Gå till innehåll

Vitnar


pegekin

Rekommenderade inlägg

Sök på RTN (Rapid Tissue Necrosis) eller STN (Slow Tissue Necrosis) så har du lite att börja med.

Testa vad du har för vattenvärden och publicera det här tillsammans med några bilder så blir det lättare för oss att hjälpa dig.

Och se till att förbereda dig inför att göra en del större vattenbyten snarast möjligt.... sätt igång osmosen på direkten. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sök på RTN (Rapid Tissue Necrosis) eller STN (Slow Tissue Necrosis) så har du lite att börja med.

Testa vad du har för vattenvärden och publicera det här tillsammans med några bilder så blir det lättare för oss att hjälpa dig.

Och se till att förbereda dig inför att göra en del större vattenbyten snarast möjligt.... sätt igång osmosen på direkten. :)

Mg 1280 Ca 400 Kh 6

post-6411-14468926957964_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt o säga när det är så mycket som kan påverka men lite spår/förslag kan man ju ta upp.

-Är skelettet lite gröntonat som det ser ut på bilden så har du nog lite mer fosfat än 0...

-Har du mycket mjukisar så kan dom vara giftiga nog för att påverka.

-Hur mycket rör sig dina värden, har du automatisk dosering eller doserar du för hand?

-Använder du osmos?

-Biopellets?

-Kolkälla?

-Salinitet, vad har du och hur mäter du?

-Flöde, får den nog?(ser väldigt klent ut med tanke på mjukisarna).

-Har du bytt någon typ av media nyligen?

-Hur mycket ljus har du?

Jag har nog samma sort och den verkar lite lurig, slutade helt sälja fraggar på den då ingen verkade få den o hållas vid liv.

Hos mig verkar den väldigt stabil men även dom rutinerade saltisar som fått fragg av mig har lyckats ta död på dom.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt o säga när det är så mycket som kan påverka men lite spår/förslag kan man ju ta upp.

-Är skelettet lite gröntonat som det ser ut på bilden så har du nog lite mer fosfat än 0...

-Har du mycket mjukisar så kan dom vara giftiga nog för att påverka.

-Hur mycket rör sig dina värden, har du automatisk dosering eller doserar du för hand?

-Använder du osmos?

-Biopellets?

-Kolkälla?

-Salinitet, vad har du och hur mäter du?

-Flöde, får den nog?(ser väldigt klent ut med tanke på mjukisarna).

-Har du bytt någon typ av media nyligen?

-Hur mycket ljus har du?

Jag har nog samma sort och den verkar lite lurig, slutade helt sälja fraggar på den då ingen verkade få den o hållas vid liv.

Hos mig verkar den väldigt stabil men även dom rutinerade saltisar som fått fragg av mig har lyckats ta död på dom.

//NiXoN

Jag har manuell dosering. Osmos:ja Satt in biopellets för en vecka sen. Ljus: 4*54 T5. (Fosfat är väldigt svårt att avläsa på JBL tester) Salthalten ligger på 1026 (refraktometer). Inget kol. Lägger upp en video så får du se. Om en liten stund!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har några punkter som jag tycker brukar kunna ställa till det lite.

Flödet ser ut att vara helt lagom till mjukisar men rätt långt ifrån vad acron vill ha, dåligt flöde kan ge allt från konstig tillväxt till vävnadsdöd.

Mina verkar växa bäst när jag har mer flöde på dom än vad jag trott var lämpligt, så dom tål och gillar att det snurrar på.

Då menar jag inte en pump som kör rakt på för fullt flås hela tiden utan helst turbulens och variation.

Ljuset är lite sisådär, uppe på toppen av ditt rev så kan du nog ha tillräckligt för att dom skall klara sig men mer vore nog inte fel.

Sen bör du nog flytta på den som är bredvid din Pavona innan den märker att det finns nåt där;)

Om ditt kh svajar för mycket så kan det trigga vävnadsdöd, så dosera hellre ofta och lite än sällan o mycket.

Jag vet att detta kan vara jobbigt när man gör det för hand, men stabilitet är viktigt för acron.

Fosfat tror jag att du har en del av, men det är svårt att säga om det är så mycket att det påverkar.

Biopelletsen är inte så effektiva på att ta fosfat men dom kommer nog o dra ner nitraten rätt snart, kanske lite väl lågt...

Lite kort summerat så har du inte dom bästa förutsättningarna för att klara av Acropora men jag säger inte att det är omöjligt.

Dom stycken du har kvar ser ut att vara nån form av staghorn och dom är mer förlåtande enligt min erfarenhet.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Prova rikta lite flöde över fraggarna så att det blir lite bättre drag för dom.

Sen är det att trimma in resten av värdena och hålla dom stabila så gott det går, tex höja kh lite.

Byta vatten med jämna mellanrum och kanske införskaffa långtidsverkande kol för mjukisarnas skull är ju sånt som är rätt enkelt och gagnar resten av karet med.

Ett generellt tipps är att testa fosfaten innan nåt ljus når karet på morgonen, det ger hyfsad skillnad på dom bättre testen då det finns mer fritt fosfat i vattenkolumnen på morgonen.

Grunden är dock

Stability Promotes Success ;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

BP tar ett par veckor eller längre ibland för att aktiveras och börja bilda bakterier o släppa mulm.

Mulmen(döda bakterier etc) fångas sedan upp av skummaren och hamnar i koppen, du kommer o märka en viss ökning/ändring på klägget skulle jag tippa.

Annars kan man ofta se det på nitraten när den börjar sjunka, då är pelletsen igång.

Du skall inte spola av pelletsen eller byta dom för det motverkar processen, man fyller bara på med nytt i reaktorn och ser till att dom snurrar ordentligt(annars blir de problem).

Eller har du dom nya stora pelletsen som skall ligga någonstans med högt flöde?

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

BP tar ett par veckor eller längre ibland för att aktiveras och börja bilda bakterier o släppa mulm.

Mulmen(döda bakterier etc) fångas sedan upp av skummaren och hamnar i koppen, du kommer o märka en viss ökning/ändring på klägget skulle jag tippa.

Annars kan man ofta se det på nitraten när den börjar sjunka, då är pelletsen igång.

Du skall inte spola av pelletsen eller byta dom för det motverkar processen, man fyller bara på med nytt i reaktorn och ser till att dom snurrar ordentligt(annars blir de problem).

Eller har du dom nya stora pelletsen som skall ligga någonstans med högt flöde?

//NiXoN

Ja,dom ligger i en strumpa direkt på avrinningen. ungf. 3-4cm långa stavar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag skulle inte lita på ett JBL-test för 5öre.....

om du ska köra med sps:er, så är det ett krav att du har ett ordentligt fosfattest (enligt min mening).

tror kanske inte det är fosfaten som är ditt problem.

Ok. VAD kan de då vara menar du??

Så ser biopelletsen ut. Nån som känner igen och hur de ska användas?post-6411-14468926961487_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där är inte biopellets. Jag vet inte exakt vad det är och vad de gör med vattnet, är du säker på att de är lämpliga för saltvatten?

Vad använder du för tester? JBL är inte direkt pålitliga dessvärre. Jag är mest orolig för ditt kH som ligger aningen lågt och om du dessutom får ett felvärde från JBL test så kan det lätt hända att du ligger på kritiskt låga nivåer.

Har du testat pH morgon och kväll? Med lågt kH är det stor risk att pH svänger allt för mycket...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok det du har är inte vad man benämner som "biopellets", det är mer ett vanligt filtermedia som blå filtermatta eller biobollar.

Det man pratar om när man diskuterar biopellets är en polymer som fungerar som både mat och tillväxtyta för bakterier.

Man har kallat det för solid vodkadosering då pelltsen bidrar med en kolkälla när dom förbrukas.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där är inte biopellets. Jag vet inte exakt vad det är och vad de gör med vattnet, är du säker på att de är lämpliga för saltvatten?

Vad använder du för tester? JBL är inte direkt pålitliga dessvärre. Jag är mest orolig för ditt kH som ligger aningen lågt och om du dessutom får ett felvärde från JBL test så kan det lätt hända att du ligger på kritiskt låga nivåer.

Har du testat pH morgon och kväll? Med lågt kH är det stor risk att pH svänger allt för mycket...

Så,tycker du att jag ska ta bort de då??// Kh ligger nu på 9,så de e väl ok alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du gått upp 3 grader på kh under ett dygn?

Det är nåt jag absolut inte skulle rekomendera att man gör med sps, en grad per dyngn brukar jag ha som max ökning.

När det kommer till JBL´s kh test så är jag inte så extremt oroad, är rätt övertygad om att det är en standard lösning som dom köper in.

Samma variant används av Elos och Tetra, har testat båda mot ref och dom stämmer hygligt bra även om det är en lite väl grov skala.

(Om det är testet med orange vätska där du räknar dropparna).

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...