MattiasN Postat 20 oktober 2012 Postat 20 oktober 2012 Ska snart lödda ihop mina 50w led chip, spelar det nån roll vilken sida som är plus o minus? På dem är tecken men på dem"långsidan" och inte på sidorna där benen sitter.... Se bildenSkickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2 Citera
Lasse Postat 20 oktober 2012 Postat 20 oktober 2012 det spelar stor roll - du kan knäcka chippet om det blir fel. Som ditt chip ligger ser det ut som minus är neråt. titta ovanför minustecknet - där ser du en metallplatta - det är här proffsen löder. Vi amatörer brukar dock använda benen (som egentligen är en del av monteringsjiggen). Titta till vänster om metallplattan så ser du hur en metallram löper mellan plasten och själva LED matrisen. I nedre vänstra hörnet så är det en mjuk böj och metallramen fortsätter och är förbunden med "nedre benet) Titta i övre vänstra hörnet - där ser du att metallramen är avkapad och inte har förbindelse med "övre benen". Deras metallram går däremot i en rund böj i högre övre hörnet och ner mot metallplattan ovanför plus-tecknet. På din bild - nedre benen är minus - De övre benen är plusMVH Lasse Citera
wrang Postat 20 oktober 2012 Postat 20 oktober 2012 Men det står ju klart å tydligt på plattan- till vänster Sent from my iPhone 4S using Tapatalk Citera
mikoto Postat 20 oktober 2012 Postat 20 oktober 2012 Är det verkligen farligt för chippet om man blandar ihop de två polerna? En diod till exempel är väl en komponent som blockerar en spänning från ena hållet men inte det andra. Så om man råkar ta fel på polerna blir resultatet att det inte lyser på en lysdiod? Eller är det så att det fungerar så men bara till en viss gräns och överskrids den gränsen så kan chippet skadas?För jag fick testa mig fram på detta sätt(eller snarare jag chansa och första gången blev det fel) med en 50W LED här hemma, för jag hade varit så smart att jag limmat på lins och reflektor två månader innan, då skrev jag upp vilken sida som var vad men det pappret försvann... Citera
Lasse Postat 20 oktober 2012 Postat 20 oktober 2012 Får redigera mig själv titta på de feta ordet stod vänster förut - skall stå HÖGER det spelar stor roll - du kan knäcka chippet om det blir fel. Som ditt chip ligger ser det ut som minus är neråt. titta ovanför minustecknet - där ser du en metallplatta - det är här proffsen löder. Vi amatörer brukar dock använda benen (som egentligen är en del av monteringsjiggen). Titta till HÖGER om metallplattan så ser du hur en metallram löper mellan plasten och själva LED matrisen. I nedre vänstra hörnet så är det en mjuk böj och metallramen fortsätter och är förbunden med "nedre benet) Titta i övre vänstra hörnet - där ser du att metallramen är avkapad och inte har förbindelse med "övre benen". Deras metallram går däremot i en rund böj i högre övre hörnet och ner mot metallplattan ovanför plus-tecknet. På din bild - nedre benen är minus - De övre benen är plusMVH LasseMen det står ju klart å tydligt på plattan- till vänster jo men vilka flikar är förbundna med plattan till vänster - det måste man lista ut Citera
LN21 Postat 20 oktober 2012 Postat 20 oktober 2012 Jag ohmmäter mellan det märkta avlånga hålet och det utanpåliggande bläcket. Citera
MattiasN Postat 20 oktober 2012 Författare Postat 20 oktober 2012 Får redigera mig själv titta på de feta ordet stod vänster förut - skall stå HÖGER Okej men fortfarande nedre minus o övre plus i bilden?Tack för alla svarSkickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2 Citera
Lasse Postat 20 oktober 2012 Postat 20 oktober 2012 Okej men fortfarande nedre minus o övre plus i bilden?Tack för alla svarSkickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2JappMVH Lasse Citera
MattiasN Postat 22 oktober 2012 Författare Postat 22 oktober 2012 Underbart, chippen sitter nu på kylarna, ska bara löddas och skruvas ihop med drivern, blir någon kväll i veckan Sen väntar jag bara linserna oxå Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.