Gå till innehåll

Nitratfilter ADN 75


Guest NoName

Rekommenderade inlägg

Guest NoName

Mitt nitratfilter fungerar fortfarande inte tillfredställande efter 2månader...Har på slutet varit extremt noga med att hålla det rekomenderade flödet men filtret vill inte "starta" ändå...

Nitrit och Nitrat är konstant högre på utvattnet från filtret jämfört med karet.! :snurrig:

Enligt manualen skall flödet sänkas om Nitrit/Nitrat finns i utvattnet, men en sänkning av flödet bara ökar halterna.

Flödet avstannade helt en gång i ca 2dygn och filtret kraschade då direkt med skyhöga värden som följd. Sköljde då igenom filtret tills värdena på utvattnet var likvärdigt med övrigt akvarievatten. Detta var för ca 1månad sedan och imorse mättes följande:

.......Kar........... ADN-ut

PH : 8,0.............. 6,8

NO2: 0............. 0,25Mg/L

NO3: 2,5Mg/L.... 7,5Mg/L

Någon som har några bra tips? Förutom att skippa ett filter som uppenbarligen inte behövs....:smiley12:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 89
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej,

Använder själv detta filter och det fungerar utmärkt. Har du stängt luftningsventilen? Fungerar cirkulationspumpen som den skall? Har du en Gardena kulventil som luftnings ventil? Om du har det kan det vara orsaken till problemet. Hade själv en sådan och denna läckte in luft i filtret. Filtret fungerar endast om det är syrefri (anaerobe) miljö i filtret. Först när jag bytte till den nya kulventilen som numera sitter på alla ADN filter fungerade det. Har du flöde på 1 droppe/ sekund? Använder du en speciell pump till filtret eller går den via en by-pass. Min erfarenhet är att det är lättare att justera filtret om man använder en by-pass. Det tar lite tid men det fungerar. Använder själv en gammal skruvklämma för att reglera flödet in i filtret. Öppna slutligen filtret och rör runt i sulphur kulorna så att det inte har satt igen.Kontrollera alla dessa punkter.

Hoppas att det löser sig för filtret i sig är mycket bra.

MVH

NIls

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName

Kungen,Jepp, där sitter en liten eheim. Filtret var helt nytt när jag köpte det.

Tjena Jocke, jo jag läste det för ett litet tag sedan och det är säkert värt att prova. Kör med full laddning just nu så jag får väl lyfta ur hälften. Är det bara att kasta i resten av kulorna om kapaciteten skulle behöva ökas senare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName
Hej,

Använder själv detta filter och det fungerar utmärkt. Har du stängt luftningsventilen? Fungerar cirkulationspumpen som den skall? Har du en Gardena kulventil som luftnings ventil? Om du har det kan det vara orsaken till problemet. Hade själv en sådan och denna läckte in luft i filtret. Filtret fungerar endast om det är syrefri (anaerobe) miljö i filtret. Först när jag bytte till den nya kulventilen som numera sitter på alla ADN filter fungerade det. Har du flöde på 1 droppe/ sekund? Använder du en speciell pump till filtret eller går den via en by-pass. Min erfarenhet är att det är lättare att justera filtret om man använder en by-pass. Det tar lite tid men det fungerar. Använder själv en gammal skruvklämma för att reglera flödet in i filtret. Öppna slutligen filtret och rör runt i sulphur kulorna så att det inte har satt igen.Kontrollera alla dessa punkter.

Hoppas att det löser sig för filtret i sig är mycket bra.

MVH

NIls

Hej Nils, jo ventilen är tvärsöver och bör då vara stängd. Pumpen är urluftad och går tyst och fint. Knackar jag på filtret kan jag se cirkulationen/partiklar. Flödet har varit på sekunden senaste veckorna iallfall i början var det väl lite si och så, lite för högt kanske stundtals. Har en enkom pump till filtret, filtret bör väl inte ha satt igen det är ju nästan nytt. :smiley24:

Det är nog bäst att det är bra till det priset, och funkar det för någon iallfall så finns det ju hopp :skrattar: Är ditt utvatten från filtret N02=0 NO3=0? Och vad är karets No2/3 då? Man Tackar. :smiley20:

nitrat4ps.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName
Läs Lars Sebrallas artikel om hur man startar upp ett Wodkafilter om du fixar tyskan. Hur som helst skriver han att man kan stänga tillflödet och bara köra cirkulationen för att snabbare få igång filtret (syrefri miljö).

Länk: http://www.lars-sebralla.de/index.html

Är glad om jag fixar svenskan ;) Men tyvärr så kraschade ju mitt filter när flödet avstannade, vet inte exakt men värdena hundrafaldigades på några dygn...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bakterierna finns ju där eftersom de omvandlar nitrat till nitrit. De andas/använder ett av syrejonerna för sin andning. Eftersom inte nitratet blir till N2 (kvävgas) finns det överskott av syre. Antingen från omgivningen eller i vattnet (för mycket nitrat i förhållande till antalet bakterier). Prova som står i artikeln. Stäng av flödet från filtret och kolla nitrit och nitrat efter 3, 6, 9 timmar o s v. När det är nitrit och nitratfritt är det bara att köra på. Har du ingen avstängningsventil fungerar väl påsförslutare lika bra.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName
Bakterierna finns ju där eftersom de omvandlar nitrat till nitrit. De andas/använder ett av syrejonerna för sin andning. Eftersom inte nitratet blir till N2 (kvävgas) finns det överskott av syre. Antingen från omgivningen eller i vattnet (för mycket nitrat i förhållande till antalet bakterier). Prova som står i artikeln. Stäng av flödet från filtret och kolla nitrit och nitrat efter 3, 6, 9 timmar o s v. När det är nitrit och nitratfritt är det bara att köra på. Har du ingen avstängningsventil fungerar väl påsförslutare lika bra.

Lycka till!

Hmm...Jag kan ju stänga av flödet till filtret och bara låta den interna cirkulationen gå men då är väl risken stor att det går som förra gången... När flödet till filtret avstannade ökade ju nitrit och nitrat i filtret! Men du menar att jag ska slå av vattentillförseln till filtret och bara köra intern cirkulation och sedan vänta tills det inte längre går att mäta någon nitrat i filtret? När syret tar slut används nitrat istället, men ska då nitrathalten verkligen öka först? Hmm..:smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName
Stämmer det? Normalt omvandlas ju nitrit till nitrat och hur snabbt det görs talar bla om hur belastningen är på karet.

nitrat reduction , akvarievattnet har 0 i nitrit men utvattnet från filtret har massor!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrit är det giftiga. Nitrat är mindre farligt...

Att du har förhöjda värden ut från filtret borde bero på att du har en biologisk nerbrytningsprocess i filtret som skapar mer nitrit/nitrat än vad som hinner brytas ner.... du har fått motsatt resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName

varför i h*** ska alla böcker vara på engelska eller tyska..Och varför kan vi inte ta guld...Nu går jag och lägger mig iallafall.. en stor snus och sedan sova...Ordna det här nu gubbar ;) Och varför bokar man tvättid 07:00 på en söndag....

natt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen,

Har du en gardena ventil orange och grå eller en vit och blå luftningsventil? Jag skulle gått ner till cirka 20 droppar per minut alternativt börjat om helt och hållet från början. Mina värde ligger på 0 ppm nitrit och samma i nitrat i vattnet so kommer ut från filtret. Akvariet har mindre än 5 i nitrat.

MVH Nils

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName

Hej Stefan, utloppet är över vattenytan och när du säger det så låter det ju lite knepigt.. Syre borde ju smita in den vägen då... Varför har jag fått för mig att det ska vara så..Hmm... Sätter på en längre slang så utloppet hamnar under ytan, bör jag spola igenom filtret igen tror du eller bara köra på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så länge det finns nitrit och nitrat i utloppet från filtret kan det inte bildas H2S (divätesulfid=ruttna ägg). Mitt rör mynnar också ovanför ytan men det kan inte komma in luft den vägen så länge man har ett flöde. Det kommer också att vara övertryck i filtret (N2) så det är inga problem att ha mynningen ovan vattenytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName

Nu känns det verkligen som att alla säger olika...:smiley24: Men det rullar ju in en del bra idéer ;)

Till flödet har ju varit av helt i typ 2 dagar, men jag har aldrig kännt den minsta doft från filtret.. Inte ens vattnet som kom ur efter totalstoppet luktade det minsta...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...