Gå till innehåll

Blinkande genomskinlig sak på västkusten


Mazi

Rekommenderade inlägg

Jag var i Hamburgsund och dök i helgen. I vattnet fanns det små runda genomskinliga saker överallt. Först tyckte jag bara de var störiga men sen kollade jag nära på en. Då hade de typ en ram runt sig som blinkade i rött och blått eller nåt sånt. På ca 10 meters djup var de vanligast. Vad kan detta vara, och kan man anpassa de till "våra" akvarium, för de var väldigt coola.

MVH Max

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, nej. Skulle nog inte tro det. De hade inga tentakler eller nåt. Och jag tror inte de rörde sig, bara flöt med strömmen. Och de hade inte något inuti sig, helt genomskinliga...

MVH Max

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Maneter är generellt sett mycket svåra att ha i akvarium - även om det inte är helt omöjligt. Om inte annat riskerar de att sluta som gelemassa efter att ha passerat insuget till cirkulationspumparna. Men de är fantastiskt snygga!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej. Är de snyggare eller större i tropiska områden ? För de största här var ca 3 cm stora bara. Synd att jag inte kollade mer noga, nu när man vet vad det är. Jag trodde bara det var nån störig slemklump som flöt runder...

MVH Max

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns arter i svenska vatten som kan bli uppemot 16 - 18 cm. Den art du såg var troligen den som kallas havskrusbär - namnet kunde väl varit roligare kanske - eller unga individer av någon av de större arterna. Kammaneterna är inte direkt ovanliga så chansen att du får se någon nästa gång du dyker är ganska stor, själv såg jag ett flertal när jag dök utanför Hitra i Norge för ett par veckor sen.

Förresten var det något program på Discovery för ett par månader sedan om en forskare i Australien som höll Kubmaneter i sin simbassäng och handmatade de med småfisk så det går väl alltid att hitta en lösning på att få de att överleva, misstänker att det krävs stor vattenvolym bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...