Gå till innehåll

vad är detta för mask?


kvalle

Rekommenderade inlägg

håller på att starta ett akvarium. då jag idag såg denna lilla gynnaren som byt en liten gång i sanden,

kan det vara en bebis fireworm?för den har nästan som en röd trådlängs hela kroppen. eller om det äns går att säga va det är

bör jag ta bort den medans jag kan eller låta den va?

ursäkta mobil bild,men har inte ström i systemkameran

post-5882-14468926756653_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är ju jag nybörjare själv så ta mig inte på orden men det ser ju ut som en vanlig borstmask som man brukar ha i sin djupa sandbädd... Om jag har rätt så är den helt ofarlig, eller snarare gynnsam då den håller sanden vänd och förebygger att stora mängder giftiga gaser samlas på samma ställe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som en fireworm ja, om du vill lämna kvar den eller inte är upp till dig. Personligen tycker jag de är nyttodjur, tyvärr ger de sig på dödende musslor och andra skadade nyttodjur. Men jag tycker deras förmåga att städa upp vinner över att saker som säkert skulle dö får ett snabbare avslut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta inte på dem då dem har typ "nålar" på kroppen som sticker in huden. Man kan vara allergisk mot dom men vill inte skrämma upp dig :) har aldrig stuckit mig på en sån någon gång och jag har väldigt många i mitt kar. Tips du känner sig osäker är att använda kirurghanskar den utan pulvret på.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej.då åkar han ut.finns säker massa fler så en mindre känns bara bra.

Jo det där med borstarna har jag oxå klarat migfrån än så länge:-)ska bara kommapå någe bra sätt att få upp han på.ca70cmdjupt men defår funka.tackföralla svar.alltid trott det funnits två olikamaskar men nu vet jag jalla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser du en så har du nog mängde till. JKag har precis ändrat min reefscape så jag har blivit duktigt stucken. OM du blir det kolla noga för nålarna sitter kvar i huden och man kan ta dem med pincett. De går inte igenom vanliga plasthandskar (inte ens engångs) men om man som jag lyckas bli stucken ändå så kan taggarna sitta kvar i fingrarna i flera dagar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser du en så har du nog mängde till. JKag har precis ändrat min reefscape så jag har blivit duktigt stucken. OM du blir det kolla noga för nålarna sitter kvar i huden och man kan ta dem med pincett. De går inte igenom vanliga plasthandskar (inte ens engångs) men om man som jag lyckas bli stucken ändå så kan taggarna sitta kvar i fingrarna i flera dagar.

inte spec avensjuk;) förösker faktiskt alltid ha handskar när jag håller på just med stenen jalla fall.kör med ikea diskhandskar + två varv med silvertejp runt handleden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...