Gå till innehåll

Måla om Giesemann-armatur? (hoppas jag la det i rätt forum)

Rekommenderade inlägg

Postat

Halloj!

Har en grå Giesemann MH-armatur som jag skulle vilja måla svart, går det? Någon som har provat och kan rekommendera färgsort? Måste ju vara någon som tål värme iaf och gärna spray. Jag har tyvärr ingen bild på armaturen (sitter på jobbet nu) men det verkar inte vara metall på ovanssidan utan något halvmjukt (värmeisolering?)

/Stefan

Postat

Jag har en Giesmann Nova MH armatur som jag målat om. Den blev också svart och jag använde Hammarlack. Tror dock inte den finns att spruta utan måste penslas. Tar några dagar innan den torkar men den blir stenhård, lätt att hålla ren och jag tycker den är snygg. Inte helt ofarlig färg att hantera, så läs bruksanvisningen.

Postat

Finns ju värmebeständig färg som man använder till bla bromsok och motorkåpor osv, skall klara temperaturer upp mot 150grader.

Sen finns även värmebeständinga färger som klarar upp mot 600 grader.

Biltema har bland annat.

Postat

Tack för era svar!

Jag vet inte hur varm en sån där blir men jag såg att Hammarlacken verkade klara upp till 150 alt 80 grader "konstant" och det måste ju räcka. Om inte annat för att Ingemar kör med det och det funkar ;) Nackdelen är som sagt om den bara finns som "burk" och inte spray, vill ju helst undvika att det blir ränder efter penseln men det kanske inte blir det?

Postat

hammarlack är rätt snäll att måla med, den brukar flyta ut rätt bra, men annars om du kollar biltema på det jag nämde ovan, de färgerna finns på sprayburk

Postat

Lämna in den till en billack verkstad.

Jag betalde 300:- för några år sedan när jag skulle lacka en mh armatur

Sent from my iPhone 4S using Tapatalk

Postat

Köp inte spray färger på biltema utan köp hos någon som blandar till dig då det går hälften så mycket färg och du får ett bättre lackmustycke på burken.

och hammarlack kan du spruta om du har färgspruta annars kan dom ev blanda den i en sprayburk åt dig bara att dom späder ut den.

Postat

Billackeraren låter ju som ett bekvämt alternativ förstås. Bor i lägenhet med katt dessutom så skulle ju vara skönt att slippa göra det hemma. Förutsatt att dom tar runt samma summa annars tar min snålhet över ;)

Postat

Kolla med en lackfirma och be dem göra den samtidigt som de har ett annat jobb med en svart bil, har du tid att vara utan rampen tills dess så blir det nog billigt. Lätt att det inte blir helt snyggt om man gör det själv.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...