Gå till innehåll

Plus o minus på 50w chip


MattiasN

Rekommenderade inlägg

det spelar stor roll - du kan knäcka chippet om det blir fel. Som ditt chip ligger ser det ut som minus är neråt. titta ovanför minustecknet - där ser du en metallplatta - det är här proffsen löder. Vi amatörer brukar dock använda benen (som egentligen är en del av monteringsjiggen). Titta till vänster om metallplattan så ser du hur en metallram löper mellan plasten och själva LED matrisen. I nedre vänstra hörnet så är det en mjuk böj och metallramen fortsätter och är förbunden med "nedre benet) Titta i övre vänstra hörnet - där ser du att metallramen är avkapad och inte har förbindelse med "övre benen". Deras metallram går däremot i en rund böj i högre övre hörnet och ner mot metallplattan ovanför plus-tecknet. På din bild - nedre benen är minus - De övre benen är plus

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det verkligen farligt för chippet om man blandar ihop de två polerna? En diod till exempel är väl en komponent som blockerar en spänning från ena hållet men inte det andra. Så om man råkar ta fel på polerna blir resultatet att det inte lyser på en lysdiod? Eller är det så att det fungerar så men bara till en viss gräns och överskrids den gränsen så kan chippet skadas?

För jag fick testa mig fram på detta sätt(eller snarare jag chansa och första gången blev det fel) med en 50W LED här hemma, för jag hade varit så smart att jag limmat på lins och reflektor två månader innan, då skrev jag upp vilken sida som var vad men det pappret försvann...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får redigera mig själv titta på de feta ordet stod vänster förut - skall stå HÖGER

det spelar stor roll - du kan knäcka chippet om det blir fel. Som ditt chip ligger ser det ut som minus är neråt. titta ovanför minustecknet - där ser du en metallplatta - det är här proffsen löder. Vi amatörer brukar dock använda benen (som egentligen är en del av monteringsjiggen). Titta till HÖGER om metallplattan så ser du hur en metallram löper mellan plasten och själva LED matrisen. I nedre vänstra hörnet så är det en mjuk böj och metallramen fortsätter och är förbunden med "nedre benet) Titta i övre vänstra hörnet - där ser du att metallramen är avkapad och inte har förbindelse med "övre benen". Deras metallram går däremot i en rund böj i högre övre hörnet och ner mot metallplattan ovanför plus-tecknet. På din bild - nedre benen är minus - De övre benen är plus

MVH Lasse

Men det står ju klart å tydligt på plattan

- till vänster

jo men vilka flikar är förbundna med plattan till vänster - det måste man lista ut

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...