Gå till innehåll

Nitratfilter ADN 75


Guest NoName

Rekommenderade inlägg

  • Svar 89
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hade stopp i mitt filter idag :-(. Var vit grummligt i filtret så jag tappade av en eller två liter vatten genom filtret. Stängde födet och lät det stå så någon halvtimme.

Värderna vardå på noll och inget luktade så då lät jag det droppa på igen.

Filtret har varit igång tre veckor så den är fortfarande under uppstart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Det står inte någonstans att utflödet skall vara under vattenytan. Principen med filtret måste vara att nitrat-gasen skall avgå till atmosfären och det "rena "vattnet skall tillbaka till akvariet, eller? Om du skakar på filterbehållaren skall det komma bubblor upp till ytan i filtret om det är aktivt. Gör det det.

Jag hade tömt ut de gula sulphur kulorna och gjort de rena i salt vatten och kört på med 1 droppe per minut.

MVH

NIls

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName
Översätt den tyska artikeln med babelfish (till engelska) ska du se att det klarnar lite (frågetecknen). Gäller Wodkafilter men principen är den samma.

blir väl så illa tvungen ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName
Hej,

Det står inte någonstans att utflödet skall vara under vattenytan. Principen med filtret måste vara att nitrat-gasen skall avgå till atmosfären och det "rena "vattnet skall tillbaka till akvariet, eller? Om du skakar på filterbehållaren skall det komma bubblor upp till ytan i filtret om det är aktivt. Gör det det.

Jag hade tömt ut de gula sulphur kulorna och gjort de rena i salt vatten och kört på med 1 droppe per minut.

MVH

NIls

inga bubblor...Ska felsöka i rätt ordning. Blir det ingen förbättring så rengör jag kulorna och stoppar tillbaka hälften..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gmert: 1 droppe per sekund menar du väl? annars så blir det lite segt;) Sen är det viktigt (förmodligen har ni redan koll på det) att man alltså TILLFÖR vattnet till filtret "droppvis" man får inte ha full pelle in i filtret för att sedan strypa det på returen, har man gjort så så kommer filtret aldrig att starta ordentligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gmert: 1 droppe per sekund menar du väl? annars så blir det lite segt;) Sen är det viktigt (förmodligen har ni redan koll på det) att man alltså TILLFÖR vattnet till filtret "droppvis" man får inte ha full pelle in i filtret för att sedan strypa det på returen, har man gjort så så kommer filtret aldrig att starta ordentligt.

Hmmm .....vad gör det för skillnad att strypa det på in eller utflödet ?

Borde det inte bli samma resultat ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

inga bubblor...Ska felsöka i rätt ordning. Blir det ingen förbättring så rengör jag kulorna och stoppar tillbaka hälften..

Jag har inga bubblor heller men har följt uppstart enligt manual och har nu efter tre veckor 3-5 droppar/sek med 0 i nitrat/nitrit. Jag startade med ca 1/3 kulor och 1 droppe i sek.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Helt rätt, Niclas, jag menade 1 droppe per sekund. Mitt filter går på någonstans mellan 40 -60 droppar per minut. Reglera flödet på ingången till filtret aldrig på utflödes sidan. I manualen står att man skall börja på 1 droppe per sekund för att sedan öka successivt när man inte kan mäta no2 no3 i utvattnet. Min erfarenhet är att man skall stanna här och bara köra filtret med denna hastighet dvs 1-2 droppar /sekund. Ökade hastigheten enlig vad som står i manualen i riktning mot 3 liter per timme och fick vips no2 no3 i utvattnet. Ibland verkar produkterna helt framtagna i lab-miljö utan tanke på olika akvariers unika förutsättningar. Manualer i all ära men det är sällan som de har hjälpt mig fullt ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName

Strypningen sitter på inloppet, utloppet är bara en kort slangbit som det sedan droppar ur. Tydligen är det fler som kör sina filter så med framgång men jag ska ändå prova att dränka returen då det är så simpelt. Ska även prova med mindre sulphur om inget händer.

Jag HAR manualen och allt annat, men manualen gör mig bara mer förvirrad. Där står klart och tydligt att flödet skall sänkas om nitrit/nitrat finns i utvattnet. MEN ju mer jag sänker flödet ju HÖGRE blir nitrit/nitrat halten i utvattnet. Så jag har lallat på nu i 2månader med en utgångs punkt på 1 droppe i sekunden och hoppats på att filtret ska starta och utvattnets nitrit/nitrat sjunka till 0. Detta har aldrig hänt, det händer ingenting förutom att utvattnet innehåller både mer nitrit och nitrat än övriga karet. Problemet måste vara att det kommer in syre i filtret. Som kungen sa ska syret först ta slut innan denitrifikationen påbörjas genom att syret istället tas från nitratet, eftersom det nu finns syre sker nitrat reduction istället och ut ur filtret kommer nitrit och ammonia... En del vill att jag ska sänka flödet, och det hade fungerat om det inte funnits syre i filtret. Med syre närvarande hinner bara mer nitrat reduction ske och filtret acumulerar mer och mer nitrit/ammonia. Anledningen till att detta inte sker med ett högre flöde är ju att filtret bara spolas igenom då och nitrat reduction hinner inte ske i samma utsträckning. Hoppas jag hade rätt, språk är inte min bästa sida.

Frågan är, hur alla andra har installerat sina ADN filter och vad som skiljer sig motför min installation?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jisses. jag som har köpt ett ADN 110 Det verkar vara väldigt krångligt med dessa Nitratfilter. Det känns som om man skulle skippa filtret när man läser allt detta och köra med zeolit istället. NoName.. jag undrar, Hur mycket nitrat hade du i karet när du startade filtret?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName
Jisses. jag som har köpt ett ADN 110 Det verkar vara väldigt krångligt med dessa Nitratfilter. Det känns som om man skulle skippa filtret när man läser allt detta och köra med zeolit istället. NoName.. jag undrar, Hur mycket nitrat hade du i karet när du startade filtret?

Menar absolut inte att skrämmas det har säkert sin förklaring och jag ska berätta så fort jag kommit på den :skrattar:

Det här filtren ska ju inte vara krångliga egentligen, tvärtom!?. För satt svara på din fråga, filtret startades 13/3 då hade karet enligt Saliferts tester N02=0,01MG/L(?) och NO3=7,5MG/L idag har karet NO2=0,00MG/L och NO3=2,5MG/L. En sänkning av nitraten helt klart men den har jag svårt att tillskriva filtret då det konstant och dagligen har spottat ur sig NO3=7,5MG/L (Troligare är då en laddning av Coralife Nitrat Remover som placerats i strumpa i sumpen 8/3 för att sänka halten under inkörningen)

Eftersom akvariet inte har haft farligt hög NO3 halt har jag inte brytt mig om att filtret spottat ut mer NO3. Jag har ju naivt väntat på att filtret ska starta men nu tror jag det är dax att göra något :arg:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det något annat tecken på filtret som man kan se om det har startat? Förutom bubblor som nån sa. Jag har haft mitt i 5månader nu och jag tycker det funkar så där. Ibland nitrat ibland inte..blit inte klok på detta. Den som kan detta får gärna komma hem och titta på detta och kan få frags som betalning......nån som e sugen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName

Så du har oxå problem Stefan, knepigt tycker jag att det är... Håll noga koll på filtret är mitt råd, vore synd om det blev nå fel med så mkt fina stenkoraller!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

JA lite problem känns det som men det vore kul om man visste att det funkade perfekt. Det ända som känns ok det e att nitratet inte ökar iallafall för då tar jag bort det på engång.Har sett på korallfisken att deras e fullt med svart skit?? E det nån annan som har det så också?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tre saker kan man kontrollera för att se om filtret är aktivt. 1. Gasbubblor i det översta delan av filtret (knacka på filtret och se om bubblor sticker upp till ytan).

2. Ph i utvattnet som ligger cirka en enhet under akvariets ph. 3. O ppm no2 och no 3 i utvattnet. OBS! Det är inte lönt att kontrollera detta förrän efter ett par - fyra veckor.

MVH

Nils

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName

Mitt utvatten håller 6,8 just nu.. Jag stänger av flödet till filtret nu och låter det bara stå och gå med intern cirkulation. imorgon kommer det garanterat att vara stora värden nitrit ammonia och nitrat.... Jag ska rengöra hela filtret,kolla så att det är tätt överallt, stoppa i hälften av kulorna igen och dra ned returen under ytan. Sedan får det gå med 1 droppe per sekund i 4veckor så får vi se...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Öppna inte filtret. Det kommer att sannolikt vara helt anaerobe miljö i filtret och du kommer att få sky höga värden på grund av förruttnelsebakterie tillväxt (det kommer att lukta ruttna ägg dessutom). Lyft ut filtret och låt vattnet rinna ut i vasken. Kontrollera alla packningar i anslutningarna. Kontrollera också att den lilla silikonslangen som sitter inne i filtret verkligen går ner i mittröret i filtret. Trots allt tror jag att om du fixar ett förfilter(Aquacare tex) och gör rent sulphur kulorna också så kommer det att ordna sig.

MVH

Nils

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName
Öppna inte filtret. Det kommer att sannolikt vara helt anaerobe miljö i filtret och du kommer att få sky höga värden på grund av förruttnelsebakterie tillväxt (det kommer att lukta ruttna ägg dessutom). Lyft ut filtret och låt vattnet rinna ut i vasken. Kontrollera alla packningar i anslutningarna. Kontrollera också att den lilla silikonslangen som sitter inne i filtret verkligen går ner i mittröret i filtret. Trots allt tror jag att om du fixar ett förfilter(Aquacare tex) och gör rent sulphur kulorna också så kommer det att ordna sig.

MVH

Nils

Ja visst det kan göra, men det känns inte som att någon större förändring ska kunna ske utan att öppna filtret och starta om på nytt. Jag ska prata med min handlare idag så får vi se hur det blir med filtret. Återkommer ikväll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...