Gå till innehåll

Vilken skummare!


Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Jag har köpt en skummare men vet inte vad det är för sort, vet ni?

Ledtrådar: Dubbla needlewheel-pumpar modell eheim 1060

Den har gått i ett 900liters kar, mitt kar kommer att vara 300liter + 100liter sump. Kan jag köra med denna skummare? Kanske bara köra med en pump och proppa igen det andra hålet.Jag menar då att den skulle skumma bort för mycket.

Mvh Nelson

post-1446-14468912094953_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en risk att den kan skumma för mycket, många koraller lever på lösta organiska ämnen (DOM som amerikanarna kallar det). Om man minskar på luftintaget till pumparna blir risken mindre.

Jag har en hemgjord skummare med nålhjuspump och separat cirkulationspump som är 1,7 m hög. Där behövde jag byta stigarröret för skummet från 50 mm till 32 mm för att inställningen på skummaren blev för nyckfull. Det jag matar i mina kar 250 + 2*100 räcker helt enkelt inte till för att hålla en stabil skumpelare i 50 mm rör.

Med 32 mm fungerar skummmaren utmärkt, mina korallfragment får bättre färg varje vecka och så vidare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

Det är nog rätt som du säger att man inte kan få en stabil skummpelare i stigarröret, mitt är nämligen 130mm i diameter. Skummaren som ses på länken är för 1500liter som troligtvis är motsvarande min skummare.

Då återstår två alternativ:

1 sälja skummaren och köpa en annan

2 Modifiera skummaren genom att använda en pump och minska stigarröret till lämplig storlek.

Nelson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart att du ska använda den till ditt 300L och det räcker med den pumpen som finns. I Hålet för pump 2 skruvar du en stopp. se bild. Om du någon gång behöver bättre skummning kanske p.g.a stor belastning så är det bara att sätta dit en pump till och vem vet? Du kanske vill ha ett större kar i framtiden och då har du redan en skummare.

610250.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska testa först! Om det blir för mycket med 2 pumpar kan man testa med 1 pump.

Men man måste väl minska stigarröret för det blir väl inte lika mycket att skumma som i ett 1500 liters kar?

Hls Nelson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men man måste väl minska stigarröret

Svar: Nej.

för det blir väl inte lika mycket att skumma som i ett 1500 liters kar?

Svar: Det beror ju på belastningen. Om du har 8 fiskar i ett 300L kar och exakt samma i ett 1500L så blir det ingen skillnad. Denna skummare ska klara 1500L och jag hävdar att den inte gör det vid hög belastning men klarar nog ett kar på ca 700 - 800L

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här med stigarröret är en fråga om bekvämlighet. Min skummare fungerade ju med det grövre röret. Jag tycker också att du skall pröva. Min rörförändring är mer att se som ett tips för modifiering om skummaren blir för effektiv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här med stigarröret är en fråga om bekvämlighet. Min skummare fungerade ju med det grövre röret. Jag tycker också att du skall pröva. Min rörförändring är mer att se som ett tips för modifiering om skummaren blir för effektiv.

Hur ser man att en skummare är för effektiv?

Jag funderar på att bygga vidare på avluftaren till min ytavrinning och få en "gratis" skummare i sumpen. 100% av vattnet som går till sumpen går i så fall genom skummaren. Kostnaden för skummaren lär vara max några hundralappar, bör vara riktigt effektiv och inget behov av några pumpar förutom returpumpen till akvariet då allt bygger på att man tar tillvara på vattnets rörelseenergi när det rinner ner från akvariet till sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde ett test igår att bygga på en skummare på röret från akvariet till sumpen. Principen fungerar alldeles utmärkt men jag måste finlira lite för att få rätt skummängd. Blev för mycket och för ljust som blev avskummad.

Men klart går det att bygga en effektiv skummare för någon hundralapp eller två som inte behöver drivas av något annat än överrinningen från akvariet till sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är så downdraft- och Beckett- (med det speciella munstycket dock) skummare fungerar. Klart värt att bygga vidare på. Energin är ju gratis om du ändå skall ha sump. Hoppas flödet räcker för att få bra skumning. Kolla in hur de byggt sina ovannämnda skummare på de amerikanska DIY-sidorna här på forumet. Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sneglade lite på DIY länkarna och min lösning är löjligt enkel jämfört med deras projekt.

Principen är helt enkelt att att man drar ner luft tillsammans med ytavrinningen (hur många är det inte som redan nu har massa bubblor i sumpen från ytavrinningen. Öka detta). Under akvariet gör man helt enkelt en avluftare på röret innan vattnet mynnar ut i sumpen. Vid avluftaren får man skumningseffekt. Rätt dimensionerat så bör man kunna skapa en effektiv skummare. Testet igår visade i alla fall att principen fungerar.

Vid första testet så skummades det nog ca 8-10 ggr mer än vad jag har normalt med en klarare vätska.

Nu är det som sagt lite finlir med dimensioner och längd på skummarrör och jämföra resultat med min riktiga skummare.

Jag har en Top Fathom 100 skummare och tänkte då jämföra skumningen på de båda.

Top Fathom 100 kostar drygt 4000 kr + pump och kopplingar. Har även sätt skummare för nära 10.000 spänn :-/. Min lösning kostar som sagt någon hundralapp och ju större akvarium man har destå större returpump vilket ger större ytavrinning och slutligen då mer i skumningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...