Gå till innehåll

Nitrat och fosfat reducering


Colan

Rekommenderade inlägg

Frågan är nu vad som händer om jag gör enligt följande:

Byter 50 liter (~10%) dagligen under 5-10 dagar (50 - 100% totalt), frågan är hur stor % jag kan räkna med eftersom bytet inte sker vid ett tillfälle, vill vara lite snäll emot koraller/djuren.

7 stycken vattenbyten ger dig cirka 50% vattenbyte.

Jag är i liknande situation och har inte fått helt ordning på det. Jag gjorde ett par 30% vattenbyten och fick då ner nitraten ganska kvickt. Den ser dock ut att stiga långsamt nu igen.

Fosfaten dök också men steg ganska fort tillbaka till ursprungliga värden. Vad man ska tänka på här är att Hannas Checker har en felmarginal på plus/minus 0,04 och är inte alltid lika exakt som man kan tro. Viktigt är att man

- använder samma testglas både för kalibrering och mätning

- att man alltid vrider det likadant vid kalibrering och mätning, kan finnas ojämnheter i glastjocklek, repor och dylikt

- ser till att få ner allt pulvret

- ser till att allt pulvret är upplöst

- inga fingeravtryck eller fukt på testglaset

Min gissning när det gäller mitt eget kar är just nu att jag har levande sten där alldeles för mycket näring är bunden. Så fort jag får ner näringen i vattnet så frigörs näring från stenen. Så själv funderar jag på att slänga ut all levande sten och skaffa ny. För det är något som inte stämmer i ekvationen. Och under tiden jag funderar på detta så filtrerar jag just nu stenhårt med både alu och järnbaserad fosfatreducerare... med tveksamt resultat än så länge.

Hur ser din sten ut? Är det 100% levande sten eller har du fd död sten? Konstgjord sten? Har du algväxt på stenen? Någon bild på stenarna?

Mvh

Hans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft en testperiod på 3 veckor helt utan vattenbyten (mätt varje vecka), just för att se om bakteriekulturen skulle stabilisera sig och börja arbeta på nedbrytningen. Såg ingen skillnad efter 3 veckor ,så därför provar jag nu nya testet flera täta byten.

I Somras mätte jag 54ppm hos Leffe, sen kom ett snabbt dropp ner till 30 och sen dessa har inget nytt hänt.

Har en del grön/röd slime (som reducerats senaste veckorna) på min LS, inte på alla utan på några få, stenen kommer från 3 st butiker i Stockholm (Akvarieleasing, Triton och Korallrevet?) - har svårt att tro dessa är helt döda eller mättade, funderat på att reducera mängden till max 5-10% då ZeoVit-metoden inte ska behöva så stor mängd LS.

Brukar byta max 50 liter / vecka (10%) - skulle kunna gå ner till 5% enligt zeovit-rekommendationen.

Tålamod har jag, lite tråkigt bara när vissa koraller inte klarar sig(montipora), andra växer så det knakar (mjukisar, Milka ) och några verkar stå stilla i tillväxten (Acropora)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade lite samma bekymmer som dig, gick bara inte att få ner nitratet. Tröttnade helt enkelt att droppa å dutta efter ett år eller så med zeoviten, så jag slutade vartefter flaskorna tog slut.

Döm om min förvåning när jag en månad senare mätte nästan 0 i nitrat.

Tillfälligheter kanske men det kom inte en droppe till av dom blå flaskorna efter det i mitt kar.

Bakterierna bor inte i vattenkolumnen, som någon skrev att du skulle sabba bakteriefloran vid stora vattenbyten.

Har du 30 i nitrat och byter 10% så minskar nitratet med 10% (3) dvs till 27, ytterligare 10% byte sänker med10% (2,7) igen då har du ändå 24 kvar, osv...dvs om ingen nitrat tillförs.

Så små byten gör ingen direkt nytta i detta läge.

Du behöver nog byta minst 25% (helst 50%) om det ska göra nytta.

Även om du byter 50% så har du ju 15 kvar i nitrat. Byter du 50% igen så blir det ju 7,5 i nitrat, osv...

I princip iaf.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Tyvärr inte, kör på med zeovit'en , sköter dosering "by-the-book" och har valt att göra vattenbyten endast varannan vecka.

Ligger fortfarande på konstant 30-25ppm , fosfaten är inge större problem att hålla ner men funderar på att gå över till väs och se om det kan få n03'n att gå ner under 25ppm.

Försöker att inte stressa, men i dagsläget har ingen sps klarat sig. LPS mår utmärkt och har börjat växa senaste tiden. Mjukisar växer brutalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Läge för en uppdatering och lite rådfrågning

Det enda som hänt senaste tiden är att jag fick en liten svängning av KH värdet eftersom jag missade fylla på buffert (doserar med doserpump) , gick ner till runt 5.5 under en kort period, buffrade upp manuellt under 1 veckas tid tillbaka till 7ppm, lite slarv med byte av zeolith i somras (P04 gick snabbt upp)

- Inga slemalger har tillkommit, mesta är helt borta , lite missfärgning i sanden framåt släckningstid.

- Mängden gegga i skummarröret bygger upp 0.5 cm / vecka om inte mer.

- Brun &/Grönaktig film på glaset, som rengörs varje dag

- 10% vattenbyte - varannan vecka (minskat från 10% / vecka)

Värden:

N03: ~35-45 ppm (ökade efter XPort-N03, läs nedan)

P04: 0.10 - 0.05 (verkar svänga lite) (peekade på 0.21 under sommaren)

Temp: har legar lite högre under sommaren , runt 27 grader

Salt: 1.025

Ca: 430

Mg: 1350-1370 (lite högt)

Kh: 7

Har hållit mig till 50-60 liters vattenbyte varannan vecka senaste tiden (läs månader)

Köpte på saltträffen (ca 3 veckor sen) en delmängd XPort-No3 som jag nu provar, samt doserade under 3 dagar enligt "startdos" med FM Bakto therapie Nutri Reduct (3 * 60 ml)

Har inte sett något visuellt eller positiv effekt av dessa preparat, dock kan jag se en ökning på nästan 10ppm av nitrat senaste veckan. Vad det beror på vet jag inte eller så är det något som stör. Kan se att skummaren inte drar ut kaffefärg längre, snarare thé. Skummar blött just nu.

Motstridigt !?:

Kör 2 parallella metoder vilket strider kanske emot god sed - ZeoVit och Fauna Marine's Bakto Therapie

Doserar ingen ZeoBak nu under tiden, men dock ZeoStart (Kolkälla)

Inte säker på att det stör varandra, enda jag kan se är att det finns fler "bostäder" för bakterierna att flytta in till med både zeolite stenen och XPortNo3 krutongerna.

Framöver:

Nu har jag inte kört dessa speciellt länge parallellt så det kanske är för tidigt att avgöra om det fungerar, dock borde mina tidigare nerdragningar av matning, borttagning av sand och noggrann skötsel visat på något positivt resultat. Tålamodet börjat tryta ordentligt senaste månaden och därför funderar jag på vad jag ska göra framöver?

1: Göra mig av med all LS ? (dyrt som f-n) / Starta om ?

2: Groteskt stort vattenbyte (90-100%)

3: VÄS metoden

4: Köra med ZeoVit

5: Köra med Sulphur (Svavelkulor ?) (har en kartong med sådanna gula små kulor hemma + universalfilter)

6: Börja om helt

7: Annan nitrat/fosfat lösning

Ser inte vad som är fel i hanteringen som orsakar problemen.

Behöver verkligen hjälp att få ordning på karet (Här på forumet eller på plats)

// Mikael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att ha snabbläst tråden så får jag uppfattningen att du dragits med problemet över 1 år. Vad mäter du nitraten med, hur gammalt är testkittet, och är du helt säker på att du läser av värdet korrekt, har du bett någon annan läsa av värdet? Vi kan uppfatta färger väldigt olika.

Med tanke på vad du skrev om dina djur ovan så får jag enkänsla av att du kanske har väldigt högt fosfatvärde och kanske väldigt lågt nitratvärde. Men det är bara en vild gissning. Har du mycket fisk i karet, matar du mycket?

Jag tror det kan vara både lurigt och svårt att gå från metod till metod. Man bör nog välja en och hålla sig till den. Men å andra sidan om den inte funkar så finns det ju anledning att byta. Väldigt svårt att komma med goda råd när du själv testat så länge och redan fått en massa råd. Du bor i Stockholm, kanske skulle du bjuda hem några saltisar en kväll och diskutera på plats?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du brottas med exakt samma problem som Thomas (quirkz) acceptabla Po4 nivåer men höga nitratmätningar.

Stöter på detta problem emellanåt - ingen av de tillämpade näringsbegränsande metoderna verkar fungera - det finns teorier när det gäller biopellets att det saknas någon stam eller "komponent" i bakteriekedjan som gör att det inte fungerar i vissa kar.

Sedan finns ju möjligheten att det är något som stör nitratmätningarna, som vi tidigare diskuterat här på guiden, är det ju ganska många faktorer som gör mätning av NO3 i salt besvärlig.(här kanske det är dags att anlita ett lab.)

Jag hade lite funderingar på om det i Thomas fall kunde vara som så, att hans kylare avger något som påverkar testresultatet, eftersom det är den enda kvarvarande nämnaren sedan hans omstart - bortsett från Thomas själv då :)

Bortfallet av dina SPS kan ju ha många orsaker - allt från störande mjukisar till svajiga värden och möjligheten att du överdoserar bakterier och kolkälla (bakteriefilmen på dina rutor indikerar ju detta)

Plocka ur Zeoreaktorn och ställ den i en plastback med vatten så den fortsätter att gå, så du slipper omstart - se var dina mätvärden tar vägen på en vecka - det finns ju också en möjlighet att bakteriepreparat och kolkällor påverkar nitratmätningarna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att svara Ingemar så använd jag salifert (köpte nya), referens med jbl och nyos-tester. Leffe på triton har också mätt förra sommaren vilket visade på värden runt 54ppm, sen kom ett dropp förra sommaren till 25-30 och sen har det inte hänt något mer än ev en ökning pga slarv med byte av zeolith.

Kan se att nitrat/fosfat hänger ihop i samband med ökning. Fosfaten är ju lätt att få ner (den som tog död på sps'er).

Greger: jag provar att koppla ur zeoviten och kör den i en balja under kommande vecka, tänkte ta med lite vatten till dig för ref.test under helgen om det inte är för mycket folk inne så man har ett utgångsvärde, kanske värt att titta i microskop och se om det finns RÄTT bakterier.

Snabb återblick:

Karet har gått sen feb 2012 i nuvarande konfiguration ned zeovit. Har bytt ut ca 20-25 kg med ls, tagit ut gammal sand och ersatt med samoa Pink (1-2) cm.

Vattenbyten: mellan 5-10 % / vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade länge problem med hög nitrat och låg fosfat , körde vodka och kom upp i 3ml/100l och det hände knappt något med nitraten .0,01-0,03 fosfat (hanna fosfor ) Ca:25-50 nitrat ( salifert )

Doserade då fosfat ,men vart ingen större skillnad , använde alltid prodbio ampuller .

Provade då med VÄS men vart ingen skillnad .

Köpte då ett Nitratfilter , Och med detta så kan jag styra nitraten ( Valt att lagt mig på ca 10 nitrat och mäter 0 efter filtret och vill jag få ner i karet ökar jag bara genomströmmningen i filtret )

Men i mitt fall så vet jag vad nitrat boven var - Mycket matning och väldigt mycket fisk !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite intressant läsning på sidan zigmund länkade till (om man kan lita på infon).

Autotrophic de-nitrification has some advantages compared to systems that work with heterotrophic bacteria. With the ADN filter you do not need an organic compound. Theses substances like alcohol, organic acids, sugar, PHB = poly-beta- hydroxy-butyric acid ("Deniballs") etc. may pollute the water. Additional a very strong bacteria growth will occur. These bacteria are polluting the water, too.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...