Gå till innehåll

Kn0tans 150L mantis.


Kn0tan

Rekommenderade inlägg

Kanske dax att presentera mitt salta projekt igen då projektet har fortskridit en del.

Själva karet är ett kubisch i måtten 60x60x45 och med glas tjocklek i 10mm & 8mm för att vara på den säkra sidan.

Skälet att jag inte valde och gå på en kub 60x60x60 var att kunna få ett bättre ljus med mindre medel... samt slippa att snorkla var gång man ska möblera om icon_e_wink.gif .

Akvariet har varit igång sedan Mars och (peppar peppar) än så länge inte haft ett enda problem med vare sig alger eller cyano.

Ljuset i karet kommer ifrån 2st mäktiga kina led's ramper på 5w/st och verkar fungera bra ihop med både mantis och de mjuka korallerna som kanske inte sprider sig i rekordfart men dom lever och verkar inte må så värst dåligt utav den undermåliga belysningen vilket glädjer mig.

Övrig teknik i karet: har en Tunze 9002 skummare med tillhörande filter box och 3st hydor nano streamers som står för cirkulationen, kanske i det vekaste laget med 1600l/h men jag var rädd att orsaka en storm i ett vattenglas med större streamers så det fick bli dom med mindre fjutt.

Fixade även efter många om och men en tunze osmolator som fungerat som en gudagåva efter mycket spring med osmosvatten.

Finns även planer på en ny RO anläggning då den begagnade jag har trycker ut max 40l/dygn vilket den gjort från den dagen jag köpte den, läxan är lärd... man skall icket köpa RO begagnat.

Var väldigt länge på jakt efter en Mantis och nu i sommras så fick jag äntligen tag i en efter många färder hit och dit... skall passa på att tacka de butiker i stockholmstrakten som jag besökt och som har behandlat en över en överentusiastisk norrlänning på bra sätt under min räkjakt -Tummen upp.

Mantis räkan som sambon fort döpte till Ernst (vilken eg. är en hona) är en Peacock (Odontodactylus scyllarus) och är riktigt interaktiv samt rätt så snäll mot clownerna i karet.

Däremot har städarna ett tufft liv då dom tenderar att bli krubb när dom kryper över gruset framför Ernst håla, har även fått relokalisera en sandgrävande sjöstjärna som räkan pumlade på och använde som dörrmatta framför sitt rör.

Vad som händer härnäst med peacock karet blir att addera en mini (40l) sump som jag inhandlade i sommar men det blev ett bakslag när jag skulle montera en överrinningsbox vilket som läkte som ett durkslag och som inte heller passade in så bra, så det får bli att bygga ihop en egen modell som passar in på karet... hade man planerat ordentligt i förväg skulle man ha sluppit denna huvudvärk, men man lär sig av misstagen.

Kommer det inte att fungera att addera en sump enligt planerna kommer jag nog att köra på ett ytterfilter då mantisräkan har ett rätt så slaffsigt bordskick.

Har även ett till projekt på gång med en annan liten Mantis räka (O.Japonicus) som nyss anlänt men är i dåligt skick efter en tumult artat frakt... den lever och är en riktigt blygsam fröken som jag fått men har börjat ta lite mat, så jag hoppas hon klarar sig då jag planerat att låta den bo i ett 180l juwel vision kar som håller på konverteras över till en djup saltbotten med sparsam blå belysning och kanske några härdiga skivkoraller som fixar att leva med en lättare blå belysning.

Bilder kommer nedan =)

edit: egentligen är karet på 162l men det passar bättre under 0-150liters klassen

Ändrat av Kn0tan
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...