Gå till innehåll

Nitratfilter ADN 75


Guest NoName

Rekommenderade inlägg

Är du säker att det inte beror på att filtret inte startat upp ännu (som värdena är noll). Det låter annars nästan FÖR bra. Men håller tummarna för dig hur som helst :smiley20: .

Även jag är säker. Har oxå ca 40 % och filtret startade klockrent... Vilket ingen trodde på mig för par veckor sedan.

Nu har jag nog i alla fall en som tror på mig ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 89
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 1 månad senare...

Tjenare!

Det är ju helt omöjligt att få filtret att spotta ut en droppe i sekunden när man har en slang på utflödet, hur har ni gjort?.

Vad använder ni för pump och vilken kran?.

Själv så använder jag en Eheim 1046 och en eheim kran.

Orkar inte att mixtra med filtret varje dag för att få rätt flöde.

Skäms på er Aquacare som inte skickar med en ordentlig kran så att man kan ställa in rätt flöde.

MVH Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hej.

Sitter med ett ADN 75 i knät och undrar hur den funkar. Jag fattar inte hur man tex kan räkna eller styra antal droppar / sekund. Saknar jag någon del eller :snurrig:? Om man nu ska räkna antal droppar på inkommande vatten, hur gör man? Bifogar en bild på mitt filter. Kanske någon som ser om det fattas någon del eller kan berätta vad jag gör fel. Antar att filtret levereras komplett. Har även en pump för in vattnet (köpt extra).

Luftningsventilen, när och hur ska den användas?

post-1062-14468912239458_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare!

Mellan filter och den pumpen som du köpte till ska du ha en kran.

Har märkt att filtret funkar bra om man har en sån kran som sitter på filtret som används till luftning.

Hade tidigare en eheim kran till 16 mm slang men fick då rätta till flödet varje dag.

Du ska räkna droppar på utgående vatten.

Jag själv funderar på att köpa en flödesmätare till mitt filter lite lättare att se hur mycket vatten man skickar genom filtret efter att man har gått igenom dropp stadiet och filtret är inkört.

MVH Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

luftnings ventilen skall bara vara öppen då man startar upp filtret precis då man sätter in kontakten i väggen för att all luft som är i pumpen skall bort

Skaffa dig ett bränslefilter som man har bla till bilen så du ej får med dig skit ifrån akvariet in i filtret nått som de glömt att skicka med.

Har hört utav andra att detta bör man ha...

Vattnet ut räknar du och inte inkommande när du har rätt så stryper du pumpen in istället med en kran

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Nu när jag äntligen fått igång mitt filter kommer lite dumma frågor:

1. Luftningsventilen, när är den stängd? Ska ratten peka vågrätt eller lodrätt då?

2. Ska svavelkulorna "virvla omkring" eller ligga still, vilket mina gör?

Dumma frågor, men det enda för att få det rätt. :smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1: Vågrätt=stängd

2: De brukar ligga still. Några kan röra sig lite i övre lagret.

Det är bra om några rör sig lite för då kan du se att du har cirkulation i filtret. Det är mycket viktigt annars slutar det bryta ned nitrat och börjar istället generera nitrit. Så håll koll på att cirkulationen i filtret är igång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...