en palettkirurg som har litet problem med svamp. På morgnarna är det alltid mer och sent på kvällen brukar den vara helt ren.

Och det är inte så mycket att den kliar sig.

Så även för svamp verkar det vara en fördel med UV på nattetid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...