Gå till innehåll

Nitratfilter ADN 75


Guest NoName

Rekommenderade inlägg

Man måste väl kunna öppna filtret utan att pajja det???

I annat fall vore det väl knepigt sätt att starta med mindre mängd svavelkulor för att få igång det. ???

I bruksanvisningen så står det t o m proceduren hur man rengör filtret. Minns inte exakt hur men bla skall alla mindre kulor bort och det tar några veckor innan det är full fart på filtret igen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 89
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Guest NoName
Man måste väl kunna öppna filtret utan att pajja det???

I annat fall vore det väl knepigt sätt att starta med mindre mängd svavelkulor för att få igång det. ???

I bruksanvisningen så står det t o m proceduren hur man rengör filtret. Minns inte exakt hur men bla skall alla mindre kulor bort och det tar några veckor innan det är full fart på filtret igen...

Det stämmer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName

Ja, iallafall så har jag nu tagit upp och rengjort filtret. (vilket var kliniskt rent och luktade liljor) Ny inkörning nu alltså, denna gång med enbart 40% Sulphur. Borde väl kanske ha insett när jag köpte filtret att mer inte alltid är bättre, spec inte med en redan låg nitrathalt. Luftade ur filtret enligt konstens alla regler och har nu justerat flödet till 1 droppe per sekund. Eftersom jag tidigare kontrollmätte filtret regelbundet tror jag att jag tidigt kommer att se om filtret är på väg åt rätt håll, eller om det fortsätter att strejka. Återkommer om några veckor, hoppas att det löser sig för andra som har liknande problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En ny fråga i ämnet.

Jag har inte fått dit ett förfilter och märker att kranen har benägenhet att slagga igen.

Värdena på karet är nere i noll trots att filtret inte är igång något större och jag har alltså ingen nytta av filtret nu... men då jag kommer öka belastningen så vill jag ha den fungerande.

Kan jag öka flödet genom filtret så att istället för den droppar så låter jag det rinna lite grann utan att det skadar den halvt uppstartade bakteriekulturen i filtret och när jag sedan belastar karet hårdare ha ett filter som inte behöver veckor att startas upp?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName

Linnex, vad menar du med att starten har fungerat klockrent om filtret inte har startat ännu? 3,5veckor? Dessutom med "nytt" vatten, då lär ju filtret inte vara i närheten av att starta. Filtret tar ännu längre tid på sig om nitratnivån i karet är låg. :smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Linnex: Om du ökar flödet så kommer filtret aldrig att starta, du bör köra ca: 1droppe/s i början och när filtret startat så kan du öka till 2-3 droppar/s. Om du har problem med att flödet stannar så kan du köpa ett förfilter av samma typ som man har till osmosmaskiner, ligger väl på en 200hundring ungefär, sen behöver du 2st pneumatikkopplingar i plast med 1/8"gänga samt anslutning för 6mm slang. Jag har kört med det 1år utan att det stannat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nicklas. Filltret är inte inkörd men är igång sedan 3,5 veckor och jag kunde väl köra 3-5 droppar i sek på noll i värde när jag hade mätbara värden i karet.

Nu har karets värden blivit noll och då kan jag ju inte mäta något ur filtret....

Fågan är om jag nu ökar flödet om jag sabbar den uppstartade bakteriekulturen eller om den kommer ligga kvar i det läget som den gör nu?

Har du länk till filter? Är det från tyskland. Då går väl frakten på lika mycket som filtret :-(. Bla därför jag jag funderar att tillfälligt lösa med högre flöde för att kunna i lugn och ro söka upp lämpligt filter med rätt pris.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName
Nicklas. Filltret är inte inkörd men är igång sedan 3,5 veckor och jag kunde väl köra 3-5 droppar i sek på noll i värde när jag hade mätbara värden i karet.

Nu har karets värden blivit noll och då kan jag ju inte mäta något ur filtret....

Fågan är om jag nu ökar flödet om jag sabbar den uppstartade bakteriekulturen eller om den kommer ligga kvar i det läget som den gör nu?

Har du länk till filter? Är det från tyskland. Då går väl frakten på lika mycket som filtret :-(. Bla därför jag jag funderar att tillfälligt lösa med högre flöde för att kunna i lugn och ro söka upp lämpligt filter med rätt pris.

-Låter helt otroligt men om du säger att det är så då är det bara att gratulera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

-Låter helt otroligt men om du säger att det är så då är det bara att gratulera.

Vad är det som låter otroligt? Jag skrev att filtret INTE är inkörd men klarar av 3-5 droppar i sek. Inkört filter skall väl klara mer. Upp till 15 liter i timmen enligt bruksanvisningen. I bruksanvisningen så står det att man skall kunna gå upp till två droppar i sek efter en vecka om värdena är rätt. Mitt har varit igång 3,5 veckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att du inte har nitrit eller nitrat beror nog på att det inte finns denitrifikationsbakterier. Gå ned till 1 droppe/s (ca 3 l/h) så kommer det att börja fungera fortare. Med ditt flöde är det svårt att få syrefri miljö och det kommer inte att kunna starta upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sedan förmodar jag att det även har att göra vad man har för ingångs värde på nitraten. Mitt ingångsvärde var som mest 8:a och när jag gjorde sista kontrollen och hade ut 0 från filtret så hade jag 3,5 in.

Nu har jag 0 in så det går ju inte längre mäta filtret. Anledning till att jag har noll in beror säkert på att jag inte har någon större belastning i karet då det är nystartat. Tre stackars firrar och några sniglar....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att du inte har nitrit eller nitrat beror nog på att det inte finns denitrifikationsbakterier. Gå ned till 1 droppe/s (ca 3 l/h) så kommer det att börja fungera fortare. Med ditt flöde är det svårt att få syrefri miljö och det kommer inte att kunna starta upp.

Ja men jag hade mätbara värden när jag startade med en droppe. Efter en vecka gick jag upp i två droppar och fick mätbara värden... vilket försvann efter andra veckan och då ökade jag till 3-5 droppar... Kranen är inte så exakt så det varierar.... vad är det jag gör fel? Skall inte värdena gå mot noll??? 5-6 veckor står det i bruksanvisningen innan man har fungerande filter... och det är väl när man kan få ut någre liter i timmen. Jag är ju snart uppe i fyra veckor så 3-5 droppar måste väl vara realistiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att du inte har nitrit eller nitrat beror nog på att det inte finns denitrifikationsbakterier. Gå ned till 1 droppe/s (ca 3 l/h) så kommer det att börja fungera fortare. Med ditt flöde är det svårt att få syrefri miljö och det kommer inte att kunna starta upp.

Stämmer det verkligen att 1 droppe i sekunden är 3 liter? Har inte kollat men när jag tog provvatten vid en droppe sek så fick jag hålla glaset ganska länge för att få ihop till prov. Och min osmos fyller en 25 l dunk på ca 3 timmar vilket är ca 8 l i timmen... och den rinner, inte droppar. Fullt fungerande filter skall ju klara upp till 15 liter i timmen enligt buksanvisningen om jag inte minns fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte jag.. men mitt filter spårar ur ganska snabbt om man drar på med mer än 2-3 droppar/s, för övrigt så räcker det bra ändå för mig jag har helt acceptabla värden i burken med mina 2-3 droppar. Sen skall man ju även tänka på att man inte bör ha noll nitrat om man har koraller i burken, lite nitrat är bara bra för dom.

Filter finns hos alla saltbutiker, kostar ca: 200-250:- du behöver bara den enklaste varianten, sedimentfilter, länk till hur de ser ut: https://www.marinshop.de/shop/html/index.php?site=ro_filter_online.htm&logo=logo_ro_top.jpg&links=Osmose.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Guest NoName
Tjenare!

Kör du med full laddning svavelkulor?.

Testa at ta ut så att du har halva mängden.

Ska vara lättare att starta filtret så.

MVH Jocke

HELT KORREKT! TACK JOCKE för ett mycket bra tips! :kram: Lösningen var tydligen inte svårare än så, jag laddade som sagt om filtret med bara 40% kulor för 2 veckor sedan och redan nu är ALL nitrat borta. Jag öppnade filtret, sköljde kulorna, tillbaka med 40% luftade noga, åsså bara igång igen med 1 droppe sec.

Jag har kontrollmätt filtret 1gång i veckan dom senaste 2 månaderna (No3/No4/NH4) utan några som helst positiva resultat. Skillnaden går inte att ta miste på, det är som dag och natt på testerna. Jäklar vad förbannad jag var där ett tag men nu känns det bra igen 0!0!0! :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HELT KORREKT! TACK JOCKE för ett mycket bra tips! :kram: Lösningen var tydligen inte svårare än så, jag laddade som sagt om filtret med bara 40% kulor för 2 veckor sedan och redan nu är ALL nitrat borta. Jag öppnade filtret, sköljde kulorna, tillbaka med 40% luftade noga, åsså bara igång igen med 1 droppe sec.

Jag har kontrollmätt filtret 1gång i veckan dom senaste 2 månaderna (No3/No4/NH4) utan några som helst positiva resultat. Skillnaden går inte att ta miste på, det är som dag och natt på testerna. Jäklar vad förbannad jag var där ett tag men nu känns det bra igen 0!0!0! :ler:

Då får det bli jag som gratulerar denna gång då ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName
Jag gjorde precis samma sak i förgår med att ta ut hälften med kulor så får vi se vad som händer. .
Det blir nog fart på maskineriet nu ska du se!! :glad: Berätta hur det går om 2 veckor!
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName

Jo kungen det har jag oxå tänkt på, men redan när jag mätte filtret för första gången efter 1 vecka så fanns där Nitrat i utvattnet. Det finns det inte nu. (mätte aldrig första veckan efter omstart) Kör med lågt flöde och det skulle om filtret inte jobbade skapa nitrat (som det alltid tidigare gjort hos mig) så jag är rätt säker. Wiii :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...