Gå till innehåll

Sjöborre sönder!?


MickeP

Rekommenderade inlägg

Mitt första inlägg på SVG - newbie från Löddeköpinge som igår fredag köpte min första städpatrull till mitt 100 liters kar, bl.a. 2 sjöborrar.

Den ena har varit ganska livlig och rört på sig en hel del, men den andre låg först länge på samma plats den hamnade på när jag introducerade den i karet. Men efter ett halvt dygn eller så flyttade den sig lite och verkade piggna till. Idag har jag varit ute och farit nästan hela dagen och kommer hem - då sitter något konstigt vitt på framrutan längst uppe vid ytan som jag inte vet vad det är (bild #1) medan sjöborren ligger på botten, till synes upp och ner och död (bild #2).

Helt okunnig är min gissning dock att de två delarna hör ihop och att sjöborren typ klättrat på rutan men "gått sönder" varpå kroppen fallit ner på botten strax nedanför, men en bit bort i strömmens väg s.a.s. Kan detta stämma? Är det i så fall rimligt/vanligt/normalt, eller vad man ska säga?

Den vita delen på bild #1 är 15-20mm långt medan borrens taggiga kropp är 40-50 mm stor.

Mvh,

MickeP

post-7074-14468926820782_thumb.jpg

post-7074-14468926820656_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bild 1 ser ut som en mini sjöstjärna inget att jubla över blir lätt en plåga i karet om de får vara ifred

Bild 2 vänd på borren de har svårt att ta sig runt själva. Ligger de för länge så dör dom. En glad frisk borre ser man att den rör på taggarna men även deras små armar mellan taggarna

Sent from my iPhone 4S using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Njae, det har jag svårt att tro.

Det som sitter på rutan ser ut som en liten sjöstjärna, typ asterina eller liknande.

Hur stor är den?

Borren kan helt enkelt ha dött av andra orsaker, ex. stress vid flytt, fått i sig luft vid inkoppningen.. mm...

Det är ganska känsliga djur.

Testa vänd på den, och se vad som händer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till guiden...

Det första är nog en liten astrea sjöstjärna, dom brukar komma med stenen och dom käkar kalkalger.

Borren ser dock inte så kry ut, om hans tentakler inte rör på sig så skulle jag nog gissa på att han är död.

Dom brukar kunna rätta på sig om dom landar fel, men det är sällan mina tappar greppet överlag.

Hur ser värdena ut i ditt kar?

Koppade du in borren(?), det brukar löna sig att vara noga med ryggradslösa...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Huga - här var det snabba svar! :) Underbart - tack för det!

Okej - så den lilla ministjöstjärnan ska jag alltså ta bort?

Jag petade på sjöborren tidigare och då rörde den inte taggarna alls. Nu vände jag den och efter bara en halv minut eller så tyckte jag mig se någon tagg som rörde sig lite så jag petade på den igen och då rörde sig fler taggar - så den verkar ta mig tusan vara vid liv ändå kanske, även om livet just nu kanske hänger på en skör tråd för den för stunden...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till guiden...

Hur ser värdena ut i ditt kar?

Koppade du in borren(?), det brukar löna sig att vara noga med ryggradslösa...

//NiXoN

Tack för välkomnandet! :) Värdena är kanonbra. Dock vet jag inte vad "koppade" innebär, det är inget uttryck jag stött på trots att man försökt läsa en del på nätet, främst här på SVG, under uppstartsfasen so far....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Koppa är att du sätter ner påsen i ditt akvarie så att vattnet i påsen får samma temperatur som akvarievattnet. Sen tar man en kopp och häller i en skvätt vatten i påsen och upprepar detta typ var 15:e minut under 2 timmar, så vänjer djuret sig successivt vid ditt PH, salthalt, osv...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

välkommen micke inkoppning betyder att djuret du handlar behåller du påsen med vatten och djuret i du tar en halv deciliter vatten i från dit kar och heller ner i påsen var 15 minut i cirka 1tim till 2 timar så djuret kan vänja sig med dit vatten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Koppa är att du sätter ner påsen i ditt akvarie så att vattnet i påsen får samma temperatur som akvarievattnet. Sen tar man en kopp och häller i en skvätt vatten i påsen och upprepar detta typ var 15:e minut under 2 timmar, så vänjer djuret sig successivt vid ditt PH, salthalt, osv...

Aaaaa... Okej, tack för hjälpen. I så fall är svaret "Ja"; först lät jag påsen ligga och flytta i ca 30-40 minuter för temperaturen, därefter tog jag faktiskt just en kopp akvarievatten i påsen med 10-15 minuters mellanrum i drygt 1-1,5 timme så då har jag "koppat" utan att veta att det hade ett namn, hahaha. Har ju iaf haft sötvatten ett antal år tidigare så just introduktionen gjorde jag ju på detta vis där...

Har f.ö. googlat lite på asterina nu och det verkar definitivt vara en sådan, ja. Hittade ett

som påstod att det finns sådana som är algätare = ofarliga, men en del är korallätare = mindre bra. Min verkar vara algätare så jag låter nog den vara ett tag och övervakar den - har ju ändå inga koraller i ännu... Tycker bara det är konstigt att jag haft karet körandes i 5-6 veckor med LS utan att någonsin lyckas se denna tidigare. Men nu har jag lärt mig massor bara på denna tråd ikväll - mycket uppskattat så stort tack, alla! Får hålla tummarna att sjöborren återhämtar sig också för de är förvånansvärt fascinerande djur :)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...