Gå till innehåll

Molluskens plaskbalja (160l)


Mollusken

Rekommenderade inlägg

Jahapp, då är man på god väg att sålla sig till skaran galna entusiaster här på forumet:ler:

Karet är ett 160-liters (100*40*40) som jag köpte begagnat av Inbox här på forumet nu i lördags. Jag fick med lite sand, levandesten (med bl.a. en anemon på), en sjögurka (svart, ej giftig), påhängsskummare, MH-belysning och lite annat smått. Eftersom jag har haft akvariet inlämnat för borrning (fick tillbaka det idag) så har allt fått gå i en balja än så länge.

Inledningen har varit en aning kaosartad, ffa eftersom jag aldrig haft salt förut vilket gjort att jag stressat upp mig extra mycket. Började med att jag la sten och medhavt saltvatten i en balja och sen hade i sand varpå allt blev täckt att "damm". Anemonen såg inte så lycklig ut och jag tänkte att nu är väl även levande stenen körd så att det skulle bara vara att köpa nytt men som tur var så hade jag lite vatten över så jag kunde damma av anemonen och sätta den i en annan hink. Dock hade jag fortfarande magsår över stenen och dagen därpå fick sjögurkan för sig att kramas med doppvärmaren och brände sig ordentligt :/

Som tur var hittade jag tråden https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?49435-Hur-vet-man-om-stenen-%E4r-levande där jag fick lugnande besken ang. levandestenen och sjögurkan verkar, än så länge, krypa runt *peppar peppar*

Såhär bor gurkan just nu:

post-6178-14468926798729_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Däremot funderar jag på bänken jag fick med.. Den ser ut som följer:

Skivan i mitten är ju en smula i vägen för en sump. Skulle man enligt nästa bild kunna såga ut ett hål (grönt) och staga upp längs kanten (rött)? Skulle det räcka med någon form av träregel isf eller bör man besöka en smidesverkstad och be dom svetsa något i stål?

post-6178-1446892679897_thumb.jpg

post-6178-14468926799183_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Andreas: Njae det finns hyllor med så isf hade jag antingen ställt sumpen på dom (om jag hade gjort hålet enligt bilden) eller så hade jag tagit bort hyllorna och gjort hålet nertill istället.

@David: Jo ju mer jag har funderat desto mer har jag kommit att luta åt det du föreslår också: att ta bort skivan helt och ersätta med en regel. Förmodar att man bör sätta 70-längden i tyngdriktingen?

Bifogar en oerhört fin skiss som illustration ;)post-6178-14468926808325_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Mollusken,

Kul att se att vårt kar får nytt liv! Konstigt att Karl-Jan brände sig på värmaren (kanske förväxlade han den med en tjej-gurka -skrattar hysteriskt), har aldrig hänt förut. Förmodligen är han väl lite i schock över den plötsliga naturkatastrofen (flytten) men jag är övertygad att han kommer igång. Hoppas också att populationen av småkräftor har minskat så bör han må fint. Anemonen kommer väl att se lite vissen ut ett tag men han vaknar nog också till, just denna sort verkar väldigt härdig.

Angående bänken kan jag inte ge så mycket råd då jag själv inte haft sump men att ta bort mellanväggen och göra en regel istället låter väl vettigt. Det är en ganska stabil bänk.

Ser fram emot att följa ditt projekt! :skal

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Jonas! :)

Kul att du hittade tråden. Hade tänkt att tipsa om att jag hade startat den så ni kunde hålla ett vakande öga över Karl-Jan och Co men du hann visst före ;)

Han har för övrigt krupit upp och ringlat sig runt en strumpbyxa med filtersubstrat som hänger längs ena kanten. Om det beror på krabborna eller om han bara gillar att krama saker vet jag dock inte. Jag kör med täckglasen över baljan för att minska avdunstning så han borde inte kunna ringla sig vidare ut..

Snickrade ihop regeln idag för övrigt. Blev tyvärr inte så mycket utrymme på bredden kvar efter reglarna så det får bli en långsmal sump verkar det som men det ska väl funka det med antar jag. Limmade även överriningsboxen men den där ska jag nog sätta en fog på utsidan med, blev inte helt nöjd med den som sitter på insidan. Jag får stilla mitt begär genom att runda triton och köpa sand imorgon sålänge-dregglar-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går inte fort men det går åtminstone framåt. Saker runtomkring har en förmåga att ta längre tid än planerat men nu har jag i alla fall limmat överrinningsboxen, reglat och målat bänken samt..eerrr..hängt upp RO-anläggningen:smiley24:

Boxen blev inte så värst snygg men jag räknar kallt med att den gör sitt jobb ändå ;)

post-6178-14468926854321_thumb.jpg

post-6178-1446892685456_thumb.jpg

post-6178-14468926854788_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm jo sant. Får se hur jag gör, just nu får det sitta som den sitter-kung

Idag flyttade jag över allt från baljorna till karet. Varken sjögurkan eller anemonen ville bli flyttade på men gurkan hade i alla fall den goda smaken att klamra sig fast på en sten (givetvis den största av dom) så det var bara att ta den så kom han inte undan. Anemonen däremot hade för någon dag sedan lämnat stenen han satt på och börjat fara runt på hinkens "innervägg" så jag provade att göra som jag sett i ett klipp på tuben: att ta en pump och rikta utblåset mot honom samtidigt som jag med fingrarna försiktigt försökte hindra att det som han släppt från hinken skulle fästa igen. Varpå han plötsligt lika envist satt fast på mina fingrar istället men tillslut gick det!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lägger upp en bild på hur avrinningskammaren blev efter att jag la en vända med silikon på utsidan med samt en bild på karet från idag. Inte mycket att se dock för jag har inte hunnit köpa mer LS utan har bara det jag fick med när jag köpte karet :)

post-6178-14468926933173_thumb.jpg

post-6178-14468926932947_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej johan!

Jag är lite bortskämd på det viset att jag bor nära Triton akvakvarium så jag lämnade in mitt där. Annars antar jag att man antingen kan lämna in det till en akvarieaffär som har "egen" glasmästare dom anlitar för tillverkning av akvarium eller om det finns en glasmästare i närheten där man bor kan man ju höra om vederbörande kan göra det. Sen finns det folk som borrar själva också men det vågade i alla fall inte jag mig på. Fördelen med att göra det genom en akvariebutik (jag kan tänka mig att dom flesta som säljer saltvatten och saltvattensakvarium ofta har tillgång till glasmästare) är ju att dom har koll på hur stora hål man behöver mm :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för hjälpen :) , tanken har väl varit den att jag ska göra överrining etc på ett sötvattensakvarie då den akvariebutiken jag har besökt endast har rsm130, jag skulle dock helst vilja ha ett rektangulärt akvarium+ att jag vill bygga sump med ett refugium vilket inte heller är möjligt i RSM:n.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glömde ju bort att börja lugnt med belysningen och öka gradvis utan har istället kört typ 10 timmar/dag rakt av nu i ca två veckor..:smiley24: Det har inte blivit spenatsoppa men en hel del skäggväxt på glasytorna. Rundade Triton och hörde vad dom tyckte så nu har jag stoppat i 5 turbosar och minskat till 5 timmar per dag så får jag se hur det går.

Ett område av sanden har blivit "missfärgat" men där har sjögurkan gjort en insats och skördat halva det området :)

post-6178-14468927037637_thumb.jpg

post-6178-14468927037868_thumb.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att det rullar på med mitt tidigare kar! Hänt något mer spännande? Lycka till med turbosarna, jag har själv problem att få nyköpta sådana att överleva överhuvudtaget trots inkoppning. De är sjukt känsliga för själva omställningen men när de väl klarat sig kan de leva flera år. Har du köpt något eremit? Hur går det med sumpbygget?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå det rullar på :) Anemonen uppskattade inte riktigt tilltaget att kapa belysningstiden så han har vandrar runt en del längs rutorna men igår tvångsdeporterade jag tillbaka honom igen. Sumpbygget har inte kommit igång ännu pga att dom ekonomiska incitamenten saknats men börjar bli dags att runda glasmästaren och beställa lite glas. Dom eländiga ohyrorna verkar ha blivit kvar i bunken han gick i när han kom hit för nu när han går i akvariet verkar han inte vara ansatt iaf :)

Det senaste som hänt annars är att jag köpte lite LS på triton idag och fick med en sån här (se bild):

Han ringlade ut ur en hålighet och var ganska platt och bred. Någon som vet vad det kan vara? Ja han fick inte leva kvar iaf..

post-6178-14468927165881_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Halloj! Än så länge händer det inte så mycket, pengarna har en förmåga att försvinna till annat mer akut desvärre. Det enda som är inköpt är liiite mer LS samt lite död LS. Just nu sitter jag dock och skissar på sumpen. En variant skulle kunna vara enligt bilden:post-6178-14468927375098_thumb.jpg

Majoriteten av vattnet rinner ner i A där skummare och Chaetomorpha-alger. Ganska kraftig cirkulation i denna del så inte det blir ansamlingar på botten samt för algernas skull. Vattnet fortsätter genom en bubbelfälla till B där det skickas upp till akvariet igen.

Resten av nedflödet skulle gå till avd. C genom en kammare enligt http://www.melevsreef.com/acrylics/sumps/a/sump_model_a.html (bilderna på slutet). Kammare C skulle innehålla sand + levandesten.

En annan version är att man bara kör ett "nedflöde" och som landar i kammare A -->bubbelfälla ---> över till kammare C -->över till kammare B -->tillbaka till akvariet

En tredje variant är ju att man kör ett nedflöde till kammare A -->bubbelfälla --> en enda stor kammare med endast levandesten och returpumpen på slutet.

Några synpunkter? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...