Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Äntligen var det då dags för att börja bygga. I ett tidigt stadium så beställde jag en grafikkortskylare som var billig för den utgick ur sortimenntet. Nu i efterhand så är väl inte detta köp det bästa jag gjort i mitt liv. Jag lät tillverka (Läs Remne tillverkade :)) adapterplattor av 8 mm aluminium. Det fanns 4 stycken mothåll på en metallplatta som jag tänkte utnyttja för att fästa adaptern mot kylelementet. Tyvärr var denna platta väldigt dåligt fäst vid kylaren så det fungerade inte som tänkt. Jag fick popnita fast plattan mot kylelementen och sedan gick det att försiktigt fästa adapterplattan mot kylelementet.

post-2331-14468927022435_thumb.jpg

Efter det att jag fäst adapterplattan så monterade jag chipet med hjälp av kylpasta.

post-2331-14468927021984_thumb.jpg

Janne hade skickat ner ett driverkort med styrkort till mig för att börja testa. Tyvärr verkar något ha gått fel (det är beta-beta :)) så jag lyckades inte få det att fungera mer än väldigt korta ögonblick.

För att ändå kunna gå vidare så tog jag en driver jag har liggande - en Jolly Maxi pro. På denna kan jag ställa olika strömmar mellan 350 mA och 1400 mA.

Jag har gjort en del mätningar som framgår av den excelfil jag bifogat.

Som man kan misstänka så varierar FV mellan de olika kanalerna även om de är uppbyggda av i princip samma individuella LED. Mittenkanalen som består av actinic ljus i våglängderna 420 - 430 nm har ett högre FV (ca 2,5 V högre än de andra kanalerna) vid samma ström men jag mätte även upp en skillnad på FV mellan kanal 1 och 5 (de två vita) på mellan 0,6 till 1,6 V (beroende på ström) Nu har jag än så länge bara mätt på ett chip där jag endast driver en kanal i taget men kommer att mäta på alla mina chip.

Om man tänker driva varje kanal med en separat driver, typ Meanwell ELN-60-48 så har det här inte så stor betydelse men om man tänker använda en driver av Jannes typ eller göra parallell kopplingar så har det stor betydelse.

Med Jannes kort måste man försöka att få ett så jämt förhållande som möjligt mellan de olika kanalernas FV för att undvika överhettning. Eftersom maxströmmen är ställbar på varje kanal så är det den vägen man justerar max FV. Riktlinje är då kanal 3 (420 till 430 nm). I mitt fall med det chip jag testat så bestämmer jag mig för att ha max ström på kanal 3 till ca 700 mA - detta ger en FV på den kanalen på ca 34 V. Om man då tittar på min uppmätning av mitt chip 1 så bör jag då ställa maxströmmen på kanal 1, 2 och 3 till ca 1100 mA och strax under 1000 mA på kanal 5 för att uppnå samma FV som på mittenkanalen.

Sedan använder man dim-funktionen för att visuellt ställa de olika kanalerna. Det här behöver man göra för varje chip.

Om man vill parallellkoppla så är det ännu viktigare att mäta upp om man har någon felaktig fördelning av FV mellan kanalerna.

Som ett exempel så matade jag mina två vita kanaler (1+5) parallellt med 1320 mA. Teoretiskt skall man då få 660 mA per kanal. Uppmätt blev det 710 mA på kanal 1 och 560 på kanal 5 . Mina mätningar är inte exakta eftersom jag bara har en amperemätare. Med de två blåa kanalerna gjorde jag samma och då fick jag 610 respektive 640 mA på kanal 2 och 4. Slutligen tog jag mittenkanalen och kanal 4 (blå) och då uppmättes strömmen till 860 mA i kanal 4 och 400 mA i kanal 3 (actinic).

Exemplen visar att det är viktigt att mäta strömmarna och att inte mata med högre ström än att de individuella kanalerna klara strömmen även vid en sned fördelning av FV. Max ström för en kanal hos 100 watt dreamchip är 1400 mA och hos eventuellt kommande 50 watt är max ström per kanal 700 mA.

Min åsikt nu är också att man skall nog undvika att koppla mer än två kanaler parallellt om inte mätningarna visar ett nästan identiskt FV mellan kanalerna.

Jag kommer att mäta upp mina andra chip också - resultat kommer senare.

post-2331-14468927021305_thumb.jpg

MVH Lasse

post-2331-14468927021043_thumb.jpg

post-2331-14468927021525_thumb.jpg

post-2331-14468927021741_thumb.jpg

post-2331-14468927022215_thumb.jpg

post-2331-14468927022655_thumb.jpg

post-2331-14468927022865_thumb.jpg

  • Svar 134
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Postat

Ser bra ut Lasse :)

Bara ett litet tillägg, man kommer inte behöva matcha kanaleras framspänningsfall perfekt för mitt kommande drivkort.

Gjorde en teortisk beräkning baserad på de siffror jag fått från Lasse imorse vid 1340mA och det borde kunna komma att fungera om man drar ner strömmen till Actinic(UV) lite (och möjligen ch5 som avviker anmärkningsvärt mycket).

Men det återstår att se i praktiken då vissa data i beräkningen inte är helt säkra.

Som Lasse sa så gjorde jag tydligen någon tabbe med det kort jag skickade 17:55 på torsdagen efter en panikpackning utan att sluttesta efter montering av kylfläns och fläkt. Det gick som det brukar när man gör så :smiley24:

Nytt försök snart!

MVH

/Janne

Postat

Nya mätningar är nu gjorda - på mitt tredje chip. mätningarna visar att det skiljer sig rätt så ordentligt mellan olika kanaler och chip vad gäller FV och strömmar vid parallellkoppling.

Här är den nya filen 121021 measurements 3.xls

Nu väntar jag på nästa version av Jannes kort för att se om jag kan få igång mina chip ordentligt. En litet bakslag är noterat och det är att det ser ut som om de vita kanalerna påverkas lite grand när man framförallt kör actinic kanalen men på ett chip påverkas de vita kanalerna även av de två RB kanalerna. Det återstår och se hur detta fungerar när jag kör för fult och över akvariet.

MVH Lasse

Postat
En litet bakslag är noterat och det är att det ser ut som om de vita kanalerna påverkas lite grand när man framförallt kör actinic kanalen men på ett chip påverkas de vita kanalerna även av de två RB kanalerna. Det återstår och se hur detta fungerar när jag kör för fult och över akvariet.

Påverkas på vilket sätt?

Postat

De lyser lite svagt eller så reflekteras det blå ljuset från närstående kanaler och det gör att fosforskiktet lyser upp lite grand. Det som talar för detta är att när man slår på de vita kanalerna så lyser inte de blå upp.

MVH Lasse

Postat
De lyser lite svagt eller så reflekteras det blå ljuset från närstående kanaler och det gör att fosforskiktet lyser upp lite grand. Det som talar för detta är att när man slår på de vita kanalerna så lyser inte de blå upp.

MVH Lasse

Sitter för nära?

Går det att skärma av?

Det är inte ögat som luras lite då?

Vi har ju svårare att se det blå ljuset, kan tänka mig det är än värre med vitt ljus precis intill.

Bara en tanke.

Postat

Så har jag det på mina 20W'are med, när enbart de blå är igång så ser det ut som att de vita får en självlysande effekt. Antar att det är beläggningen på chippen som gör det. Noteras ska att de sitter 10cm ifrån varandra också.

Postat

Japp, misstänkte att det var det som hände, det är inget man kan påverka egentligen så länge det finns blått ljus så kommer fosforn att lysa, finns applikationer som kallas för remote phospor där man placerar fosforn nånstans där det upplyses av en blå led. Har själv tänkt att man kan göra lite bisarra effekter om man kan få tag i sådan fosfor, man skulle kunna binda det på baksidan (eller botten om man vill vara riktigt freaky) av akvariet eller i nånting inne i akvariet och få en vit ljuskälla helt fristående :P...

Det går inte att förhindra helt, om man inte går till löjliga lösningar, även om man har helt skilda dioder så kommer det finnas en liten spridning, men har de en rak siktlinje till fosforn ökar ju effekten kraftigt...

Jag kommer sannolikt köra med 12-24 cree royal-blue och några violetta dioder för att få "ren" actinic när jag vill ha det, drömchippet ser jag som tillväxtbelysning med mycket god spektrumkontroll, kommer dock antagligen köra vita lysrör några timmar om dagen med för att komplettera spektrat.

Postat
Japp, misstänkte att det var det som hände, det är inget man kan påverka egentligen så länge det finns blått ljus så kommer fosforn att lysa, finns applikationer som kallas för remote phospor där man placerar fosforn nånstans där det upplyses av en blå led. Har själv tänkt att man kan göra lite bisarra effekter om man kan få tag i sådan fosfor, man skulle kunna binda det på baksidan (eller botten om man vill vara riktigt freaky) av akvariet eller i nånting inne i akvariet och få en vit ljuskälla helt fristående :P...

Det går inte att förhindra helt, om man inte går till löjliga lösningar, även om man har helt skilda dioder så kommer det finnas en liten spridning, men har de en rak siktlinje till fosforn ökar ju effekten kraftigt...

Jag kommer sannolikt köra med 12-24 cree royal-blue och några violetta dioder för att få "ren" actinic när jag vill ha det, drömchippet ser jag som tillväxtbelysning med mycket god spektrumkontroll, kommer dock antagligen köra vita lysrör några timmar om dagen med för att komplettera spektrat.

Jag har funderat på lysrör också för att få ett mer mjukt ljus men jag tror att dream chippets vita kanaler kommer att fixa spektrat. Jag kommer att föreslå inför Dreamchip buy 2 att de väljer den fosforn som är lite rödaktig.

MVH Lasse

Postat

post-2331-14468927068944_thumb.jpgIdag har jag sammanställt mina mätningar och gjort diagram för att kunna räkna ut "säkra" strömmar vid parallell koppling inom samma chip. Jag kommer inte att göra så - jag kommer att driva varje kanal separat men jag ville ta fram en metod som andra sedan kan använda. Värdena gäller mina chip.

Om vi tittar på detta chip och vill parallellkoppla kanal 1 och 5 så kan mam läsa ut att vid 950 mA så får kanal 5 ett FV på 34,5. Vid ett FV på 34,5 så får kanal 1 en ström på 1250 mA. Om man då matar med en driver som ger 2200 mA så kommer det att fungera om kanalerna aitter på samma chip och därmed är termiskt förbundna. tittar man på de blå kanalerna så ser det ännu bättre ut Matar man kanal 2 med 1250 mA ensamt så får man ett FV på 34,5 och kanal 4 får vid detta FV ungefär samma ström - 1250 mA. Vid parallellkoppling av dessa två kan man låta drivern ge upp mot 2500 mA utan att få överraskningar.

Bifogar de andra två chippens diagram också - som jämförelse

post-2331-1446892706912_thumb.jpg

Generellt kan sägas att de två blå kanalerna kan parallellkopplas utan för stor hänsyn. Mer problematiskt med vita kanalerna men nöjer man sig med att få ut ca 150 - 170 watt från chippet så funkar det. Matar man med ca 5 A så kan man parallellkoppla hela chippet med en viss säkerhet.

MVH Lasse

post-2331-14468927068749_thumb.jpg

Postat
Jag har funderat på lysrör också för att få ett mer mjukt ljus men jag tror att dream chippets vita kanaler kommer att fixa spektrat. Jag kommer att föreslå inför Dreamchip buy 2 att de väljer den fosforn som är lite rödaktig.

MVH Lasse

Hej Lasse,

Har du föreslaget den rödaktiga fosforn, om l så fall hur mottogs det? Är det en enkel ändring rent tekniskt sätt?

/Janne

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Postat
Det är en enkel ändring, jag har med den på några specialare men jag tror inte att det är aktuellt vid nuvarande group buy.

MVH Lasse

Vad tror du om framtiden för Drömchippet, finns det någon vilja att förbättra det eller är det något som kommer att rinna ut i sanden?

/Janne

Postat

Jag vet att det är en version 2 på gång som adresserar några av svagheterna vi upptäckt (exempelvis att fosforn lyses upp svagta av närliggande blå kanaler - ingen viktig nackdel men ändå intressant att man vill åtgärda detta). Jag tror personligen att detta är något som kommer att komma eftersom själva tekniken lätt kan anpassas till helt andra (och ekonomiskt viktigare) tillämpningar. Jag tror också att det lite hänger ihop med om de som utvecklar egna drivrar (exempelvis Janne68) kommer att lyckas med detta. Jag vet också att AC-RC kommer att utveckla nån typ av 5 kanals driver också.

Det är också viktig att vi som har köpt version 1 får upp våra skapelser över våra akvarier och får fram bra eller dåliga data. Det är ca 35 runt om i världen som håller på med byggen och de resultat som kommit fram verkar vara bra. Jag har själv (genom klantighet - brände sönder Janne68:s provkort i går. Bra eftersom det nu kommer att ingå en säkerhet för sådan klantighet frammåt men surt ändå eftersom jag inte får det att fungera riktigt här hemma) inte kunnat testa min konstruktion fullt ut, bara med en driver som ger max 1400 mA och jag räknar med att köra mina kort på mellan 150 - 175 Watt (max 5 A). Vet inte om min lösning med grafikkortkylare klarar detta - men jag har reserv på kylare.

MVH Lasse

Postat

Nu skall det i alla fall inte bero på ljuset om jag misslyckas med hårdkoraller :)

post-2331-14468927189163_thumb.jpg

Här är dreamchippet kört på 140 mA och samtliga kanaler på 100 % - ca 20 watt

Äntligen har jag lyckats få Janne68:s driver och styrning fungera bra. Det är nästan omöjligt att förstå vad som hänt innan för nu går det mycket bra förutom litte trubbel med att få de externa fläktstyrningarna att fungera bra. Men det kommer att lösas också. Drivern är mycket kompakt och samma gäller styrkort och adapter.

post-2331-14468927191737_thumb.jpg

Styrkortet ställs in via USB från en dator och man kan för varje kanal välja belysningsnivå (0-100%) och max strömnivå (1 - 1400 mA).

Jag har använt mitt köksnano som experiementverkstad och försökt se hur olika nivåer på belysningen kan ställas in.

Serien under visar en grundinställning av de två blå kanalerna på 100 % (140 mA), Actinic på 10 % (140 mA) och de två vita har varierats från 10 % till 100% i 10 steg.

post-2331-14468927190448_thumb.jpg

post-2331-14468927191511_thumb.jpg

Bilder på internet kan inte på ett riktigt sätt beskriva hur det ser ut men ni kan i denna serie åtminstone se en relativ ändring.

En liten nackdel som är mer framträdande om man kör chippet upp mot max är att om man endast kör de två blå kanalerna så kommer fosforn i de vita kanalerna att aktiveras och man får med en hel del vitt utan att ha kanalerna igång. Detta gör att även om man kör de vita på 10 % så är det inte så blått som det borde vara. Jag är dock väldigt nöjd med färgtemperaturen - jag kan ställa in det vita crispiga ljuset som jag föredrar.

Jag har testat min konstruktion upp mot 200 watt och det klarar kylningen galant - 50 -53 grader C som mest på bakplattan. Detta är inga nivåer jag kommer att lägga mig på utan det blir snarare mellan 120 och 150 watt.

MVH Lasse

post-2331-14468927189384_thumb.jpg

post-2331-14468927189585_thumb.jpg

post-2331-14468927189793_thumb.jpg

post-2331-14468927190006_thumb.jpg

post-2331-14468927190217_thumb.jpg

post-2331-14468927190656_thumb.jpg

post-2331-14468927190876_thumb.jpg

post-2331-14468927191089_thumb.jpg

post-2331-14468927191296_thumb.jpg

post-2331-14468927191926_thumb.jpg

Postat (ändrat)

Det ser riktigt bra ut Lasse, fin kylare och vilka små smidiga kort Janne fixat fram. man går i väntans tider :)

Vad var det som gick snett med dina kylare och hur fixade du till det .. om man läser ordentligt hittar man svaret.

Jag är nog halv blind..

Ändrat av gurra600
Postat

Nu har jag kunnat testa vilka färgvariationer man kan köra och det är helt klart att så blått som man får när man kör vanliga RB eller i våglängder kring 470 är inte möjligt att uppnå. Däremot kunde jag ställa in ett de mest krispiga vita ljus jag någonsin sett och intensiteten är suverän. När Jannes lösning blir fullt klar så kommer det att bli bra. Jag har inte haft möjlighet att testa hur väl chippet orsakar fluorescence men det lovar väldigt bra. Det äe ett j-kla drag i det även när jag kör kring 150 - 170 W.

MVH Lasse

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...