GÄ till innehÄll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋼) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

Mitt nitratfilter fungerar fortfarande inte tillfredstÀllande efter 2mÄnader...Har pÄ slutet varit extremt noga med att hÄlla det rekomenderade flödet men filtret vill inte "starta" ÀndÄ...

Nitrit och Nitrat Àr konstant högre pÄ utvattnet frÄn filtret jÀmfört med karet.! :snurrig:

Enligt manualen skall flödet sÀnkas om Nitrit/Nitrat finns i utvattnet, men en sÀnkning av flödet bara ökar halterna.

Flödet avstannade helt en gÄng i ca 2dygn och filtret kraschade dÄ direkt med skyhöga vÀrden som följd. Sköljde dÄ igenom filtret tills vÀrdena pÄ utvattnet var likvÀrdigt med övrigt akvarievatten. Detta var för ca 1mÄnad sedan och imorse mÀttes följande:

.......Kar........... ADN-ut

PH : 8,0.............. 6,8

NO2: 0............. 0,25Mg/L

NO3: 2,5Mg/L.... 7,5Mg/L

NÄgon som har nÄgra bra tips? Förutom att skippa ett filter som uppenbarligen inte behövs....:smiley12:

• Svar 89
  • Visningar 8,2k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta Àmne

PopulÀra bilder

Postat

Tjenare!

Kör du med full laddning svavelkulor?.

Testa at ta ut sÄ att du har halva mÀngden.

Ska vara lÀttare att starta filtret sÄ.

MVH Jocke

Postat

Hej,

AnvĂ€nder sjĂ€lv detta filter och det fungerar utmĂ€rkt. Har du stĂ€ngt luftningsventilen? Fungerar cirkulationspumpen som den skall? Har du en Gardena kulventil som luftnings ventil? Om du har det kan det vara orsaken till problemet. Hade sjĂ€lv en sĂ„dan och denna lĂ€ckte in luft i filtret. Filtret fungerar endast om det Ă€r syrefri (anaerobe) miljö i filtret. Först nĂ€r jag bytte till den nya kulventilen som numera sitter pĂ„ alla ADN filter fungerade det. Har du flöde pĂ„ 1 droppe/ sekund? AnvĂ€nder du en speciell pump till filtret eller gĂ„r den via en by-pass. Min erfarenhet Ă€r att det Ă€r lĂ€ttare att justera filtret om man anvĂ€nder en by-pass. Det tar lite tid men det fungerar. AnvĂ€nder sjĂ€lv en gammal skruvklĂ€mma för att reglera flödet in i filtret. Öppna slutligen filtret och rör runt i sulphur kulorna sĂ„ att det inte har satt igen.Kontrollera alla dessa punkter.

Hoppas att det löser sig för filtret i sig Àr mycket bra.

MVH

NIls

Postat

Kungen,Jepp, dÀr sitter en liten eheim. Filtret var helt nytt nÀr jag köpte det.

Tjena Jocke, jo jag lĂ€ste det för ett litet tag sedan och det Ă€r sĂ€kert vĂ€rt att prova. Kör med full laddning just nu sĂ„ jag fĂ„r vĂ€l lyfta ur hĂ€lften. Är det bara att kasta i resten av kulorna om kapaciteten skulle behöva ökas senare?

Postat
Hej,

AnvĂ€nder sjĂ€lv detta filter och det fungerar utmĂ€rkt. Har du stĂ€ngt luftningsventilen? Fungerar cirkulationspumpen som den skall? Har du en Gardena kulventil som luftnings ventil? Om du har det kan det vara orsaken till problemet. Hade sjĂ€lv en sĂ„dan och denna lĂ€ckte in luft i filtret. Filtret fungerar endast om det Ă€r syrefri (anaerobe) miljö i filtret. Först nĂ€r jag bytte till den nya kulventilen som numera sitter pĂ„ alla ADN filter fungerade det. Har du flöde pĂ„ 1 droppe/ sekund? AnvĂ€nder du en speciell pump till filtret eller gĂ„r den via en by-pass. Min erfarenhet Ă€r att det Ă€r lĂ€ttare att justera filtret om man anvĂ€nder en by-pass. Det tar lite tid men det fungerar. AnvĂ€nder sjĂ€lv en gammal skruvklĂ€mma för att reglera flödet in i filtret. Öppna slutligen filtret och rör runt i sulphur kulorna sĂ„ att det inte har satt igen.Kontrollera alla dessa punkter.

Hoppas att det löser sig för filtret i sig Àr mycket bra.

MVH

NIls

Hej Nils, jo ventilen Àr tvÀrsöver och bör dÄ vara stÀngd. Pumpen Àr urluftad och gÄr tyst och fint. Knackar jag pÄ filtret kan jag se cirkulationen/partiklar. Flödet har varit pÄ sekunden senaste veckorna iallfall i början var det vÀl lite si och sÄ, lite för högt kanske stundtals. Har en enkom pump till filtret, filtret bör vÀl inte ha satt igen det Àr ju nÀstan nytt. :smiley24:

Det Ă€r nog bĂ€st att det Ă€r bra till det priset, och funkar det för nĂ„gon iallfall sĂ„ finns det ju hopp :skrattar: Är ditt utvatten frĂ„n filtret N02=0 NO3=0? Och vad Ă€r karets No2/3 dĂ„? Man Tackar. :smiley20:

nitrat4ps.jpg

Postat
LÀs Lars Sebrallas artikel om hur man startar upp ett Wodkafilter om du fixar tyskan. Hur som helst skriver han att man kan stÀnga tillflödet och bara köra cirkulationen för att snabbare fÄ igÄng filtret (syrefri miljö).

LĂ€nk: http://www.lars-sebralla.de/index.html

Är glad om jag fixar svenskan ;) Men tyvĂ€rr sĂ„ kraschade ju mitt filter nĂ€r flödet avstannade, vet inte exakt men vĂ€rdena hundrafaldigades pĂ„ nĂ„gra dygn...

Postat

Bakterierna finns ju dÀr eftersom de omvandlar nitrat till nitrit. De andas/anvÀnder ett av syrejonerna för sin andning. Eftersom inte nitratet blir till N2 (kvÀvgas) finns det överskott av syre. Antingen frÄn omgivningen eller i vattnet (för mycket nitrat i förhÄllande till antalet bakterier). Prova som stÄr i artikeln. StÀng av flödet frÄn filtret och kolla nitrit och nitrat efter 3, 6, 9 timmar o s v. NÀr det Àr nitrit och nitratfritt Àr det bara att köra pÄ. Har du ingen avstÀngningsventil fungerar vÀl pÄsförslutare lika bra.

Lycka till!

Postat
Bakterierna finns ju dÀr eftersom de omvandlar nitrat till nitrit.

StÀmmer det? Normalt omvandlas ju nitrit till nitrat och hur snabbt det görs talar bla om hur belastningen Àr pÄ karet.

Postat
Bakterierna finns ju dÀr eftersom de omvandlar nitrat till nitrit. De andas/anvÀnder ett av syrejonerna för sin andning. Eftersom inte nitratet blir till N2 (kvÀvgas) finns det överskott av syre. Antingen frÄn omgivningen eller i vattnet (för mycket nitrat i förhÄllande till antalet bakterier). Prova som stÄr i artikeln. StÀng av flödet frÄn filtret och kolla nitrit och nitrat efter 3, 6, 9 timmar o s v. NÀr det Àr nitrit och nitratfritt Àr det bara att köra pÄ. Har du ingen avstÀngningsventil fungerar vÀl pÄsförslutare lika bra.

Lycka till!

Hmm...Jag kan ju stÀnga av flödet till filtret och bara lÄta den interna cirkulationen gÄ men dÄ Àr vÀl risken stor att det gÄr som förra gÄngen... NÀr flödet till filtret avstannade ökade ju nitrit och nitrat i filtret! Men du menar att jag ska slÄ av vattentillförseln till filtret och bara köra intern cirkulation och sedan vÀnta tills det inte lÀngre gÄr att mÀta nÄgon nitrat i filtret? NÀr syret tar slut anvÀnds nitrat istÀllet, men ska dÄ nitrathalten verkligen öka först? Hmm..:smiley24:

Postat
StÀmmer det? Normalt omvandlas ju nitrit till nitrat och hur snabbt det görs talar bla om hur belastningen Àr pÄ karet.

nitrat reduction , akvarievattnet har 0 i nitrit men utvattnet frÄn filtret har massor!

Postat

I denitrifikationen blir det i ett nitratfilter: 2 H2O + 5 S + 6 NO3- => 3 N2 + 5 SO4-- + 4 H+. Syrejoner förbrukas av nitratet till N2 (kvÀvgas). Sker inte förbrukningen helt (hela reaktionen) bildas nitrit.

Postat

Nitrit Àr det giftiga. Nitrat Àr mindre farligt...

Att du har förhöjda vÀrden ut frÄn filtret borde bero pÄ att du har en biologisk nerbrytningsprocess i filtret som skapar mer nitrit/nitrat Àn vad som hinner brytas ner.... du har fÄtt motsatt resultat.

Postat

Innan man fÄtt igÄng filtret blir det sÄ. Det Àr sÄ smÄ mÀngder sÄ det spelar inte sÄ stor roll att det kommer ut i karet.

Postat

Och NH4....

Postat

varför i h*** ska alla böcker vara pÄ engelska eller tyska..Och varför kan vi inte ta guld...Nu gÄr jag och lÀgger mig iallafall.. en stor snus och sedan sova...Ordna det hÀr nu gubbar ;) Och varför bokar man tvÀttid 07:00 pÄ en söndag....

natt!

Postat

Prova imorgon att köra bara intern cirkulation i 3 timmar. MÀta. Ev 3 timmar till o s v. Vill du inte slÀppa ut det sen till karet Àr det ju bara att lÄta det Äka till avloppet. Under danna korta tid skall det inte kunna bli till H2S.

Postat

Hej igen,

Har du en gardena ventil orange och grÄ eller en vit och blÄ luftningsventil? Jag skulle gÄtt ner till cirka 20 droppar per minut alternativt börjat om helt och hÄllet frÄn början. Mina vÀrde ligger pÄ 0 ppm nitrit och samma i nitrat i vattnet so kommer ut frÄn filtret. Akvariet har mindre Àn 5 i nitrat.

MVH Nils

Postat

vit och blÄ luftningsventil Àr det...

Postat

Hej Stefan, utloppet Àr över vattenytan och nÀr du sÀger det sÄ lÄter det ju lite knepigt.. Syre borde ju smita in den vÀgen dÄ... Varför har jag fÄtt för mig att det ska vara sÄ..Hmm... SÀtter pÄ en lÀngre slang sÄ utloppet hamnar under ytan, bör jag spola igenom filtret igen tror du eller bara köra pÄ?

Postat

Hej, det Àr bara att köra, du kann stÀnga av till flödet o kolla, det blir grummligt som mjölk o luktar skunk efter nÄgra timmar.Mvh Stefan

Postat

SÄ lÀnge det finns nitrit och nitrat i utloppet frÄn filtret kan det inte bildas H2S (divÀtesulfid=ruttna Àgg). Mitt rör mynnar ocksÄ ovanför ytan men det kan inte komma in luft den vÀgen sÄ lÀnge man har ett flöde. Det kommer ocksÄ att vara övertryck i filtret (N2) sÄ det Àr inga problem att ha mynningen ovan vattenytan.

Postat

Nu kÀnns det verkligen som att alla sÀger olika...:smiley24: Men det rullar ju in en del bra idéer ;)

Till flödet har ju varit av helt i typ 2 dagar, men jag har aldrig kÀnnt den minsta doft frÄn filtret.. Inte ens vattnet som kom ur efter totalstoppet luktade det minsta...

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.