Gå till innehåll

Mitt första salt! Kub 50x50x50


Patrik_101

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Efter en lång resa med funderingar, planerande mm har jag äntligen fått fyllt mitt kar med salt!

Har läst här om er andras kar och självklart blivit väldigt inspirerad till mitt bygge.

Började för precis ett år sedan när själva bänken påbörjades, sen vidare med glaset och till sist all utrustning.

Igår kom 14kg levande sten i karet samt några kilo levande sand. :) Så efter ett års väntan kan resan börja!

post-6213-14468926896015_thumb.jpg

Tänkte påbörja en körning med red sea reef mature pro kit.

Köra med belysning ungefär 6h / dag... efter 10 dagar in med städpatrull enligt Red sea.

Har också börjat lära mig skummaren, skummar gör den men det är nog inget spec. att skumma.

Det var lite gulaktigt vattnet men det kan också komma från levande sanden som gjorde karet till filmjölk igårkväll.

Därav ingen bild än på karet med sten! fick även ett skikt av sand på stenarna, ser inte lika bra ut som innan tyvärr.

Har ni några tips på vad man bör tänka på nu?

Jag har nitrat och fosfat tester hemma, fick råd om att man inte behöver mer just nu för stunden.

Dock säger redsea manualen att man skall testa KH... för att ev. buffra

Men som sagt, riktigt kul att äntligen kommit igång! :)

post-6213-14468926895809_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med giesemann teszla, led

Har verkligen försökt att få allt helt ljudlöst, ett litet surr kanske från led rampen när fläkten drar igång.

Men när kvällsbelysningen går på stannar fläkten, det är också då man vill ha tyst i vardagsrummet.

Nu har jag dock en skummare som väsnas en del tycker jag... Yasi champagne 120, typ som nyos 120.

Kanske kör in sig efter tag!?

Japp, bänken byggd själv, ett vanligt koncept här på guiden med Ikea skåp! :)

Sett en och annan här som gjort samma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske höja den och rikta den ner mot baksidan på stenen istället så den bryter av strömmen tidigare? Jag har en 2800l/h streamer i ett 180 kar och den flyttar också runt sanden, måste ha den högst upp i karet och riktad horisontellt. Men det kanske blir bättre senare när sanden sätter sig lite, har precis satt igång också. Väldigt snyggt blir det iaf!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, testade att höja den och det funkade bättre!

Hur länge har du haft igång ditt?

Riktigt kul att se alla smådjur i stenen, tror jag har sett en liten sjöstjärna av något slag. Sitter på glaset nu men kan inte vara mer än 3-4 mm.

Eller så är det något helt annat.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft det igång en dryg vecka nu, det växer ut lite av varje från stenarna men några djur har jag inte sett till än iaf. Stenen jag köpte var nog ingen höjdare. Stoppade i lite snäckor för att käka alger men de verkar inte klara sig så bra tyvärr, två var döda redan när jag kom hem och sen har två till trillat ner och slutat röra sig. Fattar inte riktigt varför för vattenvärdena är inte så jättedåliga, lite mycket fosfat och nitrat men som jag har förstått det så är det inte lika farligt som nitrit och ammonium. Men det är nog bara att ha tålamod nåra veckor och hoppas på det bästa. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter som dom inte mådde bra från början... men det kanske berodde på andra saker med?!

Jag har sett några sniglar som följde med stenen, ser inte ut som några turbos, men kommer dessa överleva inkörningen?

Alger finns ju redan på en av stenarna, så nått borde den hitta att äta, men hur blir det med fosfat och nitrat peakarna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt kar, låter som att du har tålamod att ta saker i sin egen takt. :) Det är bara bra, allt för många stressar igång karet och förväntar sig att koraller ska bli stora på nolltid, men saken är den att inga bra saker sker snabbt i ett saltkar. :)

Stort lycka till med ditt kar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar! :)

Gjorde mina första tester (Salifert) idag av nitrat och fosfat;

nitrat: 0

Fosfat 2.5

Trodde att jag skulle få nått utslag på nitrat men icke än?!

En annan fråga ang. glasrosor... jag har många, en på ca 3 cm resten små.

Jag har nog tänkt att sätta in pepparmintsräkan för detta, tänker inte gå in själv. Eller kommer man ångra att man inte gör något åt det nu senare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet tuffar på, har sett mycket liv på kvällarna när månljuset är på.

sniglar i olika storlekar, en sjöstjärna, mindre kräftdjur samt en borstmask!!

Borstmasken ville bara visa en del av sig men minst 5 cm är den rackaren. Den var ljus grå till färgen med något glänsande på huvudet...

har redan blivit idiotförklarad av sambon när man sitter med sin ficklampa o spanar! :)

NO3: 2,5ppm

PO4: 0

är dessa värden normala under en uppstart? Dag 6 med reef mature kit från red sea.

enligt red sea skulle jag varit betydligt högre på no3...

mäter jag fel med salifert? Kollar jag ovanifrån ligger jag under 10ppm, och då enligt manual skall man se från sidan.

då hamnar jag på 25 ppm, sen skall man dividera med 10...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser riktigt fint ut! faktiskt lite avundsjuk.

Använd kalciumhydroxid på glasrosorna. Tror det va 1 tesked CaOH och 1 matsked vatten. Värmes i mirco och appliceras lämpligen med plastspruta Salifert 5ml tillsammans med rosa Salifert pip.

Jag tror att du kan börja belasta karet lite mer, var stenen fin och inte hade så mycket gammalt bös i sig så kan cycklingen av karet vara klar och några direkta pekar av nitrat och fosfat utebli. ... matar du med något? har du fosfatabsorbent?

eller vad säger guiden?..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar! :) Jo jag är nöjd med hur det ser ut änsålänge iaf!

Tittade in på ditt kar bläckfisken, det är dit man vill komma, skit snyggt!

Jag tänkte faktiskt köra lite biologisk krigsföring mot glasrosorna, vill testa med en pepparmintsräka eller två.

Funderar lite på att sätta in en städpatrull i veckan som kommer nu, kanske tom tar med med räkan också?!

Jag kör med red sea fosfat/nitrat remover i flytande form.

Matar inget... har inget som man bör mata?!

Tänkte att pepparmintsräkan får acklimatisera sig innan någon fisk kommer in i bilden. Hoppas då att den inser att glasrosorna måste väck innan den kan äta "lyxigare" mat som fiskfoder.

Dagens mätningar:

1.026

NO3: 5ppm

PO4: 0.. (har aldrig fått utslag här.. dåligt test?! )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har städpatrullen kommit hem!

5x Astrea turbo

5x eremit kräftor

5x sand eremiter

1x pepparmintsräka

eremiterna är det bra fart på, ett jäkla bökande i sten och sand! :)

Vad som gav turbo snäckorna sitt namn ifrån kan man ju undra?! Men dom gör sitt jobb ändå, kan man se på rutan efter dom betat av algerna som börjar komma nu.

räkan har jag sett typ tre gånger! :) jag har läst att dom är skygga av sig om man bara har en räka.. Kan nog tänka mig två till.

vill verkligen att dom börjar beta av glasrosorna. Dom förökar sig, dyker upp nya hela tiden.

inkoppningen gick bra tror jag, alla lever iaf ett dygn senare. ;)

Kul med lite mer liv i karet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp mer bilder får det bli! :) Men det är riktigt svårt att få till bra men skickar upp det som finns!

Sen har jag inte sett akvariet i dagsbelysning under hela veckan pga jobb... :(

post-6213-14468927176352_thumb.jpg

Algbetandet går väl bra, det är en hel del långa trådalger som växer på glasen.

Men turbosarna betar på, tyvärr har två stycken lämnat in handduken. Dessa två har från dag ett varit relativt lugna medans dom andra gått runt ordentligt.

Eremiterna är kvar, dock hade en fastnat i streamer pumpen, utan skal dock. Vet inte om det var någon som hade ömsat?!

Jag har köpt tre pepparmint till, dessa har allt gjort lite nytta trots att man nästan aldrig ser dom. Min glasros samling börjar sakta gå tillbaks! :)

Känns bra, dock så tog jag en större imorse med kokandevatten i spruta. Det funkade fin fint, glasrosen verkligen exploderade och delar flög ut från hålet där den satt.

Då sprang alla fyra pepparminträkor ut och glufsa i sig resterna. Första gången sen jag köpte dessa som jag såg dom alla på en gång!

post-6213-14468927176571_thumb.jpg

Jag har varit hos marinakvariet och inköpt mig två st clownfiskar med! Väldigt kul med lite fisk i! Märkt också en skillnad på räkorna efter dessa kom in.

Man ser dom betydligt mer än innan, även nu på dag tid. Kan ju också ha med fisk maten att göra!? ;)

Clownerna är dock lite petig i maten, använder mig av pellets, formula 1 & 2... gick bättre om jag lät pellets blöta till sig ordentligt i kopp innan man pytsa ner det.

Har även lite mysis som jag testat en gång...

post-6213-14468927177073_thumb.jpg

När jag köpte clownerna såg jag även lite koraller som var riktigt fina! kan nog tänka mig en euphyllia och någon knapp som första korall till karet.

Har inte riktigt bestämt mig med vilket system jag skall tillsätta spårämnen mm...

Är det någon som har ett bra tips till ett 125l kar med begränsad korall mängd samt en nybörjare bakom spakarna?! :)

post-6213-14468927175133_thumb.jpg

post-6213-14468927175352_thumb.jpg

post-6213-14468927175549_thumb.jpg

post-6213-14468927175741_thumb.jpg

post-6213-14468927175941_thumb.jpg

post-6213-14468927176133_thumb.jpg

post-6213-14468927176799_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...