Linnex Postat 13 maj 2005 Postat 13 maj 2005 Efter att två på forumet råkade ut för missöde med sjögurkor som tog kål på fisk tänkte jag att jag absolut inte skulle ha några i mitt akvarium.Men... har fått påtalat från butik hur bra de är på att ta hand om sediment och att det inte finns något jämförbart alternativ och att riskerna är små om man har en effektiv skummare.Vad har ni för åsikter. Är det värt risken med gurkor? Finns det andra alternativa djur? Citera
stigigemla Postat 13 maj 2005 Postat 13 maj 2005 De två som jag vet har fått problem har bra skummare. De vanliga sjögurkorna är filtrerare och tar inte alls sediment. "Bottenätarna" har små antenner som de lägger utmed botten och filtrerarna har mycket större antenner som är riktade uppåt/framåt för att ta sånt som flyter runt med vattnet.Cirkulation + skummare tar det mesta i sedimentväg. Citera
greger Postat 13 maj 2005 Postat 13 maj 2005 Odiskutabelt är det ju så att sjögurkor kan fälla ut gift om dom blir angripna,fastnar i pumpar etc.Samtidigt är dom effektiva renhållningsjon om man har sand i karet.Jag har haft gurkor i mina kar dom senaste 10 åren utan några som helst problem,den "vanliga" brunsvarta åsne- bajsgurkan.Så i eventuella omröstningar för och emot, så röstar jag för sjögurkor Citera
Janne Postat 13 maj 2005 Postat 13 maj 2005 Jag har haft två svarta sjögurkor i mitt akvarie så länge att jag inte minns när jag köpte dem. Det säger kanske mer om mitt minne, men jag tror jag haft dem 5-6 år. Däremot så har det gått åt en och annan sandvändande fisk som jag tröttnat på, jag är för om man har sand./Janne Citera
jimmy Postat 14 maj 2005 Postat 14 maj 2005 jag va för men inte nu längre när alla mina fiskar dog när den fastnade i pumpen Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.