Gå till innehåll

lite sump hjälp


jesper

Rekommenderade inlägg

Här kommer en fin bild på hur min sump ser ut. I det första facket är det packat med biobollar, vet inte om detta är rätt utan funderar på om dom ska kunna röra sig i facket eller om jag behöver göra på något annat sätt för att få en bra rening?

I det andra är det inget konstigt en skummare och utvändigt sitter det ett fosfat filter som tar vatten ur fack 2 och sprutar tillbaka i samma fack.

och i 3:e facket är det bara en returpump. fundering finns att göra refugium i fack 3 med tiden. det är ett väldigt stort fack för bara en pump.

men det är mest fack 1 jag funderar över. eller övriga förbättringsförslag mottages gärna.

post-7071-14468926761277_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det finns levande sten i akvariet och även lite i sumpen.

Jag är helt ny på saltvatten och förstår inte vad det är som renar vattnet.

Men för mig är fack ett där man ska ha filter. Men det är säkert helt fel.

Nej,de e nog rätt...men de behövs vanligtvis int någe filter överhuvudtaget,skummaren ska ju ta bort de mesta "skiten"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummaren är den delen som exporterar skit i saltvatten, ett filter med biobollar omvandlar föroreningar men ger ingen export eller fast bindning.

Man kan även använda sig av fosfatbindande media eller aktivt kol, macroalger används även dom för att rengöra vattnet.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så för att summera sumpen ser rätt konstruerad ut? Men bort med alla bollar och låt skummaren och stenen sköta jobbet?

för just nu är botten på fack ett full med smuts.

Skummaren är den delen som exporterar skit i saltvatten, ett filter med biobollar omvandlar föroreningar men ger ingen export eller fast bindning.

Man kan även använda sig av fosfatbindande media eller aktivt kol, macroalger används även dom för att rengöra vattnet.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har fått grundprincipen rätt, sen är det bara detaljerna som avgör om det blir helt rätt eller nästan ;)

-Se till att sumpen inte kan överfyllas.

-Röret ner skall sluta under vattnet annars plaskar det och stänker vatten.

-Vill du ha en tyst sump så leta på "hävertsystem" på guiden...

Du kan ha biobollar om du vill men det skapar en till bit i karet som du måste ha uppsikt över så dom inte ansamlar skit etc...

Sen vad man vinner på det tvistar en del om, jag ligger nånstans i mitten idag då jag inte märkt nån fördel eller nackdel med de hela.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte jag som har gjort sumpen utan det var den jag fick med när jag köpte det.

Det är inga problem med överfyllning det är många liter upp till kanten. Röret som går ber ska jag förlänga för det är för kort.

En tystare sump vill jag absolut ha så det ska jag kolla upp.

Du har fått grundprincipen rätt, sen är det bara detaljerna som avgör om det blir helt rätt eller nästan ;)

-Se till att sumpen inte kan överfyllas.

-Röret ner skall sluta under vattnet annars plaskar det och stänker vatten.

-Vill du ha en tyst sump så leta på "hävertsystem" på guiden...

Du kan ha biobollar om du vill men det skapar en till bit i karet som du måste ha uppsikt över så dom inte ansamlar skit etc...

Sen vad man vinner på det tvistar en del om, jag ligger nånstans i mitten idag då jag inte märkt nån fördel eller nackdel med de hela.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja vi får se hur jag gör. Ska söka lite på hävertsystem med men har inte hittat så mycket än. Måste man borra hål för att göra ett hävertsystem? Isf slutar jag leta!

Och sen en snabb fråga angående fosfat filtret. Det har just nu en egen pump i fack 2.

Skulle det gå att sätta returpumpen genom fosfat filtret sen ut genom uv filtret och sen till akvariet. Detta skulle jag spara en pump på och få bort lite ljud.

Gissa varför jag testade biobollar ;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall du köra med en överriningsbox?

Hävertsystemet baserar sig på att man har 2 rör ner till sumpen, huvudröret är hela tiden vattenfyllt medan det andra endast har en liten stril med vatten om ens det.

När man inte mixar luft o vatten i rören så slipper man gurglandet...

Detta går att få till med vissa boxar som är byggda med dubbla rör.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var en överriningsbox i akvariet när jag köpte det, Med ett rör. så då är det kört va?

Vad tror du om min ide om seriekoppling Av returpump-fosfatfilter-uvc-till akvarium

Skall du köra med en överriningsbox?

Hävertsystemet baserar sig på att man har 2 rör ner till sumpen, huvudröret är hela tiden vattenfyllt medan det andra endast har en liten stril med vatten om ens det.

När man inte mixar luft o vatten i rören så slipper man gurglandet...

Detta går att få till med vissa boxar som är byggda med dubbla rör.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du bara ett rör ner så får du leva med ljudet, man kan lägga till lite vinklar och sånt för att dämpa en del men lite kommer de o låta.

Jag skulle inte seriekoppla, det blir lite för mycket som kan gå fel om man har allting på en stam.

Sen är det även en prestandafråga när det kommer till Uv, för hög fart genom så uteblir verkan.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så farligt låter det inte. Lite mysigt skvalpande.

Uvc sitter som den gjorde innan jag köpte. Alltså efter returpumpen så det är nog rätt så bra drag genom den.

Men jag vet inte om jag kommer ha den igång så mycket med tanke på allt gott den dödar men vi får se.

Har du bara ett rör ner så får du leva med ljudet, man kan lägga till lite vinklar och sånt för att dämpa en del men lite kommer de o låta.

Jag skulle inte seriekoppla, det blir lite för mycket som kan gå fel om man har allting på en stam.

Sen är det även en prestandafråga när det kommer till Uv, för hög fart genom så uteblir verkan.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...